Knap nok var forhandlinger omkring det tredje udkast
bragt til ende før det fjerde udkast i juli 1958 forelå til kom-
mentering. I diskussionen af dette forslag var det særligt
mindstemålet på hvilling, som påkaldte sig interesse. Dan-
skerne var dog ikke hovedaktørerne i denne diskussion, hvor
i stedet svenskerne, franskmændene og tyskerne udvekslede
meninger. Danskerne, der havde væsentlige interesser i
klemme på området, begrænsede sig til at udtale sin støtte til
tyskerne, der argumenterede, at det var tvivlsomt, hvorvidt
der overhovedet fandt en overfiskning sted, når det gjaldt
hvilling. Danskerne støttede også svenskerne, da de rejste
spørgsmål ved, om det i det hel taget var nødvendigt at have
mindstemål på hvilling. Mere og mere flaskede sig efter-
hånden som danskerne ville det, og sikkert ikke uden en vis
tilfredshed kunne Dinesen notere om det fjerde udkast:
Bort-
set fra afhopperklausulen - som i øvrigt kun er aktuel, hvis
10% reglen ikke gøres permanent - har vi jo ikke nogen pro-
blemer.
40
På vej mod nye tider 1959-1963
Der var stor tilfredshed med de danske resultater i fiskeri-
kredse, og i fin overensstemmelse hermed blev året 1959 ind-
ledt med den første officielle konference til drøftelse af en ny
konvention til erstatning af Nordsøkonventionen. Fra dansk
side deltog ud over de sædvanlige delegationsmedlemmer
også juraprofessor Max Sørensen fra Århus Universitet, som
Dinesen særligt havde opfordret til at deltage i mødet for at
sikre, at afhopperklausulen blev indført i den nye konven-
tion
41
. Den danske strategi syntes at have virket, i hvert fald
blev resultatet, at ti lande inklusive Danmark den 24. januar
undertegnede en ny overenskomst angående fiskeriet i Nord-
østatlanten.
I Dansk Fiskeritidende hed det efterfølgende om konven-
tionen, at denne på en række punkter adskilte sig fra Nord-
søkonventionen. Blandt de væsentlige blev det fremhævet, at
konventionen ville dække et større havområde, og at magtbe-
føjelserne var mere omfattende end tidligere. Det tilføjedes
dog over for læserne, at selvom beføjelserne var omfattende,
så gjaldt der er en tidsfrist for indsigelser, hvilket medførte at
landene ikke kunne bindes til vedtagelserne. Videre hed det,
at det havde været vanskeligt at afklare omfanget af tidligere
vedtagelser i Nordsøkonventionen, der skulle overgå til den
nye konvention, men resultatet var blevet, at en række
bestemmelser overførtes således, at disse forblev i kraft. Af
væsentlig betydning for de danske fiskere gjaldt dette bl.a. ti
procent reglen. Endelig kunne det oplyses, at det var blevet
vedtaget, at man i løbet af to år efter den nye konvention og
med tolv måneders varsel kunne springe fra de overførte
bestemmelser eller en del heraf. F.eks. blev det muligt at
springe fra bestemmelser for en enkelt art uden at springe fra
hele konventionen. De danske forhandlere var således kom-
met igennem med næsten alle deres ønsker og havde god
grund til at være tilfredse
42
.
At de internationale forhandlinger også ændrede sig med
den nye konvention undervejs afspejlede sig ved flere for-
hold. Først og fremmest derved, at den megen mødeaktivitet
i de forskellig udvalg under Nordsøkommissionen stilnede
af, og dernæst ved at pressens dækning på området blev ned-
tonet til næsten ingenting. For danskerne betød det også, at
de tidligere svære kampe om standpunkter langsomt for-
svandt. I slutningen af 1958 blev de tidligere problematiske
danske dispensationer således næsten rutinemæssigt forlæn-
get yderligere to år frem til 1. april 1962, hvorefter de for-
længedes endnu et år. Samlet havde danskerne på dette tids-
punkt haft held til at drive fiskeri på dispensation i små ti år.
Dette var således tilfældet helt frem til den 27. juni 1963,
hvor den Nordøstatlantiske Fiskerikonvention trådte i kraft
og spillet om Nordsøfiskeriet kom til at følge nye retnings-
linier
43
.
Konklusion
Selvom der i årene op til 2. Verdenskrig var bestræbelser i
gang for at få reguleret fiskeriet i Nordsøen var det først med
undertegnelsen af Nordsøkonventionen i 1946, at der kom
gang i udviklingen. Det danske fiskerierhverv var på dette
tidspunkt præget af en autonom struktur som følge af erhver-
vets grundliggende liberalisme. De danske fiskere var ikke
først og fremmest holdt sammen af solidaritet, men snarere af
en art fællesnævner af interessemæssig karakter. I princippet
forelå der derfor rige muligheder for rent administrativt at
40
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...176