Knap nok var forhandlinger omkring det tredje udkast
        
        
          bragt til ende før det fjerde udkast i juli 1958 forelå til kom-
        
        
          mentering. I diskussionen af dette forslag var det særligt
        
        
          mindstemålet på hvilling, som påkaldte sig interesse. Dan-
        
        
          skerne var dog ikke hovedaktørerne i denne diskussion, hvor
        
        
          i stedet svenskerne, franskmændene og tyskerne udvekslede
        
        
          meninger. Danskerne, der havde væsentlige interesser i
        
        
          klemme på området, begrænsede sig til at udtale sin støtte til
        
        
          tyskerne, der argumenterede, at det var tvivlsomt, hvorvidt
        
        
          der overhovedet fandt en overfiskning sted, når det gjaldt
        
        
          hvilling. Danskerne støttede også svenskerne, da de rejste
        
        
          spørgsmål ved, om det i det hel taget var nødvendigt at have
        
        
          mindstemål på hvilling. Mere og mere flaskede sig efter-
        
        
          hånden som danskerne ville det, og sikkert ikke uden en vis
        
        
          tilfredshed kunne Dinesen notere om det fjerde udkast:
        
        
          
            Bort-
          
        
        
          
            set fra afhopperklausulen - som i øvrigt kun er aktuel, hvis
          
        
        
          
            10% reglen ikke gøres permanent - har vi jo ikke nogen pro-
          
        
        
          
            blemer.
          
        
        
          40
        
        
          
            På vej mod nye tider 1959-1963
          
        
        
          Der var stor tilfredshed med de danske resultater i fiskeri-
        
        
          kredse, og i fin overensstemmelse hermed blev året 1959 ind-
        
        
          ledt med den første officielle konference til drøftelse af en ny
        
        
          konvention til erstatning af Nordsøkonventionen. Fra dansk
        
        
          side deltog ud over de sædvanlige delegationsmedlemmer
        
        
          også juraprofessor Max Sørensen fra Århus Universitet, som
        
        
          Dinesen særligt havde opfordret til at deltage i mødet for at
        
        
          sikre, at afhopperklausulen blev indført i den nye konven-
        
        
          tion
        
        
          41
        
        
          . Den danske strategi syntes at have virket, i hvert fald
        
        
          blev resultatet, at ti lande inklusive Danmark den 24. januar
        
        
          undertegnede en ny overenskomst angående fiskeriet i Nord-
        
        
          østatlanten.
        
        
          I Dansk Fiskeritidende hed det efterfølgende om konven-
        
        
          tionen, at denne på en række punkter adskilte sig fra Nord-
        
        
          søkonventionen. Blandt de væsentlige blev det fremhævet, at
        
        
          konventionen ville dække et større havområde, og at magtbe-
        
        
          føjelserne var mere omfattende end tidligere. Det tilføjedes
        
        
          dog over for læserne, at selvom beføjelserne var omfattende,
        
        
          så gjaldt der er en tidsfrist for indsigelser, hvilket medførte at
        
        
          landene ikke kunne bindes til vedtagelserne. Videre hed det,
        
        
          at det havde været vanskeligt at afklare omfanget af tidligere
        
        
          vedtagelser i Nordsøkonventionen, der skulle overgå til den
        
        
          nye konvention, men resultatet var blevet, at en række
        
        
          bestemmelser overførtes således, at disse forblev i kraft. Af
        
        
          væsentlig betydning for de danske fiskere gjaldt dette bl.a. ti
        
        
          procent reglen. Endelig kunne det oplyses, at det var blevet
        
        
          vedtaget, at man i løbet af to år efter den nye konvention og
        
        
          med tolv måneders varsel kunne springe fra de overførte
        
        
          bestemmelser eller en del heraf. F.eks. blev det muligt at
        
        
          springe fra bestemmelser for en enkelt art uden at springe fra
        
        
          hele konventionen. De danske forhandlere var således kom-
        
        
          met igennem med næsten alle deres ønsker og havde god
        
        
          grund til at være tilfredse
        
        
          42
        
        
          .
        
        
          At de internationale forhandlinger også ændrede sig med
        
        
          den nye konvention undervejs afspejlede sig ved flere for-
        
        
          hold. Først og fremmest derved, at den megen mødeaktivitet
        
        
          i de forskellig udvalg under Nordsøkommissionen stilnede
        
        
          af, og dernæst ved at pressens dækning på området blev ned-
        
        
          tonet til næsten ingenting. For danskerne betød det også, at
        
        
          de tidligere svære kampe om standpunkter langsomt for-
        
        
          svandt. I slutningen af 1958 blev de tidligere problematiske
        
        
          danske dispensationer således næsten rutinemæssigt forlæn-
        
        
          get yderligere to år frem til 1. april 1962, hvorefter de for-
        
        
          længedes endnu et år. Samlet havde danskerne på dette tids-
        
        
          punkt haft held til at drive fiskeri på dispensation i små ti år.
        
        
          Dette var således tilfældet helt frem til den 27. juni 1963,
        
        
          hvor den Nordøstatlantiske Fiskerikonvention trådte i kraft
        
        
          og spillet om Nordsøfiskeriet kom til at følge nye retnings-
        
        
          linier
        
        
          43
        
        
          .
        
        
          
            Konklusion
          
        
        
          Selvom der i årene op til 2. Verdenskrig var bestræbelser i
        
        
          gang for at få reguleret fiskeriet i Nordsøen var det først med
        
        
          undertegnelsen af Nordsøkonventionen i 1946, at der kom
        
        
          gang i udviklingen. Det danske fiskerierhverv var på dette
        
        
          tidspunkt præget af en autonom struktur som følge af erhver-
        
        
          vets grundliggende liberalisme. De danske fiskere var ikke
        
        
          først og fremmest holdt sammen af solidaritet, men snarere af
        
        
          en art fællesnævner af interessemæssig karakter. I princippet
        
        
          forelå der derfor rige muligheder for rent administrativt at
        
        
          40