lia
for 20 % vedkommende af folk, der skulle besøge fami-
lie eller venner, 27 %, som skulle på ferie og hele 46 % dvs.
48 personer, som var på minicruise. For
Dana Sirena’s
ved-
kommende dukkede der nogle forskelle i passagersam-
mensætningen op, da holdet året efter i september 2003
foretog den anden dokumentationstur. Den mest markante
forskel i forhold til
Dana Anglia
var, at andelen af mini-
cruise-passagerer var reduceret til blot to personer. I alt 26
% skulle besøge familie og venner - altså lidt flere end på
Dana Anglia
- mens 43 % skulle på egentlig ferie, hvilket
vil sige markant flere end på
Dana Anglia
. En sammenlig-
ning med Ryanairs passagerer peger mod nogle interessan-
te tendenser. Her var det nemlig halvdelen, der angav at
have besøgt familie eller venner, mens blot 9 % angav at
have været på en ren ferierejse. Den mest markante forskel
til DFDS’ passagerer var endvidere, at de flyrejsende
udgjordes af en betydelig større gruppe forretningsrejsende
- nemlig hele 34 %
30
.
I denne undersøgelse har det også været af interesse at se
på den økonomiske effekt af de rejsendes besøg. I stedet for
at se på, hvor meget de rejsende på henholdsvis
Dana Ang-
lia, Dana Sirena
og Ryanair-ruten gennemsnitligt har brugt,
kunne et alternativ være at se på, hvor meget de enkelte pas-
sagertyper i gennemsnit brugte og herudfra drage nogle
konklusioner.
Ikke overraskende var gruppen af ferierejsende dem, der
gennemsnitligt havde brugt flest penge på rejsen. Således
havde denne gruppe brugt godt 8.100 kr. pr. person. Heref-
ter fulgte folk, der havde besøgt familie eller venner med et
gennemsnitligt forbrug på knap 2.800 kr. pr. person, mens
de forretningsrejsende havde brugt ca. 2.000 kr. pr person.
Mindst tegnede minicruise-passagererne sig for med kun
ca. 625 kr. pr. person i gennemsnit. Selvom en sådan bereg-
ning er behæftet med visse usikkerheder, kan den bruges til
at pege på nogle forholdsmæssige tendenser de enkelte pas-
sagertyper imellem
31
.
Dermed er passagererne på Ryanair-ruten set fra et øko-
nomisk synspunkt ikke de mest givtige passagerer. De rej-
sende, der skal besøge familie og venner, har nemlig et for-
brug, der ligger på under halvdelen af, hvad de almindelige
ferierejsende forbruger. Endvidere har de forretningsrejsen-
de, der hovedsageligt rejser med Ryanair, et endnu mindre
forbrug. Som påpeget ovenfor synes det meste af deres
udgifter at gå til hotelovernatning, mens de kun i begrænset
omfang benytter sig af andre tilbud. Til gengæld yder sidst-
nævnte passagertype et stabilt bidrag til hotel- og til dels
også restaurationsbranchen, når de er af sted. Det kunne
dog se ud til, at DFDS’ passagerer i kraft af den store grup-
pe ferierejsende er den økonomisk set mest givtige passa-
gergruppe. Samtidig kunne det se ud som om, at nedgangen
i gruppen af minicruise-passagerer til fordel for almindeli-
ge ferierejsende er af mindre økonomisk betydning, fordi
deres forbrug er det laveste. Billedet er imidlertid ikke helt
så enkelt, for i forhold til Esbjerg og regionen er det natur-
ligvis vigtigt, hvor de rejsende opholder sig, mens de er i
Danmark.
For Ryanairs vedkommende er det allerede fremlagt,
hvorledes i alt 32 af de adspurgte 112 indkomne rejsende
havde Ribe amt som endeligt rejsemål. Det svarer til, at
dokumentationsholdet talte med gennemsnitligt fem perso-
ner pr. gang, hvis endemål var Ribe Amt. Selvom holdet
kun interviewede ca. 30 % af de rejsende hver gang, må tal-
let siges at være overraskende lavt i betragtning af det sam-
lede antal passagerer
32
. Tager man i stedet udgangspunkt i
de adspurgte passagerer om bord på
Dana Anglia
, så angav
gennemsnitlig 25 personer på hver af de to ture at have Ribe
Amt som rejsemål. Dokumentationsholdet var imidlertid
blot med på en enkelt rejse, og på rejsetidspunktet var
DFDS i gang med et sidste salgsfremstød på minicruise-
området, inden
Dana Anglia
skulle overgå til anden rute.
Det er på denne baggrund derfor for usikkert at vurdere på
det årlige passagertal i Ribe Amt, men andre tal indikerer,
at
Dana Anglia
ydede et væsentligt bidrag til antallet af årli-
ge besøgende - især i form af minicruise-passagerer. På
Fiskeri- og Søfartsmuseet har man således registreret en
klar tilbagegang i antallet af besøgende fra DFDS’ Eng-
landsrute, siden
Dana Sirena
tog over på ruten. Museets
besøg af minitrippere lå i 2000 således på over 9.000 voks-
ne besøgende på et år, men var i 2003 faldet til blot 81
33
.
Det ser altså umiddelbart ud til, at
Dana Anglia
oprinde-
66
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...176