De afledte effekter
De afledte effekter af trafikken mellem Esbjerg og England
kan undersøges ud fra to parametre. Det ene er den økono-
mi, som de rejsende bringer med sig i form af deres forbrug
under opholdet. Det andet er den økonomi, som en ny akti-
vitet kan generere i form af behov for varer og tjenestey-
delser til etablering og drift. De ovenstående afsnit har
omhandlet det forbrug, de rejsende havde under deres
ophold. I dette afsnit vil vi kaste et blik på effekten af Ryan-
airs beflyvning af Esbjerg Lufthavn - for lufthaven og for
eventuelt involverede samarbejdspartnere
25
.
Baggrunden for kontroversen mellem lufthavnene i
Esbjerg og Billund var - som omtalt oven for - spørgsmålet
om passagerafgifter. Hvor man i Billund mener, at der er
tale om konkurrenceforvridning, når ét selskab tildeles
rabatter frem for andre, mener man i Esbjerg Lufthavn, at
rabatterne er rimelige, så længe de bestemmes af, hvor sto-
re veksler det pågældende flyselskab trækker på lufthavnen.
Hvad angår Ryanairs rute mellem Esbjerg og Stansted, er
der ifølge Peter Bay tale om en meget begrænset udnyttelse
af lufthavnen i sammenligning med andre udenrigsruter.
Han vurderer, at åbningen af Ryanairs rute har betydet en
forøgelse af personaleindsatsen i lufthavnen med, hvad der
svarer til 3-5 stillinger, som primært er beskæftiget med
bagagebehandling og check in. Der er desuden ansat en
professionel flyveleder til erstatning for en AFIS-medarbej-
der
26
, hvilket var et krav fra Ryanair for, at en aftale kunne
komme i stand. Eftersom Ryanairs koncept bl.a. er baseret
på booking via Internettet, er der til gengæld ikke behov for
personale til billetekspedition i selve lufthavnen.
Samlet set opholder Ryanairs fly sig kun meget kort tid i
lufthavnen. Der går blot ca. 25 minutter fra maskinen ruller
ind på landingsbanen, til den igen letter mod London. I kon-
kurrencen med de etablerede selskaber har Ryanair satset
på at have den lavest mulige ’turnaround’ tid, dvs. den tid
det tager fra flyet lander, til det igen er klar til afgang
27
.
Maskinen modtager ingen forsyninger i Esbjerg, ligesom
der heller ikke er tale om noget stabilt brændstofsalg til sel-
skabet. Ryanair tanker, hvor det er billigst. Bliver der ende-
lig tanket i Esbjerg, kommer brændstoffet fra Shell Aviation
i København.
Peter Bay fremhæver, at Ryanair-ruten sammen med
øgningen i offshoretrafikken har bidraget til at skabe liv i
lufthavnen
28
. Ud over en stigende indtjening på parkering
har cafeteriet, der tidligere ofte stod tomt, pludseligt ople-
vet en voldsom øgning af kundetallet. Lufthavnen var tidli-
gere en indenrigslufthavn og blev derfor i højere grad
benyttet af passagerer, der tjekkede ind umiddelbart inden
take off. Med de mange udenrigspassagerer er der nu op-
stået et behov for et sted, hvor passagererne kan vente mel-
lem check in og bording. Øivind Olsen, som forpagter luft-
havnscafeteriet såvel som kiosken i lufthavnen, fortæller, at
den nye rute ganske rigtigt har kunnet mærkes i cafeteriets
omsætning. I alt har ruten betydet, at det har været muligt
at ansætte, hvad der svarer til 1
1
/
2
fuldtidsstilling, således at
der nu ud over ham selv og ægtefællen er ansat fire perso-
ner i cafeteriet. Men heller ikke den øgede aktivitet i cafe-
teriet har tilsyneladende resulteret i nogen økonomisk
afsmitning lokalt. Forsyningerne kommer som ved de fleste
64
Etableringen af Ryanair-ruten har sammen med stigningen i off-
shore-trafikken ledt til øget passagergennemstrømning i lufthav-
nen. Bl.a. har cafeteriet fået et større kundegrundlag.
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...176