til skibets fører og styrmanden. En skønne dag fik jeg at
        
        
          vide, at jeg kunne mønstre på
        
        
          
            Kaskelot
          
        
        
          . Føreren havde
        
        
          udpeget de folk, som han ville have med i denne omgang.
        
        
          Det gav ingen sejlskibstid, men jeg måtte så se, om jeg i
        
        
          næste omgang kunne komme med den gamle
        
        
          
            Sværdfisken
          
        
        
          .
        
        
          Det var en dejlig tid med
        
        
          
            Kaskelot
          
        
        
          . At sejle med skibe i
        
        
          KGH indebar, at man kunne sættes til lidt af hvert i en grøn-
        
        
          landsk havn. Vi var havnearbejdere og byggede bl.a. bed-
        
        
          ding til en 30 tons pram. På østkysten lossede vi forsynin-
        
        
          ger til et helt år til en radiostation. Det gjorde vi ved at los-
        
        
          se det hele ned på en slæde på isen og slæbe det op til radio-
        
        
          stationen. Det var festligt. Selvfølgelig legede vi, at vi var
        
        
          slædehunde, og en af folkene drev os. Det hele blev losset i
        
        
          festligt humør fra alle parter. Skibet var ikke større, end at
        
        
          vi var i nær kontakt med hinanden alle sammen. Til efter-
        
        
          året lagde vi skibet op på pladsen i København, holdt lidt
        
        
          ferie og mødte igen på dagløn.
        
        
          Efter nytår blev jeg lige så stille lempet over til at passe
        
        
          
            Sværdfisken
          
        
        
          . Det lykkedes også at blive udpeget til at sejle
        
        
          med den til sæsonstart. Det var igen lidt anderledes; et
        
        
          større skib på 450 tons, flere folk og treskifte vagt. Men
        
        
          arbejdet på kysten var det samme. Da vi så igen lagde til i
        
        
          København og afmønstrede, havde jeg min sejlskibstid i
        
        
          hus, så nu var det tid for at komme på navigationsskole.
        
        
          I januar 1950 begyndte jeg på Københavns Navigations-
        
        
          skole. Jeg kom ind midt i ’forberedelses klassen’, hvor vi
        
        
          begyndte helt fra bunden. I matematik startede man groft
        
        
          sagt med ’2 + 2 = 4’, men i løbet af 6 måneder var vi godt
        
        
          i gang med sfærisk trigonometri. Man kunne blive optaget
        
        
          på skolen bare man havde været igennem den pligtige sko-
        
        
          legang, dvs. 7 år, og mange måtte gentage denne klasse. I
        
        
          yngste styrmandsklasse, også på 6 måneder, svang vi os så
        
        
          op og jonglerede med den sfæriske trigonometri. Nogle ele-
        
        
          ver med en dansk studentereksamen fik her en brat
        
        
          50
        
        
          
            M/S ’Kaskelot’ blev bygget i 1948 af J. Ring Andersen i Svendborg, og skibet var således ganske nyt, da Torben fik hyre om bord.
          
        
        
          
            Skibet sejler den dag i dag under navnet ’Kaskelot’, men nu under britisk flag og rigget som tremastet bark.