tøjer. På dette tidspunkt var Esbjerg fiskerihavn kernen i en
sammenhængende infrastruktur for fiskeri, omfattende fis-
kefartøjer, landingskapacitet, fiskeauktion, fiskemelsindustri,
filetfabrikker, skibsbyggerier, bedding, servicevirksomheder,
eksportører samt transportfaciliteter for såvel forarbejdet
som fersk og frossen fisk til aftagermarkederne. Det kan
skønnes, at antallet af beskæftigede i fiskeri og fiskeforar-
bejdning i 1970 var 3.800
25
. Hertil kommer et betragteligt
antal beskæftigede i afledte erhverv, hvis præcise omfang i-
midlertid endnu ikke er tilbundsgående undersøgt.
Af de 600 fiskefartøjer var størstedelen involveret i indu-
strifiskeriet i større eller mindre dele af året. De skippere,
som udelukkende satsede på industrifiskeri, skiftede op gen-
nem 1970’erne trækutterne på mellem 40 og 80 BRT ud
med stålfartøjer, som kunne laste langt større mængder fisk,
hvilket var en stor fordel ved industrifiskeri på fjernere fis-
kebanker. Investeringerne i konsumfiskeriet efter rødspæt-
ter og torsk var mindre omfattende, og i 1976 blev der for
sidste gang bygget en trækutter i Esbjerg. Der skete således
en opdeling af fiskerihavnens infrastruktur i henholdsvis en
»industri«-havn og en »konsum«-havn. I industrihavnen var
losse- og kajfaciliteterne centreret omkring fiskemelsfabrik-
kerne, og i konsumhavnen lå fiskeindustrier og -eksportør-
virksomhederne i nærheden af fiskeauktionen. De to havne-
afsnit var adskilt af isværket, som var en grundlæggende fa-
cilitet for fartøjer i begge typer fiskerier. Men hvor fang-
sterne og teknologiudviklingen i industrifiskeriet og fiske-
melsindustrien op gennem 1990’erne havde en forholdsvis
stabil årlig omsætning af mel og olie på mellem 500 og 800
mio. kr. og dermed muliggjorde et rentabelt fiskeri
26
, skete
der i begyndelsen af 1990’erne noget nær et kollaps i kon-
sumfiskeriet. I 1980’erne havde de esbjergensiske konsum-
fiskere i lighed med andre danske fiskere nydt godt af et
særdeles lukrativt torskefiskeri i Østersøen. Men i 1992-93
slog en række faktorer benene væk under fiskere og fiske-
industri. Verdensmarkedspriserne faldt - bl.a. som følge af,
at sej (»Alaskan pollack«) slog igennem som en billig råva-
re til erstatning for torsk, samtidig med at torskebestanden
- og dermed også fangstkvoten - reduceredes drastisk. Det
stod efterhånden klart, at der var behov for at nedskære
fangstkapaciteten i fiskeflåden, og en massiv ophugnings-
runde fulgte. I den samme proces viste det sig i Esbjerg, at
de største konsumfiskeindustrier inden for forarbejdning af
rødspætter, torsk og kuller var ude af stand til at overleve i
konkurrencen. Svigtende landinger i Esbjerg sammenholdt
med den knivskarpe konkurrence fra ikke mindst holland-
ske og britiske aktører gjorde, at såvel fladfisk som rundfisk-
markedet i Esbjerg blev kraftigt decimeret
27
.
På trods af, at der også var prisfald på industrifisk, beva-
redes industrifiskeriets infrastruktur intakt gennem 1980’erne
og 1990’erne via bl.a. rationaliseringer, sammenlægninger
og teknologiudvikling inden for miljøområdet. Verdensmar-
kedet for fiskemel og fiskeolie var ikke udelt til Esbjerg-
fiskernes gunst, men da de to fiskerejede andelsfiskemels-
fabrikker i 1989 fusionerede, sikrede man sig en favorabel
konkurrenceposition, der muliggjorde de teknologiske inve-
steringer i en optimering af produktkvaliteten, som var en
forudsætning for fortsat konkurrencedygtighed. Det var
således de faste leverandører til fiskemelsfabrikken, dvs.
ståltrawlerne på 150 BRT og derover, som overlevede ophug-
ningsrunden - bl.a. fordi industriarterne fortsat var ukvote-
rede. Ståltrawlerflåden i Esbjerg udgjorde ved årtusindskiftet
fortsat 21.000 BRT eller cirka 20% af den samlede tonnage
i Danmarks fiskeflåde
28
. Industrifiskeriets situation gennem-
gik også en ændring i forholdet til lokalsamfundet, idet man
på fiskemelsfabrikkerne med held gennemførte omfattende
miljøinvesteringer i en reduktion af lugtgenerne samt i rens-
ning af spildevand. Disse tiltag lagde en dæmper på mange
års højlydt kritik fra Esbjerg-borgerne, men udgifterne un-
derstregede det særlige vilkår, som virksomheder på Esbjerg
Havn er underlagt, og som ikke mindst hænger sammen med
den geografiske placering ved Vadehavet, som nyder inter-
national bevågenhed for sine høje naturværdi.
Antallet af fiskefartøjer i Esbjerg faldt fra 1980 til 1996
fra 346 til 122, og alene blandt trækutterne, som repræsen-
terede langt størstedelen af konsumfiskeriet, forsvandt 178
fartøjer, svarende til 82% af trækutterflåden
29
. Tilsvarende
forsvandt i konsumfiskindustrien i perioden fra 1990 til 1997
cirka 800 arbejdspladser, heraf alene 500 inden for 1
1
/
2
år i
forbindelse med lukningen af de to største fiskeindustrier på
84
1...,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83 85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,...216