lia
          
        
        
          for 20 % vedkommende af folk, der skulle besøge fami-
        
        
          lie eller venner, 27 %, som skulle på ferie og hele 46 % dvs.
        
        
          48 personer, som var på minicruise. For
        
        
          
            Dana Sirena’s
          
        
        
          ved-
        
        
          kommende dukkede der nogle forskelle i passagersam-
        
        
          mensætningen op, da holdet året efter i september 2003
        
        
          foretog den anden dokumentationstur. Den mest markante
        
        
          forskel i forhold til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          var, at andelen af mini-
        
        
          cruise-passagerer var reduceret til blot to personer. I alt 26
        
        
          % skulle besøge familie og venner - altså lidt flere end på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          - mens 43 % skulle på egentlig ferie, hvilket
        
        
          vil sige markant flere end på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . En sammenlig-
        
        
          ning med Ryanairs passagerer peger mod nogle interessan-
        
        
          te tendenser. Her var det nemlig halvdelen, der angav at
        
        
          have besøgt familie eller venner, mens blot 9 % angav at
        
        
          have været på en ren ferierejse. Den mest markante forskel
        
        
          til DFDS’ passagerer var endvidere, at de flyrejsende
        
        
          udgjordes af en betydelig større gruppe forretningsrejsende
        
        
          - nemlig hele 34 %
        
        
          30
        
        
          .
        
        
          I denne undersøgelse har det også været af interesse at se
        
        
          på den økonomiske effekt af de rejsendes besøg. I stedet for
        
        
          at se på, hvor meget de rejsende på henholdsvis
        
        
          
            Dana Ang-
          
        
        
          
            lia, Dana Sirena
          
        
        
          og Ryanair-ruten gennemsnitligt har brugt,
        
        
          kunne et alternativ være at se på, hvor meget de enkelte pas-
        
        
          sagertyper i gennemsnit brugte og herudfra drage nogle
        
        
          konklusioner.
        
        
          Ikke overraskende var gruppen af ferierejsende dem, der
        
        
          gennemsnitligt havde brugt flest penge på rejsen. Således
        
        
          havde denne gruppe brugt godt 8.100 kr. pr. person. Heref-
        
        
          ter fulgte folk, der havde besøgt familie eller venner med et
        
        
          gennemsnitligt forbrug på knap 2.800 kr. pr. person, mens
        
        
          de forretningsrejsende havde brugt ca. 2.000 kr. pr person.
        
        
          Mindst tegnede minicruise-passagererne sig for med kun
        
        
          ca. 625 kr. pr. person i gennemsnit. Selvom en sådan bereg-
        
        
          ning er behæftet med visse usikkerheder, kan den bruges til
        
        
          at pege på nogle forholdsmæssige tendenser de enkelte pas-
        
        
          sagertyper imellem
        
        
          31
        
        
          .
        
        
          Dermed er passagererne på Ryanair-ruten set fra et øko-
        
        
          nomisk synspunkt ikke de mest givtige passagerer. De rej-
        
        
          sende, der skal besøge familie og venner, har nemlig et for-
        
        
          brug, der ligger på under halvdelen af, hvad de almindelige
        
        
          ferierejsende forbruger. Endvidere har de forretningsrejsen-
        
        
          de, der hovedsageligt rejser med Ryanair, et endnu mindre
        
        
          forbrug. Som påpeget ovenfor synes det meste af deres
        
        
          udgifter at gå til hotelovernatning, mens de kun i begrænset
        
        
          omfang benytter sig af andre tilbud. Til gengæld yder sidst-
        
        
          nævnte passagertype et stabilt bidrag til hotel- og til dels
        
        
          også restaurationsbranchen, når de er af sted. Det kunne
        
        
          dog se ud til, at DFDS’ passagerer i kraft af den store grup-
        
        
          pe ferierejsende er den økonomisk set mest givtige passa-
        
        
          gergruppe. Samtidig kunne det se ud som om, at nedgangen
        
        
          i gruppen af minicruise-passagerer til fordel for almindeli-
        
        
          ge ferierejsende er af mindre økonomisk betydning, fordi
        
        
          deres forbrug er det laveste. Billedet er imidlertid ikke helt
        
        
          så enkelt, for i forhold til Esbjerg og regionen er det natur-
        
        
          ligvis vigtigt, hvor de rejsende opholder sig, mens de er i
        
        
          Danmark.
        
        
          For Ryanairs vedkommende er det allerede fremlagt,
        
        
          hvorledes i alt 32 af de adspurgte 112 indkomne rejsende
        
        
          havde Ribe amt som endeligt rejsemål. Det svarer til, at
        
        
          dokumentationsholdet talte med gennemsnitligt fem perso-
        
        
          ner pr. gang, hvis endemål var Ribe Amt. Selvom holdet
        
        
          kun interviewede ca. 30 % af de rejsende hver gang, må tal-
        
        
          let siges at være overraskende lavt i betragtning af det sam-
        
        
          lede antal passagerer
        
        
          32
        
        
          . Tager man i stedet udgangspunkt i
        
        
          de adspurgte passagerer om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , så angav
        
        
          gennemsnitlig 25 personer på hver af de to ture at have Ribe
        
        
          Amt som rejsemål. Dokumentationsholdet var imidlertid
        
        
          blot med på en enkelt rejse, og på rejsetidspunktet var
        
        
          DFDS i gang med et sidste salgsfremstød på minicruise-
        
        
          området, inden
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          skulle overgå til anden rute.
        
        
          Det er på denne baggrund derfor for usikkert at vurdere på
        
        
          det årlige passagertal i Ribe Amt, men andre tal indikerer,
        
        
          at
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          ydede et væsentligt bidrag til antallet af årli-
        
        
          ge besøgende - især i form af minicruise-passagerer. På
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet har man således registreret en
        
        
          klar tilbagegang i antallet af besøgende fra DFDS’ Eng-
        
        
          landsrute, siden
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          tog over på ruten. Museets
        
        
          besøg af minitrippere lå i 2000 således på over 9.000 voks-
        
        
          ne besøgende på et år, men var i 2003 faldet til blot 81
        
        
          33
        
        
          .
        
        
          Det ser altså umiddelbart ud til, at
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          oprinde-
        
        
          66