mindre cafeterier og kiosker fra centrale leverandører. Såle-
        
        
          des henter lufthavnscafeteriet sine vigtigste forsyninger fra
        
        
          Odense (BC Catering), Kalundborg (Slagelse Kødgros),
        
        
          Rødovre (Bladkompagniet) og Albertslund (UBD - Uge-
        
        
          bladsdistribution).
        
        
          Der kan ikke herske tvivl om, at åbningen af Stansted-
        
        
          ruten har haft en gavnlig effekt på aktivitetsniveauet i luft-
        
        
          havnen, men de afledte effekter for lokalområdet er af be-
        
        
          grænset omfang og beror primært på den gruppe passagerer,
        
        
          som har Esbjerg og Ribe Amt som endeligt rejsemål. End-
        
        
          videre har offshoretrafikken nok i højere grad end Ryanair
        
        
          bidraget til lufthavnens aktiviteter og krav om øget arbejds-
        
        
          indsats
        
        
          29
        
        
          .
        
        
          
            Rejsemønstre under forandring
          
        
        
          Der skal til sidst perspektiveres til de øvrige resultater af
        
        
          dokumentationsprojektet, som omhandler passagertrafik-
        
        
          ken. Derfor skal det i det følgende handle om de ligheder og
        
        
          forskelle, der kan spores ved en sammenligning med de
        
        
          resultater, der indhentedes fra DFDS-skibene
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          og
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          . I alle tre grupper er andelen af rejsende,
        
        
          der på den ene eller anden måde kan betragtes som turister,
        
        
          den dominerende. Ikke desto mindre er størrelsen på grup-
        
        
          pen og fordelingen af turisttyper forskellig. I det følgende
        
        
          vil resultaterne for de passagerer, som havde været eller var
        
        
          på vej til Danmark, blive opsummeret.
        
        
          I september 2002 udgjordes passagererne på
        
        
          
            Dana Ang-
          
        
        
          65
        
        
          
            Ryanair har satset stort på effektivitet. Det betyder bl.a., at der ikke må gå over 25 minutter, fra flyet lander i Esbjerg, til det igen letter
          
        
        
          
            mod London.