Havnen som infrastrukturel konfliktzone
          
        
        
          Som tidligere nævnt overgik Esbjerg Havn ved en ny hav-
        
        
          nelov i 2000 fra at være en statsligt drevet havn til at være
        
        
          en kommunal selvstyrehavn.
        
        
          Der er ikke nogen tvivl om, at ejerskiftet opfyldte et læn-
        
        
          ge næret ønske i lokalområdet. Kommunen og Esbjergs
        
        
          erhvervsliv, herunder navnlig virksomhederne på havnen,
        
        
          havde i mange år næret et stort ønske om en øget fleksibili-
        
        
          tet i brugen af havnens faciliteter. Kommunens overtagelse
        
        
          af havnen bragte således forhåbning for fremtiden om en
        
        
          hurtigere sagsbehandling, hvor beslutninger og implemente-
        
        
          ring af nye tiltag var frigjort fra et tungt statsligt apparat,
        
        
          der havde vægtet den nationale infrastruktur og administra-
        
        
          tion mindst lige så højt som hensynet til en smidig havne-
        
        
          drift.
        
        
          Omvendt kan man ikke udelukke, at Statens interesse i at
        
        
          afhænde Esbjerg og andre havne langs den jyske vestkyst
        
        
          var udtryk for en mere gennemgribende omprioritering af
        
        
          investeringer i den danske infrastruktur. Frasalget har givet
        
        
          Staten en øget frihed til at disponere udbygningen af infra-
        
        
          strukturen på en måde, som ikke nødvendigvis tilgodeser
        
        
          disse havne. Det er eksempelvis uvist, hvad en eventuel
        
        
          fremtidig statslig investering i en fast forbindelse over
        
        
          Fehmern Belt vil komme til at betyde for Esbjerg Havns
        
        
          muligheder, men sikkert er det, at det ikke bliver Staten,
        
        
          som kommer til at bære byrden i forbindelse med en even-
        
        
          tuel omsætningsnedgang for havnen.
        
        
          For den kommunale selvstyrehavn i Esbjerg har det i-
        
        
          midlertid fra starten stået klart, at der er modstridende kræf-
        
        
          ter med interesse i havnen, som gør det til en kompliceret
        
        
          opgave for de nye ejere at tilgodese alle aktører efter fortje-
        
        
          neste. Generelt gælder det, at ingen er begejstret for at beta-
        
        
          le til de dele af havnens drift, som man ikke selv nyder godt
        
        
          af, og i visse tilfælde giver dette problemer i forhold til hav-
        
        
          nens meget dominerende aktører. Blandt rederierne er
        
        
          DFDS eksempelvis alene ansvarlig for cirka en tredjedel af
        
        
          trafikhavnens samlede godsomsætning
        
        
          39
        
        
          , og rederiet har et
        
        
          udtalt ønske om, at der bliver taget hensyn til dets interes-
        
        
          ser i tilrettelæggelsen af havnens afgiftspolitik. En generel
        
        
          afgift til dækning af udgifter til blandt andet bugsering er
        
        
          således blevet mødt med modstand, idet DFDS ikke er af-
        
        
          hængig af denne serviceydelse og derfor naturligt nok ikke
        
        
          har været interesseret i at skulle betale for den. Modsat har
        
        
          italienske Grimaldi Lines en klar interesse i, at afgiftspoli-
        
        
          tikken tilrettelægges således, at deres behov for denne ser-
        
        
          vice ikke medfører, at de i længden skal blive ved med at
        
        
          finde sig i en højere havneafgift i Esbjerg sammenlignet med
        
        
          Århus.
        
        
          Også i det mere grundlæggende spørgsmål om den frem-
        
        
          tidige prioritering af investeringer i infrastrukturen deles in-
        
        
          teresserne på tværs af havnen. Langt størstedelen af trafik-
        
        
          havnens brugere har ikke nogen interesse i, at der bruges
        
        
          penge på at vedligeholde og eventuelt opgradere beddings-
        
        
          anlægget i fiskerihavnen. Beddingen vil alligevel næppe bli-
        
        
          ve i stand til at tage f.eks. offshoresektorens supplyfartøjer
        
        
          på land til vedligeholdelse - det kan til gengæld den flyde-
        
        
          dok, som Beddingsselskabet indkøbte i 2003
        
        
          40
        
        
          . Derimod har
        
        
          fiskerierhvervet, herunder også fiskemelsfabrikken og ser-
        
        
          vicevirksomhederne, fortsat en vis  interesse i bibeholdelse
        
        
          af beddingsfunktionen for mindre fartøjer. I det hele taget er
        
        
          det karakteristisk for havnen, hvor så forskellige sektorer er
        
        
          i operation, at man fra brugernes side ikke har enslydende
        
        
          krav til, hvordan der prioriteres i forhold til f.eks. oplag-
        
        
          ringsplads, containerkapacitet, frysekapacitet eller kranka-
        
        
          pacitet.
        
        
          Uoverensstemmelserne mellem havnens traditionelle
        
        
          brugere giver således havneledelsen en stor udfordring i for-
        
        
          bindelse med udformningen af klare strategiske mål for
        
        
          havnens udvikling, men de udgør kun en del af den politi-
        
        
          ske konfliktzone, som er blevet tydelig i forbindelse med
        
        
          den kommunale selvstyrehavns øgede frihed til at agere
        
        
          selvstændigt. Efter ophøret af den statslige styring af hav-
        
        
          nens drift har andre kræfter i regionen også vist sig interes-
        
        
          serede i havnen, og der er fremkommet forskellige alterna-
        
        
          tive forslag til udnyttelse af havneområder på måder, som
        
        
          ikke har relation til de egentlige havnefunktioner. Blandt de
        
        
          mange forslag fra det lokale erhvervsliv kan nævnes ønsker
        
        
          om at bebygge dele af det kajnære havneareal med attrakti-
        
        
          ve boliger og kontorfaciliteter og udvikle de mest bynære
        
        
          dele af havnen til forretningsområder med restaurationer og
        
        
          88