på logi under opholdet. Over halvdelen af de rejsende i
Danmark angav nemlig intet forbrug at have haft på over-
natning. For de flestes vedkommende var det folk, der net-
op havde boet hos familie og venner. Andre havde fået for-
midlet logi ad anden vej - f.eks. gennem forretningsforbin-
delser. Den næststørste gruppe på 39 % havde haft et logi-
forbrug på op til 2000 kr. primært på hotelophold, og kun få
havde brugt derover.
Igen viser en sammenligning med de udrejsende passa-
gerer en vis forskel i rejsemønstret. Her angav nemlig hele
57 % at skulle bo på hotel, mens 33 % skulle bo hos fami-
lie og venner
15
. Den større andel, der planlagde at benytte
sig af hotelophold, afspejles igen i forbruget på indlogering,
hvor 31 % ikke forventede noget forbrug på logi, mens 67
% forventede at bruge op til 2000 kr.
De fleste rejsende - nemlig 83 % - benyttede under
opholdet i Danmark en restaurant eller et fastfoodtilbud.
Resten holdt sig til en form for egen madtilberedning. For-
bruget på restauranter og lignende har dog været begrænset,
hvilket fremgår af, at 63 % ikke havde brugt over 500 kr. pr.
person
16
. Endelig er det bemærkelsesværdigt, at en relativt
stor gruppe på 20 % ikke mente at have haft noget forbrug
på kost overhovedet, mens de opholdt sig i Danmark.
Set i relation til de forventninger, som de udgående rej-
sende havde til deres forbrug under opholdet i England,
viser der sig igen visse forskelle. I denne gruppe forvente-
de blot 7 %, at de ikke ville have noget forbrug på kost
under deres ophold, mens næsten halvdelen forventede at
bruge mellem 251 og 750 kr. på kost.
Endelig blev passagererne bedt om at gøre rede for deres
forbrug på aktiviteter fordelt på kategorierne: indkøb, forly-
stelsesparker, museer og historiske seværdigheder, udstil-
linger (primært kunst), natur og natteliv. Igen tegner der sig
et interessant mønster. Hvad angår forbruget på indkøb, så
angav hele 56 % af de indkomne rejsende, at de ikke havde
foretaget indkøb af betydning, mens 26 % angav at have
brugt op til 500 kr.
17
Et udblik til de udgående rejsende er
her ikke holdbart, idet langt de fleste havde meget svært ved
at anslå et forventet forbrug. For mange af de rejsende på
vej til London var der bestemt planer om at foretage indkøb,
men holdningen var, at man ville tage det, som det kom. At
over halvdelen af de besøgende i Danmark angav ikke at
have haft noget forbrug på indkøb, maner til gengæld til
eftertanke.
Hvad de øvrige aktivitetskategorier angår, synes de ind-
komne rejsende også at have haft et relativt lavt forbrug.
Hele 87 % havde intet forbrug på forlystelsesparker
18
. Sam-
me mønster går igen, hvad angår forbruget på museer og
historiske seværdigheder såvel som på udstillinger i almin-
delighed. Hele 89 % af de indkomne rejsende angav ikke at
have haft noget forbrug på museer, mens hele 96 % intet
havde brugt på kunstudstillinger eller lignende. Nattelivet
øvede tilsyneladende en smule større tiltrækning på de ind-
komne gæster. Her angav 64 % ikke at have benyttet sig af
sådanne tilbud, mens 21 % dog havde brugt op til 500 kr. -
og enkelte endnu mere. Endelig var forbruget på aktiviteter
i naturen måske ikke overraskende meget lavt
19
.
Igen kan et blik på de udrejsendes forventninger bruges
til at relativere tallene. Hvad brugen af forlystelsesparker
angår, er der ingen nævneværdig forskel mellem de ind-
komne og de udgående passagerer. Ligheden slutter dog,
når det drejer sig om museer og udstillingstilbud. Selvom
besvarelserne har deres begrænsning, som omtalt ovenfor,
er tendensen klar. Langt flere udgående rejsende forventede
at benytte sig af sådanne tilbud. Det drejer sig om ca. halv-
delen med hensyn til museumsbesøg, og godt en tredjedel
hvad angik andre udstillinger og kulturtilbud.
Rejsemønstre
Et af målene med dokumentationsprojektet var at belyse de
afledte effekter af passagertrafikken for lokalområdet. Det
var derfor også af interesse at se på, hvor de rejsende skul-
le hen, hvorledes de bevægede sig rundt, samt hvordan de
forholdt sig til den benyttede rejseform.
Eftersom Ryanair også har en lavprisrute mellem Århus
og Stansted, kunne man forvente, at passagererne på
Esbjerg-ruten primært havde den sydvestjyske region som
rejsemål. En del af de rejsende havde da også ganske rigtigt
Ribe Amt som destination. Det drejede sig om i alt 32 per-
soner eller 29 % af de indkomne rejsende
20
.
62
1...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...176