valtning. Endelig ønskede man at føre den nordiske kyst-
kultur ind i en generel europæisk kystkulturdebat - for vel
har den nordiske kystkultur en særart, men den har også
mange træk fælles med andre kystområder. Derfor skulle
projektet også identificere problemstillinger, som det vil
være en fordel at løse i samarbejde med andre europæiske
lande.
Et eksempel
Et af projektets eksempler er byen Risør i det sydlige Nor-
ge og lyder i korte træk således: Risør voksede frem i 1400-
1500-tallet på grundlag af hollandske købmænds tømmer-
handel og fik købstadsrettigheder i 1723. I 1861 blev byen
ramt af en voldsom brand, hvorved størstedelen nedbrænd-
te, men da det var midt i søfartens guldalder, blev byen i
løbet af få år genopbygget med brede gader og store hvid-
malede patricierhuse. Omkring 1970 besluttede man at
arbejde for at bevare særpræget i byens centrum, og i 1991
blev den endelige plan vedtaget. Gennem vejledning, til-
skud, planlægning og uddannelse er det lykkedes at bevare
byen som ’Den hvide by ved Skagerrak’, og sideløbende
har man opbygget en profil som ’Kunst-, kultur- og træhus-
byen Risør’. Formålet var at gøre byen så attraktiv, at man
kunne fastholde fastboende og tiltrække turister, også efter
en række arbejdspladser er lukket i byen. Eksemplet Risør
viser, hvordan fortidens kulturmiljø kan bruges til at opbyg-
76
Gennem de sidste årtier har byen Risør i Sydnorge opbygget en profil som ’Den hvide by ved Skagerrak’. Størstedelen af de hvide huse
stammer fra 1800-tallet og er fredede. Foto: Arild Matthisen, Risør kommune.
1...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...176