mindre cafeterier og kiosker fra centrale leverandører. Såle-
des henter lufthavnscafeteriet sine vigtigste forsyninger fra
Odense (BC Catering), Kalundborg (Slagelse Kødgros),
Rødovre (Bladkompagniet) og Albertslund (UBD - Uge-
bladsdistribution).
Der kan ikke herske tvivl om, at åbningen af Stansted-
ruten har haft en gavnlig effekt på aktivitetsniveauet i luft-
havnen, men de afledte effekter for lokalområdet er af be-
grænset omfang og beror primært på den gruppe passagerer,
som har Esbjerg og Ribe Amt som endeligt rejsemål. End-
videre har offshoretrafikken nok i højere grad end Ryanair
bidraget til lufthavnens aktiviteter og krav om øget arbejds-
indsats
29
.
Rejsemønstre under forandring
Der skal til sidst perspektiveres til de øvrige resultater af
dokumentationsprojektet, som omhandler passagertrafik-
ken. Derfor skal det i det følgende handle om de ligheder og
forskelle, der kan spores ved en sammenligning med de
resultater, der indhentedes fra DFDS-skibene
Dana Anglia
og
Dana Sirena
. I alle tre grupper er andelen af rejsende,
der på den ene eller anden måde kan betragtes som turister,
den dominerende. Ikke desto mindre er størrelsen på grup-
pen og fordelingen af turisttyper forskellig. I det følgende
vil resultaterne for de passagerer, som havde været eller var
på vej til Danmark, blive opsummeret.
I september 2002 udgjordes passagererne på
Dana Ang-
65
Ryanair har satset stort på effektivitet. Det betyder bl.a., at der ikke må gå over 25 minutter, fra flyet lander i Esbjerg, til det igen letter
mod London.
1...,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,...176