ligt bragte det største antal rejsende til lokalområdet. Her
må det naturligvis ikke glemmes, at denne passagergruppe
i høj grad udgjordes af minicruise-passagerer, som kun
opholdt sig i landet i meget kort tid, og som havde et rela-
tivt begrænset forbrug. Alligevel var dette forbrug koncen-
treret på aktivitetstilbud og indkøb, og bl.a. bidrog mini-
cruise-passagererne altså mærkbart til besøgstallet på
Fiskeri- og Søfartsmuseet. Samtidig synes Ryanairs passa-
gerer at have et begrænset forbrug på lokale aktivitetstil-
bud
34
. Næsten ingen af Ryanairs ferierejsende - folk der
skulle besøge venner og familie - benyttede sig af hotelop-
hold, og de fleste af disse må formodes at være kommet til
området, hvad enten Ryanair havde en rute til Esbjerg eller
ej. De forretningsrejsende var den næststørste gruppe hos
Ryanair, og de opholdt sig kun kort tid i landet. Her var de
ikke interesserede i kulturelle tilbud eller indkøbsmulighe-
der, men lagde i stedet deres forbrug hos hotel og restaura-
tionsbranchen. Det er dog værd at bemærke sig, at et fåtal
af disse havde Ribe Amt som destination. Rejsemålet for de
forretningsrejsende var i stedet helt afhængigt af, hvor sam-
arbejdspartneren var placeret.
Afslutning
Der er i de seneste år sket en forskydning m.h.t. hvilke pas-
sagertyper, som via Esbjerg kommer fra England til Dan-
mark med DFDS. Passagererne på
Dana Anglia
var i
udpræget grad ferierejsende, og en stor del af disse udgjor-
des af minicruise-passagerer. Minicruise-konceptet var
interessant for lokalområdet, fordi man med disse ture sat-
sede på et kort, men aktivitetsrigt besøg i Danmark. Her
indgik både museumsbesøg og indkøbslejlighed som en del
af pakken. Tabet af minicruise-passagererne kan umiddel-
bart synes af mindre betydning for lokalområdet, fordi de
havde et lavere forbrug end almindelige ferierejsende. Der
var dog til gengæld mange af dem, og deres ophold var kon-
centreret inden for Esbjerg og Ribe. Med indsættelsen af
Dana Sirena
er denne gruppe næsten forsvundet på ruten
mellem Esbjerg og Harwich. Den ferierejsende gruppe
udgøres nu i stedet hovedsageligt af ferierejsende, der ikke
skal opholde sig i området omkring Esbjerg
35
.
Ryanair-ruten har bragt en ny type passagerer til området
- nemlig de forretningsrejsende. Det viste sig dog, at de
færreste af denne type rejsende havde Esbjerg som endelig
destination. Endvidere er de forretningsrejsende en gruppe,
som godt nok ofte benytter sig af hoteller og restauranter,
men som stort set ikke bidrager økonomisk positivt til
områdets kulturinstitutioner eller handelsliv. For de ferie-
rejsende flypassagerers vedkommende var tendensen, at det
var folk, der skulle besøge familie eller venner. Mange af
disse ville sandsynligvis være kommet til byen også uden
flyruten mellem Esbjerg og London, og denne type rejsen-
de angav overordnet set et relativt begrænset forbrug på
aktiviteter
36
.
Spørgsmålet om, hvorvidt ændringerne i passagermøn-
strene har været af positiv karakter for by og egn, synes i
høj grad at afhænge af hvilken synsvinkel, man anlægger.
For Esbjergs kommunale lufthavn har omlægningen sam-
men med øgningen i offshore-trafikken bidraget positivt til
aktivitetsniveauet i lufthavnen. Passagertallene er gået i vej-
ret, og omkring årsskiftet 2004/5 var der tale om, at man fra
lufthavnens side ønskede at genetablere den indenrigsrute
til København, som blev opgivet i 2000. Det var dog ken-
detegnende for Ryanair-passagererne, at de i høj grad anså
prisen for at være af betydning for, hvilken rute de ønskede
at benytte. De fortsat lave priser vil på denne baggrund
være af central betydning for den fortsatte sikring af rutens
succes. Skulle det på EU-plan blive besluttet at gennem-
tvinge et forbud mod de ovenfor omtalte fordelagtige afta-
ler mellem lufthavnene og Ryanair, kunne det således få en
negativ indvirkning på ruten
37
.
Hvad angår de økonomiske effekter, som den forandrede
passagertrafik har på det lokale erhvervsliv, er billedet mere
tvetydigt. Det kunne fastslås, at den økonomiske afsmitning
som følge af rutens etablering var af begrænset omfang for
lufthavnens lokale samarbejdspartnere og for den samlede
efterspørgsel på arbejdskraft. Desværre har det vist sig
umuligt at få et overblik over de afledte økonomiske effek-
ter af DFDS-rutens omlægning med henseende til f.eks.
lokale leverandører og arbejdskraft, hvorfor en sammenlig-
ning af disse aspekter ikke er mulig. Passagerundersøgelsen
68
1...,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67 69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,...176