til skibets fører og styrmanden. En skønne dag fik jeg at
vide, at jeg kunne mønstre på
Kaskelot
. Føreren havde
udpeget de folk, som han ville have med i denne omgang.
Det gav ingen sejlskibstid, men jeg måtte så se, om jeg i
næste omgang kunne komme med den gamle
Sværdfisken
.
Det var en dejlig tid med
Kaskelot
. At sejle med skibe i
KGH indebar, at man kunne sættes til lidt af hvert i en grøn-
landsk havn. Vi var havnearbejdere og byggede bl.a. bed-
ding til en 30 tons pram. På østkysten lossede vi forsynin-
ger til et helt år til en radiostation. Det gjorde vi ved at los-
se det hele ned på en slæde på isen og slæbe det op til radio-
stationen. Det var festligt. Selvfølgelig legede vi, at vi var
slædehunde, og en af folkene drev os. Det hele blev losset i
festligt humør fra alle parter. Skibet var ikke større, end at
vi var i nær kontakt med hinanden alle sammen. Til efter-
året lagde vi skibet op på pladsen i København, holdt lidt
ferie og mødte igen på dagløn.
Efter nytår blev jeg lige så stille lempet over til at passe
Sværdfisken
. Det lykkedes også at blive udpeget til at sejle
med den til sæsonstart. Det var igen lidt anderledes; et
større skib på 450 tons, flere folk og treskifte vagt. Men
arbejdet på kysten var det samme. Da vi så igen lagde til i
København og afmønstrede, havde jeg min sejlskibstid i
hus, så nu var det tid for at komme på navigationsskole.
I januar 1950 begyndte jeg på Københavns Navigations-
skole. Jeg kom ind midt i ’forberedelses klassen’, hvor vi
begyndte helt fra bunden. I matematik startede man groft
sagt med ’2 + 2 = 4’, men i løbet af 6 måneder var vi godt
i gang med sfærisk trigonometri. Man kunne blive optaget
på skolen bare man havde været igennem den pligtige sko-
legang, dvs. 7 år, og mange måtte gentage denne klasse. I
yngste styrmandsklasse, også på 6 måneder, svang vi os så
op og jonglerede med den sfæriske trigonometri. Nogle ele-
ver med en dansk studentereksamen fik her en brat
50
M/S ’Kaskelot’ blev bygget i 1948 af J. Ring Andersen i Svendborg, og skibet var således ganske nyt, da Torben fik hyre om bord.
Skibet sejler den dag i dag under navnet ’Kaskelot’, men nu under britisk flag og rigget som tremastet bark.
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...176