57
        
        
          
            Fra ferierejsende til forretningsrejsende
          
        
        
          
            Træk af udviklingen i passagertrafikken mellem Esbjerg og England 2001 - 2003
          
        
        
          
            Af Lulu Anne Hansen
          
        
        
          
            Den 5. april 2001 lettede lavprisflyselskabet Ryanairs
          
        
        
          
            Boing 747-800 for første gang fra Esbjerg Lufthavn med
          
        
        
          
            kurs mod London, Stansted. Den nye flyrute var udset som
          
        
        
          
            redningsplanken for den underskudsplagede kommunale
          
        
        
          
            lufthavn, og allerede året efter havde ruten da også rundet
          
        
        
          
            passager nr. 100.000. I oktober 2002 valgte DFDS at
          
        
        
          
            erstatte rederiets flagskib på ruten mellem Esbjerg og
          
        
        
          
            Harwich, M/S ’Dana Anglia’, med det betydeligt mindre
          
        
        
          
            fartøj M/S ’Dana Sirena’. Det skete som en del af en over-
          
        
        
          
            ordnet omstrukturering inden for rederidriften, men kon-
          
        
        
          
            kurrencen fra Ryanair var ligeledes af betydning. Som en
          
        
        
          
            del af et større forskningsprojekt satte en projektgruppe fra
          
        
        
          
            CMRS (Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syddansk Universitet) sig
          
        
        
          
            for at dokumentere forandringerne i passagertrafikken mel-
          
        
        
          
            lem Esbjerg og England. Dette er bl.a. sket i form af en
          
        
        
          
            omfattende interviewundersøgelse til belysning af aspekter
          
        
        
          
            af passagerernes rejsemønstre på henholdsvis færge- og fly-
          
        
        
          
            ruten. I nærværende artikel afrapporteres de foreløbige
          
        
        
          
            resultater af dette arbejde.
          
        
        
          
            Baggrund for undersøgelsen
          
        
        
          I efteråret 2002 påbegyndte Fiskeri- og Søfartsmuseet/CMRS
        
        
          i Esbjerg et undersøgelses- og dokumentationsprojekt, der
        
        
          bl.a. skulle kaste lys over transportområdets udvikling i den
        
        
          vestjyske region. Som udgangspunkt igangsattes en under-
        
        
          søgelse af den omstrukturering, der i årene 2002 og 2003
        
        
          ville finde sted i DFDS’ passagertrafik mellem Esbjerg og
        
        
          England. DFDS’ udskiftning af flagskibet på Englandsruten
        
        
          fra Esbjerg, M/S
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , med den mindre og anderle-
        
        
          des indrettede M/S
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          ville nemlig betyde afsked
        
        
          med konceptet om ’flydende hoteldrift’ til fordel for et kon-
        
        
          cept, hvor fragtelementet ville blive vægtet højere
        
        
          1
        
        
          .
        
        
          Formålet med undersøgelsen var dels at dokumentere
        
        
          selve processen, dels at belyse de konsekvenser som kon-
        
        
          ceptændringerne måtte resultere i. Da Ryanairs nystartede
        
        
          lavprisrute mellem Esbjerg og Stansted allerede i sit andet
        
        
          operative år, 2002, rundede 100.000 passagerer, var det
        
        
          oplagt at se den luftbårne passagerrute som en konkurrent
        
        
          til Englandsskibene. I en samlet analyse af forandringerne i
        
        
          passagertrafikken mellem Esbjerg og England ville det der-
        
        
          for være yderst relevant ikke blot at fokusere på ændringer-
        
        
          ne i skibsfarten, men samtidig belyse udviklingen i en kon-
        
        
          kurrerende transportform som flytrafikken. Som konse-
        
        
          kvens af disse overvejelser kom dokumentationsprojektet
        
        
          således også til at omfatte flyselskabet Ryanairs beflyvning
        
        
          af Esbjerg Lufthavn.
        
        
          Siden undersøgelsen gik i gang, har Ryanairs beflyvning
        
        
          af bl.a. Esbjerg Lufthavn været genstand for store kontro-
        
        
          verser med politiske implikationer. Som udgangspunkt har
        
        
          det såvel nationalt som internationalt drejet sig om en kritik
        
        
          af Ryanairs ekspansionsstrategi. Denne er bl.a. baseret på
        
        
          så vidt muligt at benytte mindre lufthavne med overskyden-
        
        
          de kapacitet - og dermed en særlig interesse i at tilbyde
        
        
          Ryanair favorable og eksklusive prisaftaler for at få en kon-
        
        
          trakt i hus
        
        
          2
        
        
          . Sådanne aftaler, der fra flere sider blev anset for
        
        
          at være direkte konkurrenceforvridende, havde i begyndel-
        
        
          sen af 2003 ledt til en større sag mod selskabet. Det dreje-
        
        
          de sig om selskabets aftale med den belgiske lufthavn Char-
        
        
          leroi ved Bruxelles, hvor en EU-undersøgelse iværksattes.
        
        
          Mens denne undersøgelse stod på, rettedes søgelyset mod