forbliver dermed det vigtigste sammenligningsgrundlag, og
        
        
          som der her er blevet redegjort for, har det nye mønster ikke
        
        
          været ubetinget positivt.
        
        
          Alt i alt står det klart, at der er sket betydelige forandrin-
        
        
          ger i rejsemønstrene inden for passagertrafikken mellem
        
        
          Esbjerg og England indenfor de sidste år, og det vil antage-
        
        
          lig være en udvikling, som fortsætter. Mens man hos DFDS
        
        
          er tilfredse med resultaterne af omlægningen på ruten
        
        
          Esbjerg-Harwich
        
        
          38
        
        
          , har Ryanair i mellemtiden påbegyndt
        
        
          endnu en driftseffektivisering. Således lukkedes ruten mel-
        
        
          lem Esbjerg og Stansted pr. 19. januar 2005 samtidig med,
        
        
          at selskabet åbnede en ny rute mellem Esbjerg og London,
        
        
          Luton
        
        
          39
        
        
          . Denne omlægning må nok tages som udtryk for en
        
        
          fremtidig satsning på ruten fra Esbjerg. Det kan selvfølge-
        
        
          lig få yderligere positiv effekt på lufthavnens aktivitetsni-
        
        
          veau, men mon ikke offshoreflyvningerne - set i lyset af
        
        
          Ryanairs begrænsede økonomiske effekt for lufthavnen -
        
        
          fortsat vil være det altafgørende fundament for Esbjerg
        
        
          Lufthavns driftsøkonomi. Afslutningsvis må man ligeledes
        
        
          overveje, hvorvidt det mon ikke også var netop den ekspan-
        
        
          derende offshoreindustri, som i høj grad medvirkede til det
        
        
          øgede antal britiske hotelbelægninger i Ribe Amt i 2001-02.
        
        
          I al fald har nærværende undersøgelse ikke kunnet doku-
        
        
          mentere, at Ryanair skulle yde et så omfattende bidrag her-
        
        
          til, som det er blevet hævdet.
        
        
          69
        
        
          
            Med introduktionen af ro/pax-konceptet og indsættelsen af M/S ’Dana Sirena’ er tripturs-turisterne stort set forsvundet på ruten mellem
          
        
        
          
            Esbjerg og Harwich.