viduelle liberalisme blev foretrukket frem for organisati-
onsmæssig loyalitet og solidaritet. Denne autonome struk-
tur betød, at dét, der blev bygget på i arbejdet med at frem-
me fiskeriets vilkår, først og fremmest var en art fælles-
nævner af interessemæssig karakter. Dette gjaldt både i de
rent nationale forhandlinger og i de internationale forhand-
linger
14
.
På baggrund af ovenstående gennemgang er fokus i det
følgende rettet mod forhandlingerne omkring Nordsøkon-
ventionen, de danske interesser heri samt forholdet til de
konkurrerende fiskerinationer.
Nordsøkonventionen
Tanken om en regulering af fiskeriet i Nordsøen var ikke en
pludselig opstået idé truffet under påvirkning af efterkrigs-
tidens generelle stræben mod nyordning. Allerede i slutnin-
gen af 1930’erne havde den intensive befiskning af Nord-
søens fiskeressourcer - med faldende indtjening og stadig
mindre gennemsnitstørrelser for en række fiskearter - vakt
bekymring blandt de danske fiskere. Denne bekymring var
tæt knyttet sammen med, at det danske Nordsøfiskeri efter
rødspætter repræsenterede en tredjedel af det samlede dan-
ske rødspættefiskeri, der atter tegnede sig for næsten 25
procent af det samlede fiskeri. En trussel mod rødspættefi-
skeriet i Nordsøen var med andre ord en trussel mod et af
de vigtigste danske fiskerier.
Danmark var imidlertid ikke den eneste Nordsønation,
der var præget af det svigtende fiskeri. I England måtte fle-
re trawlere i rødspættefiskeriet i den sidste halvdel af
1930’erne lægge op. Også i det tyske og det hollandske
fiskeri kunne der trods en intensiveret indsats konstateres en
stadig mindre indtjening
15
. Det blev i stigende grad klart, at
situationen krævede handling, og i fiskerikredse gik flere
derfor aktivt ind i bestræbelserne på at få en international
konvention i stand. Et første udspil blev lanceret på en kon-
ference i London i november 1936. Det blev med dette ud-
spil, der havde et markant dansk islæt, stillet i forslag, at der
indførtes et mindstemål for rødspætter på 25 cm samt en
international maskestørrelse på ikke under 85 mm. Trods
væsentlige meningsforskelle vandt udspillet støtte blandt de
repræsenterede Nordsønationer ved en ny konference i
marts 1937. Dette for så vidt positive resultat fik dog ikke
nogen praktisk effekt, idet konventionen ikke nåede at blive
ratificeret, før udbruddet af 2. Verdenskrig ændrede væsent-
ligt på de gældende rammebetingelser
16
.
Ved krigens afslutning stod Nordsønationerne i en helt
ny situation. Det kunne hurtigt konstateres, at den begræn-
sede fiskeriindsats i de forudgående fem år havde medført
flere og større fisk i Nordsøen. Samtidigt var der sket en
ikke ubetydelig kapitalakkumulation blandt de fiskere, der
havde haft mulighed for at drive fiskeri under krigen. Disse
midler blev nu omsat i nye redskaber og skibe. Samtidigt
kastedes de trawlere, der havde været optaget af krigsind-
satsen, atter ind i Nordsøfiskeriet. Det gjaldt således, at
mulighederne og midlerne til et storfiskeri fuldt ud var til
stede, og Nordsøens fiskerihavne summede derfor af hek-
tisk aktivitet. En tilsvarende situation havde gjort sig gæl-
dende ved slutningen af 1. Verdenskrig, men her måtte
fiskerne efter få års ikke-reguleret storfiskeri se bestandene
fisket ned til et niveau, hvor indtjeningen kun var yderst
moderat. Virkningen af dette tab var imidlertid ikke blevet
glemt i fiskerikredse, og i vinteren 1945 arbejdedes der der-
for målrettet mod en international regulering af fiskeriind-
satsen
17
.
De første forhandlinger startede i London i foråret 1946
og havde fra dansk side deltagelse fra begge fiskerifore-
ninger, fra Fiskeridirektoratet og fra Biologisk Station. For-
uden den danske delegation deltog repræsentanter fra
Storbritannien, Norge, Island, Sverige, Finland, Frankrig,
Portugal, Spanien, Belgien, Holland og Polen. Hurtigt blev
det klart, at de væsentligste reguleringsmidler ville blive
maskestørrelser og mindstemål, som det også havde været
bragt i forslag i forbindelse med 1937 konventionen. Med
dette udgangspunkt var parterne i starten af april 1946 kom-
met til enighed om atten artikler til en samlet konvention
med titlen
Konvention til regulering af maskevidder på
fiskenet og mindstemål på fisk,
i daglig tale benævnt
Nord-
søkonventionen
. De involverede forhandlingsparter, frareg-
net Finland og Frankrig, men tillagt Irland, undertegnede
Nordsøkonventionen i London den 5. april 1946. Herefter
31
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...176