De afledte effekter
          
        
        
          De afledte effekter af trafikken mellem Esbjerg og England
        
        
          kan undersøges ud fra to parametre. Det ene er den økono-
        
        
          mi, som de rejsende bringer med sig i form af deres forbrug
        
        
          under opholdet. Det andet er den økonomi, som en ny akti-
        
        
          vitet kan generere i form af behov for varer og tjenestey-
        
        
          delser til etablering og drift. De ovenstående afsnit har
        
        
          omhandlet det forbrug, de rejsende havde under deres
        
        
          ophold. I dette afsnit vil vi kaste et blik på effekten af Ryan-
        
        
          airs beflyvning af Esbjerg Lufthavn - for lufthaven og for
        
        
          eventuelt involverede samarbejdspartnere
        
        
          25
        
        
          .
        
        
          Baggrunden for kontroversen mellem lufthavnene i
        
        
          Esbjerg og Billund var - som omtalt oven for - spørgsmålet
        
        
          om passagerafgifter. Hvor man i Billund mener, at der er
        
        
          tale om konkurrenceforvridning, når ét selskab tildeles
        
        
          rabatter frem for andre, mener man i Esbjerg Lufthavn, at
        
        
          rabatterne er rimelige, så længe de bestemmes af, hvor sto-
        
        
          re veksler det pågældende flyselskab trækker på lufthavnen.
        
        
          Hvad angår Ryanairs rute mellem Esbjerg og Stansted, er
        
        
          der ifølge Peter Bay tale om en meget begrænset udnyttelse
        
        
          af lufthavnen i sammenligning med andre udenrigsruter.
        
        
          Han vurderer, at åbningen af Ryanairs rute har betydet en
        
        
          forøgelse af personaleindsatsen i lufthavnen med, hvad der
        
        
          svarer til 3-5 stillinger, som primært er beskæftiget med
        
        
          bagagebehandling og check in. Der er desuden ansat en
        
        
          professionel flyveleder til erstatning for en AFIS-medarbej-
        
        
          der
        
        
          26
        
        
          , hvilket var et krav fra Ryanair for, at en aftale kunne
        
        
          komme i stand. Eftersom Ryanairs koncept bl.a. er baseret
        
        
          på booking via Internettet, er der til gengæld ikke behov for
        
        
          personale til billetekspedition i selve lufthavnen.
        
        
          Samlet set opholder Ryanairs fly sig kun meget kort tid i
        
        
          lufthavnen. Der går blot ca. 25 minutter fra maskinen ruller
        
        
          ind på landingsbanen, til den igen letter mod London. I kon-
        
        
          kurrencen med de etablerede selskaber har Ryanair satset
        
        
          på at have den lavest mulige ’turnaround’ tid, dvs. den tid
        
        
          det tager fra flyet lander, til det igen er klar til afgang
        
        
          27
        
        
          .
        
        
          Maskinen modtager ingen forsyninger i Esbjerg, ligesom
        
        
          der heller ikke er tale om noget stabilt brændstofsalg til sel-
        
        
          skabet. Ryanair tanker, hvor det er billigst. Bliver der ende-
        
        
          lig tanket i Esbjerg, kommer brændstoffet fra Shell Aviation
        
        
          i København.
        
        
          Peter Bay fremhæver, at Ryanair-ruten sammen med
        
        
          øgningen i offshoretrafikken har bidraget til at skabe liv i
        
        
          lufthavnen
        
        
          28
        
        
          . Ud over en stigende indtjening på parkering
        
        
          har cafeteriet, der tidligere ofte stod tomt, pludseligt ople-
        
        
          vet en voldsom øgning af kundetallet. Lufthavnen var tidli-
        
        
          gere en indenrigslufthavn og blev derfor i højere grad
        
        
          benyttet af passagerer, der tjekkede ind umiddelbart inden
        
        
          take off. Med de mange udenrigspassagerer er der nu op-
        
        
          stået et behov for et sted, hvor passagererne kan vente mel-
        
        
          lem check in og bording. Øivind Olsen, som forpagter luft-
        
        
          havnscafeteriet såvel som kiosken i lufthavnen, fortæller, at
        
        
          den nye rute ganske rigtigt har kunnet mærkes i cafeteriets
        
        
          omsætning. I alt har ruten betydet, at det har været muligt
        
        
          at ansætte, hvad der svarer til 1
        
        
          1
        
        
          /
        
        
          2
        
        
          fuldtidsstilling, således at
        
        
          der nu ud over ham selv og ægtefællen er ansat fire perso-
        
        
          ner i cafeteriet. Men heller ikke den øgede aktivitet i cafe-
        
        
          teriet har tilsyneladende resulteret i nogen økonomisk
        
        
          afsmitning lokalt. Forsyningerne kommer som ved de fleste
        
        
          64
        
        
          
            Etableringen af Ryanair-ruten har sammen med stigningen i off-
          
        
        
          
            shore-trafikken ledt til øget passagergennemstrømning i lufthav-
          
        
        
          
            nen. Bl.a. har cafeteriet fået et større kundegrundlag.