25.
Dette afsnit er med mindre andet er angivet baseret på
et interview lavet med lufthavnsdirektør Peter Bay d. 01-
10-2003 og med cafeterieforpagter Øivind Olsen pr. telefon
d. 04-11-2003.
26.
En AFIS medarbejder har udelukkende informerende
funktion i forhold til flytrafikken, mens en flyveleder også
har kontrollerende beføjelser og dermed større ansvar. Kra-
vet fra Ryanair fremgår af et referat fra et møde i Esbjerg
Kommunes økonomiudvalg d. 29-11-2001.
27.
Netop den lave turnaroundtid, der både skal give plads
til, at passagererne kan komme fra og om bord, ligesom
bagagen skal losses og alt skal tjekkes, er i Storbritannien
blevet kritiseret pga. det pres, den lægger på besætningerne
og andre involverede.
Jyllands Posten
19-07-2002.
28.
Peter Bay fortæller, at offshoresektoren med helikopter-
trafikken i langt højere grad end Ryanair udnytter lufthav-
nen. I 2004 rundede tallet for denne trafik 80.000 passage-
rer årligt. Samtidig skaber offshoretrafikken aktivitet i luft-
havnen hele dagen. For nærmere om væksten i offshoresek-
toren i Esbjerg se også M. Hahn-Pedersen:
Offshoresekto-
ren ved årtusindskiftet
, Morten Hahn-Pedersen (red.):
Sjæk’len - Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvands-
akvariet i Esbjerg 2003
, Esbjerg 2004, p. 79ff.
29.
Referat af møde i Esbjerg Kommunes økonomiudvalg
d. 29-11-2001. Her lyder vurderingen, at det primært er
offshoretrafikken, der har skabt behovet for øget arbejds-
kraft.
30.
Dana Anglia
angav tre af de 97 rejsende, der havde
været eller skulle til Danmark, at have haft et arbejdsærin-
de, mens blot en person skulle gøre forretninger. På
Dana
Sirena
havde ni af de i alt 61 passagerer, der havde været
eller skulle til Danmark et arbejdsærinde, mens lige så man-
ge skulle gøre forretninger. Der kan på baggrund af det lil-
le antal personer blot tales om tendenser, men det står klart,
at gruppen er lille sammenlignet med på Ryanair-ruten.
31.
Da forbruget er angivet i kategorier med et interval på
2000 kr., er middeltallet pr. kategori hver gang brugt til at
beregne gennemsnittet. Dette kan dog have resulteret i, at
gennemsnittet er blevet en smule højt, idet især de rejsende,
der angav et forbrug mellem 1 og 2000 kr. ofte lå meget lavt
i dette interval. Dette gælder i særdeleshed minicruisepas-
sagererne.
32.
Der kan kun blive tale om et skøn, men med tanke på,
at interviewholdet fordelte besøgene i lufthavnen over en
længere periode og i øvrigt nåede at interviewe ca. 30 % af
passagererne pr. gang, synes det ikke et urealistisk bud. Der
er her ikke taget hensyn til, at en del af de passagerer, der
ikke havde Esbjerg som destination, angav et besøg i byen.
Disse udgjorde dog blot 9 personer, hvoraf over halvdelen
havde et arbejdsærinde.
33.
Fiskeri- og Søfartsmuseet har registreret antallet af rej-
sende med Victours - det busselskab, som bragte de mini-
cruise- rejsende til museet. På
Dana Sirena
havde blot gen-
nemsnitligt 4 personer Ribe Amt som endeligt rejsemål,
hvilket ligeledes kan indikere, i hvilken retning udviklingen
er gået.
34.
Relativt set angiver gruppen af ferierejsende, og de der
besøger venner og familie, nogenlunde lige ofte at have
benyttet aktivitetsudbud, men de ferierejsendes forbrug på
disse er højere.
35.
Langt størstedelen af de færgerejsende på
Dana Sirena
angiver da også, at behovet for at medbringe bil er en
afgørende grund til valget af transportform. Dette skal nok
netop ses som udtryk for, at de ikke skal opholde sig i lokal-
området.
36.
Selvom de her fremlagte tal blot må betragtes som skøn
på baggrund af det dokumenterede materiale, må de over-
slag, der har været fremme på 50 - 60.000 årligt indkomne
Ryanair-passagerer med Esbjerg som mål, betragtes som
voldsomt overdrevne. Se f.eks
Erhvervsbladet
02-07-2002,
hvor det forudsættes, at de fleste af de rejsende vil opholde
sig i Esbjerg i længere tid.
37.
I eksemplet fra Charleroi var der dog tale om direkte til-
skud til Ryanair frem for en rabatordning, som den kendes
fra Esbjerg og Århus. Fra politisk hold har der desuden
været idéer fremme om helt at afskaffe passagerafgiften, så
dette spørgsmål er endnu åbent.
38.
Færgeruten er muligvis påvirket positivt af indførelsen
af de tyske motorvejsafgifter fra dette år. En lastbilschauf-
før på
Dana Sirena
mente, at mange ville benytte denne
71
1...,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70 72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,...176