En tænketank for Vadehavet
          
        
        
          I Vadehavsområdet har man samarbejdet om forvaltningen
        
        
          på tværs af landegrænserne i 30 år. Turismen er i de senere
        
        
          år blevet ofret stadig mere opmærksomhed, og Det Inter-
        
        
          regionale Vadehavssamarbejde tog inden årtusindskiftet ini-
        
        
          tiativ til etableringen af en turisme-tænketank med delta-
        
        
          gelse af både eksperter og lokale lægfolk fra de tre vade-
        
        
          havslande. Dette såkaldte Netforum barslede i 2000 med en
        
        
          række forslag i rapporten
        
        
          
            Bæredygtig udvikling af turismen
          
        
        
          
            og den rekreative udnyttelse i Vadehavsregionen
          
        
        
          4
        
        
          
            .
          
        
        
          Netfo-
        
        
          rums medlemmer er f.eks. enige om, at
        
        
          
            det vigtigste grund-
          
        
        
          
            lag for udviklingen af en bæredygtig turisme er at bevare
          
        
        
          
            det enestående landskab, naturen, de kulturhistoriske vær-
          
        
        
          
            dier samt opretholde lokalsamfundene.
          
        
        
          Gruppen foreslår
        
        
          bla. at man:
        
        
          • beskytter naturværdierne
        
        
          • betoner de kulturelle og historiske værdier
        
        
          • forbedrer informationen til turisterne
        
        
          • forbedrer bæredygtige transportformer til og inden for
        
        
          regionen
        
        
          • bibeholder variationen i udbudet af rekreative aktiviteter,
        
        
          men undgår aktiviteter der har uønsket virkning på natu-
        
        
          ren eller andre interessegrupper. Dette bør undgås ved
        
        
          hjælp af fleksibel zonering
        
        
          • anvender forsigtighedprincippet i situationer hvor der er
        
        
          risiko for, at naturværdier lider permanent skade
        
        
          Nogle af Netforums forslag er lige til at føre ud i livet. Både
        
        
          turistbranchen og lokalbefolkningen kan i princippet tage
        
        
          initiativet. F.eks. har man i Holland udarbejdet et ’adfærds-
        
        
          kodeks’ til besøgende: korte og forståelige anvisninger om,
        
        
          hvordan man bør færdes i den hollandske del af Vadehavet.
        
        
          Det interessante er, at materialet er udarbejdet af forskelli-
        
        
          ge interessenter og myndighederne i fællesskab, hvilket sik-
        
        
          rer opbakning bag budskabet og forståelse for andres syn på
        
        
          sagen. Alle parter har samtidig en fælles interesse i at distri-
        
        
          buere materialet, så det når ud til turisterne.
        
        
          Andre af forslagene er umiddelbart opgaver for myndig-
        
        
          hederne. At beskytte naturværdierne, at anvende forsigtig-
        
        
          hedsprincippet og arbejde for bæredygtige transportfor-
        
        
          mer, er først og fremmest op til de politiske beslutningsta-
        
        
          gere. Men som Netforum siger, bør myndighederne indlede
        
        
          kommunikationen mellem lokalbefolkning, brugere og
        
        
          interessegrupper så tidligt i beslutningsprocessen som
        
        
          muligt.
        
        
          På Fanø samarbejder den lokale Agenda 21-gruppe såle-
        
        
          des med den kommunale forvaltning, hvilket betyder, at
        
        
          gruppen orienteres om f.eks. sager om anlæg i det åbne
        
        
          land, inden disse kommer ud i ’almindelig’ offentlig høring.
        
        
          
            Dilemmaer og kompromiser
          
        
        
          På Fanø og de andre vadehavsøer er stranden et populært
        
        
          sted at opholde sig for mange interessegrupper. Badegæster
        
        
          og soldyrkere er i overtal i højsæsonen. Men også ryttere,
        
        
          hundeluftere, surfere og buggy-kørere benytter sig af plad-
        
        
          sen og vinden. Samtidig er det tilladt at køre bil på stranden.
        
        
          Oprindeligt var stranden faktisk den eneste vej fra Nord-
        
        
          by til Sønderho inden anlæggelsen af landevejen på Fanø.
        
        
          Mange turister, især tyske, undrer sig over, at bilkørsel er
        
        
          tilladt på stranden. Men med alle de biler, der kommer til
        
        
          Fanø i sommerhalvåret, ville landevejen ikke kunne bære
        
        
          presset, såfremt man forbød biler på stranden. Samtidig vil-
        
        
          le det være nødvendigt med parkeringspladser for strand-
        
        
          gæsterne. Og hvor skulle de placeres? Klitterne og de bag-
        
        
          vedliggende vådområder indeholder truede og beskyttel-
        
        
          seskrævende dyre- og plantearter. Så kunne man, som på
        
        
          andre øer, helt forbyde biler, eller etablere faciliteter, så
        
        
          turisterne kan efterlade bilen i Esbjerg og cykle eller køre
        
        
          bus rundt på Fanø. Men for det første ville færgeriet i så fald
        
        
          miste en meget betydelig indtægtskilde på overfarten. Det-
        
        
          te ville formentlig resultere i færre afgange, hvilket ville
        
        
          gøre det svært for de fastboende at pendle til Esbjerg, som
        
        
          mange gør. Dermed ville frygten for fraflytning være reel.
        
        
          For det andet er en stor del af Fanøs kundegruppe sommer-
        
        
          huslejere, der bogstaveligt talt pakker bilen med fødevarer
        
        
          og de fleste dagligdags fornødenheder, og som realistisk set
        
        
          næppe ville kunne transporere deres bagage i en bus.
        
        
          Det er altså temmelig kompliceret, hvis man ønsker at
        
        
          begrænse antallet af biler på Fanø. I byerne, hvis gader er
        
        
          85