tøjer. På dette tidspunkt var Esbjerg fiskerihavn kernen i en
        
        
          sammenhængende infrastruktur for fiskeri, omfattende fis-
        
        
          kefartøjer, landingskapacitet, fiskeauktion, fiskemelsindustri,
        
        
          filetfabrikker, skibsbyggerier, bedding, servicevirksomheder,
        
        
          eksportører samt transportfaciliteter for såvel forarbejdet
        
        
          som fersk og frossen fisk til aftagermarkederne. Det kan
        
        
          skønnes, at antallet af beskæftigede i fiskeri og fiskeforar-
        
        
          bejdning i 1970 var 3.800
        
        
          25
        
        
          . Hertil kommer et betragteligt
        
        
          antal beskæftigede i afledte erhverv, hvis præcise omfang i-
        
        
          midlertid endnu ikke er tilbundsgående undersøgt.
        
        
          Af de 600 fiskefartøjer var størstedelen involveret i indu-
        
        
          strifiskeriet i større eller mindre dele af året. De skippere,
        
        
          som udelukkende satsede på industrifiskeri, skiftede op gen-
        
        
          nem 1970’erne trækutterne på mellem 40 og 80 BRT ud
        
        
          med stålfartøjer, som kunne laste langt større mængder fisk,
        
        
          hvilket var en stor fordel ved industrifiskeri på fjernere fis-
        
        
          kebanker. Investeringerne i konsumfiskeriet efter rødspæt-
        
        
          ter og torsk var mindre omfattende, og i 1976 blev der for
        
        
          sidste gang bygget en trækutter i Esbjerg. Der skete således
        
        
          en opdeling af fiskerihavnens infrastruktur i henholdsvis en
        
        
          »industri«-havn og en »konsum«-havn. I industrihavnen var
        
        
          losse- og kajfaciliteterne centreret omkring fiskemelsfabrik-
        
        
          kerne, og i konsumhavnen lå fiskeindustrier og -eksportør-
        
        
          virksomhederne i nærheden af fiskeauktionen. De to havne-
        
        
          afsnit var adskilt af isværket, som var en grundlæggende fa-
        
        
          cilitet for fartøjer i begge typer fiskerier. Men hvor fang-
        
        
          sterne og teknologiudviklingen i industrifiskeriet og fiske-
        
        
          melsindustrien op gennem 1990’erne havde en forholdsvis
        
        
          stabil årlig omsætning af mel og olie på mellem 500 og 800
        
        
          mio. kr. og dermed muliggjorde et rentabelt fiskeri
        
        
          26
        
        
          , skete
        
        
          der i begyndelsen af 1990’erne noget nær et kollaps i kon-
        
        
          sumfiskeriet. I 1980’erne havde de esbjergensiske konsum-
        
        
          fiskere i lighed med andre danske fiskere nydt godt af et
        
        
          særdeles lukrativt torskefiskeri i Østersøen. Men i 1992-93
        
        
          slog en række faktorer benene væk under fiskere og fiske-
        
        
          industri. Verdensmarkedspriserne faldt - bl.a. som følge af,
        
        
          at sej (»Alaskan pollack«) slog igennem som en billig råva-
        
        
          re til erstatning for torsk, samtidig med at torskebestanden
        
        
          - og dermed også fangstkvoten - reduceredes drastisk. Det
        
        
          stod efterhånden klart, at der var behov for at nedskære
        
        
          fangstkapaciteten i fiskeflåden, og en massiv ophugnings-
        
        
          runde fulgte. I den samme proces viste det sig i Esbjerg, at
        
        
          de største konsumfiskeindustrier inden for forarbejdning af
        
        
          rødspætter, torsk og kuller var ude af stand til at overleve i
        
        
          konkurrencen. Svigtende landinger i Esbjerg sammenholdt
        
        
          med den knivskarpe konkurrence fra ikke mindst holland-
        
        
          ske og britiske aktører gjorde, at såvel fladfisk som rundfisk-
        
        
          markedet i Esbjerg blev kraftigt decimeret
        
        
          27
        
        
          .
        
        
          På trods af, at der også var prisfald på industrifisk, beva-
        
        
          redes industrifiskeriets infrastruktur intakt gennem 1980’erne
        
        
          og 1990’erne via bl.a. rationaliseringer, sammenlægninger
        
        
          og teknologiudvikling inden for miljøområdet. Verdensmar-
        
        
          kedet for fiskemel og fiskeolie var ikke udelt til Esbjerg-
        
        
          fiskernes gunst, men da de to fiskerejede andelsfiskemels-
        
        
          fabrikker i 1989 fusionerede, sikrede man sig en favorabel
        
        
          konkurrenceposition, der muliggjorde de teknologiske inve-
        
        
          steringer i en optimering af produktkvaliteten, som var en
        
        
          forudsætning for fortsat konkurrencedygtighed. Det var
        
        
          således de faste leverandører til fiskemelsfabrikken, dvs.
        
        
          ståltrawlerne på 150 BRT og derover, som overlevede ophug-
        
        
          ningsrunden - bl.a. fordi industriarterne fortsat var ukvote-
        
        
          rede. Ståltrawlerflåden i Esbjerg udgjorde ved årtusindskiftet
        
        
          fortsat 21.000 BRT eller cirka 20% af den samlede tonnage
        
        
          i Danmarks fiskeflåde
        
        
          28
        
        
          . Industrifiskeriets situation gennem-
        
        
          gik også en ændring i forholdet til lokalsamfundet, idet man
        
        
          på fiskemelsfabrikkerne med held gennemførte omfattende
        
        
          miljøinvesteringer i en reduktion af lugtgenerne samt i rens-
        
        
          ning af spildevand. Disse tiltag lagde en dæmper på mange
        
        
          års højlydt kritik fra Esbjerg-borgerne, men udgifterne un-
        
        
          derstregede det særlige vilkår, som virksomheder på Esbjerg
        
        
          Havn er underlagt, og som ikke mindst hænger sammen med
        
        
          den geografiske placering ved Vadehavet, som nyder inter-
        
        
          national bevågenhed for sine høje naturværdi.
        
        
          Antallet af fiskefartøjer i Esbjerg faldt fra 1980 til 1996
        
        
          fra 346 til 122, og alene blandt trækutterne, som repræsen-
        
        
          terede langt størstedelen af konsumfiskeriet, forsvandt 178
        
        
          fartøjer, svarende til 82% af trækutterflåden
        
        
          29
        
        
          . Tilsvarende
        
        
          forsvandt i konsumfiskindustrien i perioden fra 1990 til 1997
        
        
          cirka 800 arbejdspladser, heraf alene 500 inden for 1
        
        
          1
        
        
          /
        
        
          2
        
        
          år i
        
        
          forbindelse med lukningen af de to største fiskeindustrier på
        
        
          84