småskibene. Forskellige mennesker havde fortalt mig, at
        
        
          den pligtige sejlskibstid snart blev afskaffet. Så jeg tog
        
        
          chancen og mønstrede af, selv om jeg manglede noget sejl-
        
        
          skibstid.  Jeg synes, at det var på tide at komme ud på ver-
        
        
          denshavene med de store skibe.
        
        
          
            Ud på de store have
          
        
        
          De store skibe var sådan set alle ’forbunds skibe’ - det vil
        
        
          sige, at de havde en overenskomst mellem Sømændenes
        
        
          forbund og Rederiforeningen. Man skulle være medlem af
        
        
          Sømændenes Forbund for at få en hyre på de skibe - og for
        
        
          at blive medlem skulle man have en hyre. Det gjorde det jo
        
        
          ikke nemmere, at jeg stadig var egyptisk statsborger. Jeg
        
        
          havde heller ikke fulgt den traditionelle vej fra dreng til
        
        
          dæksdreng osv., selv om jeg reelt havde tid på søfartsbogen
        
        
          til en letmatroshyre.
        
        
          De var meget flinke på forbundet. Systemet med at få en
        
        
          hyre var, at man kom på forbundet hver dag og fik et stem-
        
        
          pel for hver dag man var arbejdsløs. Hyrerne, der kom til
        
        
          forbundet, blev fordelt ved en auktion. Den, der bød på flest
        
        
          stempler, fik hyren. Så kunne man gå eller blive der hele
        
        
          dagen og vente på en hyre. Ganske uofficielt fik jeg lov til
        
        
          at samle stempler, og efter 8 stempler var der en hyre som
        
        
          letmatros på S/S
        
        
          
            Virginia
          
        
        
          tilhørende DFDS. Ingen bød på
        
        
          den, så den fik jeg. Det var et skib, der sejlede på Sydame-
        
        
          rika, altså langfart!
        
        
          
            Virginia
          
        
        
          var et af de bedste skibe, jeg havde sejlet med.
        
        
          Der mødte jeg også Lampe, som vi kaldte ham, fordi han
        
        
          var lampemand ombord. Vi blev livslange kammerater. Han
        
        
          spillede en vigtig rolle i mit liv. Pludselig efter næsten et år
        
        
          ombord mønstrede vi alle af. Hvorfor? Det ved jeg ikke.
        
        
          Sådan var det bare. Vi havde delt medgang og modgang i
        
        
          lang tid og var godt samarbejdet. Når en brød kæden, brast
        
        
          det hele, og pist var vi væk alle.
        
        
          Der fulgte et par andre skibe, og efterhånden kunne jeg
        
        
          mønstre ud som fuldbefaren matros. Men den manglende
        
        
          sejlskibstid hang over hovedet på mig. Den var ikke blevet
        
        
          afskaffet endnu, og tiden til at komme på navigationsskolen
        
        
          nærmede sig. Den samlede sejltid for at komme på skolen
        
        
          var, så vidt jeg husker, 48 måneder, hvoraf 12 skulle være
        
        
          som fuldbefaren. Inden for de skibe, som Sømændenes
        
        
          Forbund havde overenskomst med, var også Den Kongelige
        
        
          Grønlandske Handels skibe. Der var 3 sejlskibe, nemlig
        
        
          
            Gustav Holm, Godthåb
          
        
        
          og
        
        
          
            Sværdfisken
          
        
        
          . Kun den sidste
        
        
          kunne komme i betragtning. Den sejlede regelmæssigt mel-
        
        
          lem Grønland og Danmark med almindelig stykgods. Der
        
        
          skulle mange stempler til for at få en hyre i KGH, og i ca.
        
        
          3 måneder sad jeg hver dag i forbundet i Tordenskjoldsga-
        
        
          de, inden det lykkedes at komme på dagløn i KGH.
        
        
          Det var igen en anderledes tilværelse end at være ude at
        
        
          sejle. Man mødte kl. 7 og havde fyraften kl. 16. I mellemti-
        
        
          den lavede man allehånde sømandsarbejde på de oplagte
        
        
          skibe. Fra årsskiftet blev man beordret ombord i et skib og
        
        
          skulle klargøre det til sommerens togt. Jeg blev sat på M/S
        
        
          
            Kaskelot
          
        
        
          - et 300 tons træskib, der lige efter krigen var køl-
        
        
          strakt hos Ring Andersens værft i Svendborg og oprindelig
        
        
          tænkt som tremastet skonnert. KGH købte den på beddin-
        
        
          gen, og skibet blev sit sejlskibsskrog til trods færdigbygget
        
        
          som en almindelig coaster. Der var en 300 hestes Alpha-
        
        
          diesel motor og en skrue til at skubbe den over Atlanterha-
        
        
          vet. Da tiden nærmere sig til den sidste klargøring som
        
        
          rengøring og maling af beboelse, skrabe og smøre master,
        
        
          tage trosser, presenninger mm. ombord, så vi mere og mere
        
        
          49
        
        
          
            Dæksbesætningen om bord på M/S ’Kaskelot’, 1948. Forfatteren
          
        
        
          
            står som nr. tre fra venstre.