ningen med Københavns Havn, som i løbet af 1990’erne
har bebygget sin havnefront med talrige eksklusive bolig-
byggerier, erhvervsdomiciler og kulturinstitutioner. Disse
har sjældent relation til de traditionelle havneaktiviteter,
men københavnere viser med stolthed den nye havnefront
frem som et eksempel på visionær arkitektur og udnyttelse
af byens gamle kajnære områder. Med henvisning til det
faktum, at København siden 1970 er gået fra at have 19% til
at have 8% af den samlede godsomsætning i danske havne,
kunne man her påpege, at denne type fornyelse kun finder
sted i havneområder, hvor man har opgivet at lave normal
rentabel havnedrift på arealerne. Tilstedeværelsen af sådan-
ne nye havnemiljøer kan under alle omstændigheder komme
til at udgøre en effektiv forhindring for en fremtidig re-
vitalisering af de mere traditionelle havneaktiviteter. Be-
slutning om iværksættelse af sådanne initiativer kan derfor
være uigenkaldelig, hvorfor det forinden vil være nødven-
digt, at havneledelsen foretager en række vurderinger - også
i Esbjerg.
I udgangspunktet må det nøje vurderes, hvorvidt der
fortsat vil være mulighed for rentabel havnedrift eller ej.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan man som erstatning for det
tabte forretningspotentiale roligt invitere alternative aktivi-
teter inden for på havnefronten. Såfremt muligheden for
rentabel havnedrift fortsat eksisterer, må man vurdere det
samfundsøkonomiske potentiale ved fortsat havnevirksom-
hed kontra alternativ udnyttelse af kajnære arealer. Ønsker
man herefter at satse på både det ene og og det andet, må
det endelig vurderes, hvorvidt de forskellige typer af aktivi-
teter på fornuftig vis kan adskilles fra hinanden, så man ikke
ender med at sammenblande forskellige typer af aktiviteter
som i sidste ende vil vise sig uforenelige med hinanden.
Problemerne er nemlig ikke alene knyttet til kampen om
plads på de mest kajnære arealer. Der er nok så meget tale
om, at den normale havnedrift inden for alle havnens akti-
vitetsområder er forbundet med bivirkninger i form af støj,
lugt og tung trafik, og at disse næppe kan forenes med de
krav til æstetik og miljø, som stilles til offentlige rum med
boliger, kontorfaciliteter, detailhandel og fritidsmiljøer.
I Esbjerg er den gamle dokhavn den del af havnen, der
betegnes som den mest attraktive for udbygning med boli-
ger og kontorer, men faktisk opkøbte Statshavnsadministra-
tionen allerede på et tidligt tidspunkt et areal mellem
dokhavnen og Esbjerg by med det formål at lave en »buffer-
zone«, som på den ene side kunne skåne byen for havnens
støj og trafik, samt på den anden side give havnens virk-
somheder frihed til at udføre sine opgaver optimalt.
Hvis planerne om at forbinde by og havn via alternativ
ikke-havnerelateret udnyttelse af dokhavnen føres ud i livet,
kan det få konsekvenser for aktiviteterne på containertermi-
nalen, som på nordsiden er nærmeste nabo til dokhavnen,
og for offshore-industrien, som har koncentreret en stor del
af sine aktiviteter ved dokhavnen og umiddelbart syd her-
for.
Støj, lugt og gene fra håndteringen af containere og tra-
fikken til og fra containerterminalen indebærer risiko for
uforenelighed med tilstedeværelsen af hoteller og forret-
ningscentre i dokhavnen.
Skal containerterminalen flyttes fra sin nuværende pla-
cering, er den eneste mulighed formentlig at flytte den til et
område mod sydøst, hvor havnen har store arealer til rådig-
hed. Disse arealer er imidlertid allerede i brug som oplag-
ringsarealer til bl.a. rør til offshoresektoren samt andet
pladskrævende projektgods, og denne facilitet er afgørende
for, at havnen fortsat kan håndtere denne type opgaver. På
sigt kan et mere bymæssigt miljø langs havnefronten såle-
des risikere at skabe en arealkonflikt mellem de maritime
erhvervssektorer på andre dele af havneområdet samt hin-
dre havnens muligheder for at skabe plads til omstruk-
tureringer, som måtte vise sig nødvendige for at tilgodese
fremtidens infrastrukturelle behov.
Presset på havnearealerne sættes yderligere i relief af de
problemer, som havnen og dens virksomheder allerede i en
årrække har haft med at leve op til mere konventionelle mil-
jøkrav, der siden 1970’erne er blevet stadig mere skarpt for-
muleret af private såvel som af offentlige myndigheder. Den
tidevandsvariation, der fra begyndelsen gav Esbjerg en styr-
ke som en stort set isfri havn, har efterhånden vendt sig til
et symbol på en svaghed i konkurrencen med andre danske
havne. Tidevandsforskellen hænger sammen med det faktum,
91
1...,81,82,83,84,85,86,87,88,89,90 92,93,94,95,96,97,98,99,100,101,...216