ligt bragte det største antal rejsende til lokalområdet. Her
        
        
          må det naturligvis ikke glemmes, at denne passagergruppe
        
        
          i høj grad udgjordes af minicruise-passagerer, som kun
        
        
          opholdt sig i landet i meget kort tid, og som havde et rela-
        
        
          tivt begrænset forbrug. Alligevel var dette forbrug koncen-
        
        
          treret på aktivitetstilbud og indkøb, og bl.a. bidrog mini-
        
        
          cruise-passagererne altså mærkbart til besøgstallet på
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet. Samtidig synes Ryanairs passa-
        
        
          gerer at have et begrænset forbrug på lokale aktivitetstil-
        
        
          bud
        
        
          34
        
        
          . Næsten ingen af Ryanairs ferierejsende - folk der
        
        
          skulle besøge venner og familie - benyttede sig af hotelop-
        
        
          hold, og de fleste af disse må formodes at være kommet til
        
        
          området, hvad enten Ryanair havde en rute til Esbjerg eller
        
        
          ej. De forretningsrejsende var den næststørste gruppe hos
        
        
          Ryanair, og de opholdt sig kun kort tid i landet. Her var de
        
        
          ikke interesserede i kulturelle tilbud eller indkøbsmulighe-
        
        
          der, men lagde i stedet deres forbrug hos hotel og restaura-
        
        
          tionsbranchen. Det er dog værd at bemærke sig, at et fåtal
        
        
          af disse havde Ribe Amt som destination. Rejsemålet for de
        
        
          forretningsrejsende var i stedet helt afhængigt af, hvor sam-
        
        
          arbejdspartneren var placeret.
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          Der er i de seneste år sket en forskydning m.h.t. hvilke pas-
        
        
          sagertyper, som via Esbjerg kommer fra England til Dan-
        
        
          mark med DFDS. Passagererne på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          var i
        
        
          udpræget grad ferierejsende, og en stor del af disse udgjor-
        
        
          des af minicruise-passagerer. Minicruise-konceptet var
        
        
          interessant for lokalområdet, fordi man med disse ture sat-
        
        
          sede på et kort, men aktivitetsrigt besøg i Danmark. Her
        
        
          indgik både museumsbesøg og indkøbslejlighed som en del
        
        
          af pakken. Tabet af minicruise-passagererne kan umiddel-
        
        
          bart synes af mindre betydning for lokalområdet, fordi de
        
        
          havde et lavere forbrug end almindelige ferierejsende. Der
        
        
          var dog til gengæld mange af dem, og deres ophold var kon-
        
        
          centreret inden for Esbjerg og Ribe. Med indsættelsen af
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          er denne gruppe næsten forsvundet på ruten
        
        
          mellem Esbjerg og Harwich. Den ferierejsende gruppe
        
        
          udgøres nu i stedet hovedsageligt af ferierejsende, der ikke
        
        
          skal opholde sig i området omkring Esbjerg
        
        
          35
        
        
          .
        
        
          Ryanair-ruten har bragt en ny type passagerer til området
        
        
          - nemlig de forretningsrejsende. Det viste sig dog, at de
        
        
          færreste af denne type rejsende havde Esbjerg som endelig
        
        
          destination. Endvidere er de forretningsrejsende en gruppe,
        
        
          som godt nok ofte benytter sig af hoteller og restauranter,
        
        
          men som stort set ikke bidrager økonomisk positivt til
        
        
          områdets kulturinstitutioner eller handelsliv. For de ferie-
        
        
          rejsende flypassagerers vedkommende var tendensen, at det
        
        
          var folk, der skulle besøge familie eller venner. Mange af
        
        
          disse ville sandsynligvis være kommet til byen også uden
        
        
          flyruten mellem Esbjerg og London, og denne type rejsen-
        
        
          de angav overordnet set et relativt begrænset forbrug på
        
        
          aktiviteter
        
        
          36
        
        
          .
        
        
          Spørgsmålet om, hvorvidt ændringerne i passagermøn-
        
        
          strene har været af positiv karakter for by og egn, synes i
        
        
          høj grad at afhænge af hvilken synsvinkel, man anlægger.
        
        
          For Esbjergs kommunale lufthavn har omlægningen sam-
        
        
          men med øgningen i offshore-trafikken bidraget positivt til
        
        
          aktivitetsniveauet i lufthavnen. Passagertallene er gået i vej-
        
        
          ret, og omkring årsskiftet 2004/5 var der tale om, at man fra
        
        
          lufthavnens side ønskede at genetablere den indenrigsrute
        
        
          til København, som blev opgivet i 2000. Det var dog ken-
        
        
          detegnende for Ryanair-passagererne, at de i høj grad anså
        
        
          prisen for at være af betydning for, hvilken rute de ønskede
        
        
          at benytte. De fortsat lave priser vil på denne baggrund
        
        
          være af central betydning for den fortsatte sikring af rutens
        
        
          succes. Skulle det på EU-plan blive besluttet at gennem-
        
        
          tvinge et forbud mod de ovenfor omtalte fordelagtige afta-
        
        
          ler mellem lufthavnene og Ryanair, kunne det således få en
        
        
          negativ indvirkning på ruten
        
        
          37
        
        
          .
        
        
          Hvad angår de økonomiske effekter, som den forandrede
        
        
          passagertrafik har på det lokale erhvervsliv, er billedet mere
        
        
          tvetydigt. Det kunne fastslås, at den økonomiske afsmitning
        
        
          som følge af rutens etablering var af begrænset omfang for
        
        
          lufthavnens lokale samarbejdspartnere og for den samlede
        
        
          efterspørgsel på arbejdskraft. Desværre har det vist sig
        
        
          umuligt at få et overblik over de afledte økonomiske effek-
        
        
          ter af DFDS-rutens omlægning med henseende til f.eks.
        
        
          lokale leverandører og arbejdskraft, hvorfor en sammenlig-
        
        
          ning af disse aspekter ikke er mulig. Passagerundersøgelsen
        
        
          68