viduelle liberalisme blev foretrukket frem for organisati-
        
        
          onsmæssig loyalitet og solidaritet. Denne autonome struk-
        
        
          tur betød, at dét, der blev bygget på i arbejdet med at frem-
        
        
          me fiskeriets vilkår, først og fremmest var en art fælles-
        
        
          nævner af interessemæssig karakter. Dette gjaldt både i de
        
        
          rent nationale forhandlinger og i de internationale forhand-
        
        
          linger
        
        
          14
        
        
          .
        
        
          På baggrund af ovenstående gennemgang er fokus i det
        
        
          følgende rettet mod forhandlingerne omkring Nordsøkon-
        
        
          ventionen, de danske interesser heri samt forholdet til de
        
        
          konkurrerende fiskerinationer.
        
        
          
            Nordsøkonventionen
          
        
        
          Tanken om en regulering af fiskeriet i Nordsøen var ikke en
        
        
          pludselig opstået idé truffet under påvirkning af efterkrigs-
        
        
          tidens generelle stræben mod nyordning. Allerede i slutnin-
        
        
          gen af 1930’erne havde den intensive befiskning af Nord-
        
        
          søens fiskeressourcer - med faldende indtjening og stadig
        
        
          mindre gennemsnitstørrelser for en række fiskearter - vakt
        
        
          bekymring blandt de danske fiskere. Denne bekymring var
        
        
          tæt knyttet sammen med, at det danske Nordsøfiskeri efter
        
        
          rødspætter repræsenterede en tredjedel af det samlede dan-
        
        
          ske rødspættefiskeri, der atter tegnede sig for næsten 25
        
        
          procent af det samlede fiskeri. En trussel mod rødspættefi-
        
        
          skeriet i Nordsøen var med andre ord en trussel mod et af
        
        
          de vigtigste danske fiskerier.
        
        
          Danmark var imidlertid ikke den eneste Nordsønation,
        
        
          der var præget af det svigtende fiskeri. I England måtte fle-
        
        
          re trawlere i rødspættefiskeriet i den sidste halvdel af
        
        
          1930’erne lægge op. Også i det tyske og det hollandske
        
        
          fiskeri kunne der trods en intensiveret indsats konstateres en
        
        
          stadig mindre indtjening
        
        
          15
        
        
          . Det blev i stigende grad klart, at
        
        
          situationen krævede handling, og i fiskerikredse gik flere
        
        
          derfor aktivt ind i bestræbelserne på at få en international
        
        
          konvention i stand. Et første udspil blev lanceret på en kon-
        
        
          ference i London i november 1936. Det blev med dette ud-
        
        
          spil, der havde et markant dansk islæt, stillet i forslag, at der
        
        
          indførtes et mindstemål for rødspætter på 25 cm samt en
        
        
          international maskestørrelse på ikke under 85 mm. Trods
        
        
          væsentlige meningsforskelle vandt udspillet støtte blandt de
        
        
          repræsenterede Nordsønationer ved en ny konference i
        
        
          marts 1937. Dette for så vidt positive resultat fik dog ikke
        
        
          nogen praktisk effekt, idet konventionen ikke nåede at blive
        
        
          ratificeret, før udbruddet af 2. Verdenskrig ændrede væsent-
        
        
          ligt på de gældende rammebetingelser
        
        
          16
        
        
          .
        
        
          Ved krigens afslutning stod Nordsønationerne i en helt
        
        
          ny situation. Det kunne hurtigt konstateres, at den begræn-
        
        
          sede fiskeriindsats i de forudgående fem år havde medført
        
        
          flere og større fisk i Nordsøen. Samtidigt var der sket en
        
        
          ikke ubetydelig kapitalakkumulation blandt de fiskere, der
        
        
          havde haft mulighed for at drive fiskeri under krigen. Disse
        
        
          midler blev nu omsat i nye redskaber og skibe. Samtidigt
        
        
          kastedes de trawlere, der havde været optaget af krigsind-
        
        
          satsen, atter ind i Nordsøfiskeriet. Det gjaldt således, at
        
        
          mulighederne og midlerne til et storfiskeri fuldt ud var til
        
        
          stede, og Nordsøens fiskerihavne summede derfor af hek-
        
        
          tisk aktivitet. En tilsvarende situation havde gjort sig gæl-
        
        
          dende ved slutningen af 1. Verdenskrig, men her måtte
        
        
          fiskerne efter få års ikke-reguleret storfiskeri se bestandene
        
        
          fisket ned til et niveau, hvor indtjeningen kun var yderst
        
        
          moderat. Virkningen af dette tab var imidlertid ikke blevet
        
        
          glemt i fiskerikredse, og i vinteren 1945 arbejdedes der der-
        
        
          for målrettet mod en international regulering af fiskeriind-
        
        
          satsen
        
        
          17
        
        
          .
        
        
          De første forhandlinger startede i London i foråret 1946
        
        
          og havde fra dansk side deltagelse fra begge fiskerifore-
        
        
          ninger, fra Fiskeridirektoratet og fra Biologisk Station. For-
        
        
          uden den danske delegation deltog repræsentanter fra
        
        
          Storbritannien, Norge, Island, Sverige, Finland, Frankrig,
        
        
          Portugal, Spanien, Belgien, Holland og Polen. Hurtigt blev
        
        
          det klart, at de væsentligste reguleringsmidler ville blive
        
        
          maskestørrelser og mindstemål, som det også havde været
        
        
          bragt i forslag i forbindelse med 1937 konventionen. Med
        
        
          dette udgangspunkt var parterne i starten af april 1946 kom-
        
        
          met til enighed om atten artikler til en samlet konvention
        
        
          med titlen
        
        
          
            Konvention til regulering af maskevidder på
          
        
        
          
            fiskenet og mindstemål på fisk,
          
        
        
          i daglig tale benævnt
        
        
          
            Nord-
          
        
        
          
            søkonventionen
          
        
        
          . De involverede forhandlingsparter, frareg-
        
        
          net Finland og Frankrig, men tillagt Irland, undertegnede
        
        
          Nordsøkonventionen i London den 5. april 1946. Herefter
        
        
          31