meste af efteråret 1956 og fortsattes ind i det nye år. Samlet
bekræftede de, at der fortsat var enighed om og lyst til at
kæmpe for de danske standpunkter
38
. Det kan på sæt og vis
hævdes, at 1956 blev et vendepunkt for danskerne. Der var
opnået en tidligere næsten uset enighed inden for fiskeriet,
samtidig havde man i vesttyskerne fundet en betydende og
ikke mindst magtfuld alliancepartner.
Disse forhold kom også tydeligt til udtryk ved forhandlin-
gerne i 1957. Danskerne stod i disse forhandlinger atter over
for at skulle have dispensationer. Det samme var imidlertid
også gældende for vesttyskerne, som danskerne derfor med
henvisning til den tidligere succes valgte at støtte sig til.
Svenskerne og hollænderne var imidlertid ikke til sinds at
give efter for de smidige dansk-tyske manøvrer og satte sig
derfor kraftigt imod, at der blev givet yderligere dispensatio-
ner. Modstanden forsvandt dog på konferencens sidste dag,
da danskerne kort og godt meddelte, at såfremt det tyske for-
slag ikke godkendtes, ville danskerne snarest overveje sin
stilling i forhold til Nordsøkonventionen. Der blev spillet højt
spil, men danskerne kunne trække sig sejrrigt ud med en tre
års forlængelse af de gældende dispensationer
39
.
Forhandlinger om en ny konvention 1957-1959
I årene fra 1953 og frem havde danskerne via forskellige alli-
ancer og et udmærket forhandlings tække formået at holde
det hastigt voksende danske industrifiskeri kørende via
dispensationer. Situationen var dog ikke holdbar i længden,
og i bevidstheden herom blev der arbejdet intensivt med en
ny konvention til afløsning af Nordsøkonventionen. Dette
gjaldt for såvel danskerne som for briterne, der var de oprin-
delige forslagsstillere. Sideløbende med de kritiske forhand-
linger omkring Nordsøkonventionen i 1956 og 1957 blev for-
skellige udkast til en ny konventionen således cirkuleret mel-
lem parterne. Et første udkast forelå allerede i slutningen af
l955 og andet udkast i begyndelsen af 1956. Det var dog først
med det tredje udkast, der præsenterede i slutningen af 1957,
at der blev åbnet op for debatten.
Danskerne, der havde haft flere bemærkninger til de første
udkast, viste sig også engagerede i forbindelse med det tred-
je udkast. Danskerne erklærede sig enige i konventionen,
men fremkom dog samtidigt med seks konkrete ændrings-
forslag til konventionsteksten, som man anså for absolut nød-
vendige at gennemføre. Mest kontroversiel blandt disse var
forslaget om en såkaldt ’afhopperklausul’, der gjorde det
muligt for et enkelt land at springe fra en bestemmelse i kon-
ventionen uden at opsige hele konventionen. Som en yderli-
gere bemærkning gav danskerne udtryk for, at der i de indle-
dende bemærkninger burde gøres mere ud af omtalen af
beskyttelsesforanstaltningerne - dvs. mindstemål og maske-
størrelse - som var de danske mærkesager. Dette sidste blev
danskerne dog tilsyneladende underhånden anbefalet ikke at
gøre et alt for stort nummer ud af. Med Dinesens håndskrift
findes det således noteret i margin på forhandlings papirerne:
Sunnanå (den norsk præsident for Nordsøkommissionen,
forf.) synes ikke man skal sige for meget.
Måske en venlig
norsk hentydning til, at danskerne allerede havde presset situ-
ationen så langt, som den kunne tåle. Dette var formentlig
helt korrekt fornemmet; danskerne fik i hvert fald efterføl-
gende en del arbejde med at forsvare de fremsatte ændrings-
forslag, og særligt ideen om en afhopperklausul gav grundlag
for debat. Både briterne og svenskerne erklærede sig som
indædte modstandere af en sådan mulighed. Dr. Hult fra den
svenske delegation udtalte:
På den måde bliver der jo slet
ikke nogen konvention tilbage. Det må gøres så vanskeligt at
hoppe af som muligt.
Og Hult suppleredes af Mr. Johns fra
den britiske delegation, der udtalte:
Formålet med at oprette
en konvention er at beskytte fiskene, ikke at gøre det let for
medlemslandene at hoppe af.
Danskerne stod dog ikke helt
alene med deres synspunkter, idet både vesttyskerne, fransk-
mændene og nordmændene støttede op om den danske dele-
gation. Selvom meningerne var skarpt delte, kunne der dog
nås enighed om at nedsætte et udvalg til at diskutere spørgs-
målet, herunder især længden af eventuel opsigelsesfrist,
samt hvor meget - eller hvor lidt - det var muligt at hoppe fra
på en gang. Selvom danskerne således kunne siges at have
haft stor succes, fejredes dette ikke uden en vis eftertanke. I
et internt notat skrev departementschef Dinesen således sene-
re, at
...den danske delegation måtte dog indrømme - over for
sig selv - at man ikke helt kunne afvise den navnlig fra svensk
side hævdede opfattelse...
39
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...176