flyruter har gennem de seneste år sat færgetrafikkens læng-
        
        
          ste ruter under yderligere pres. Hertil kommer den forbed-
        
        
          rede landværts infrastruktur, som har øget potentielle biltu-
        
        
          risters muligheder for valg mellem færgeruter i forhold til
        
        
          faktorer som prisbillighed og hurtig overfartstid. Endelig
        
        
          har bortfaldet af det toldfrie salg ved rejser mellem EU-lan-
        
        
          dene haft negativ effekt på grundlaget for trip- og konfe-
        
        
          renceture, hvilket heller ikke har forbedret de lange færge-
        
        
          ruters konkurrenceevne.
        
        
          Hvor en havns betydning for godstrafik og færgetrafik
        
        
          primært består i at levere optimale vilkår for et smidigt flow
        
        
          af gods og passagerer, opstår der en række yderligere krav
        
        
          til infrastruktur, når der er tale om en erhvervssektor, der le-
        
        
          ver af en direkte ressourceudnyttelse fra havet som f.eks.
        
        
          fiskeri eller olieindvinding. I første omgang er beliggenhe-
        
        
          den tæt på ressourcen en væsentlig parameter for en havns
        
        
          mulighed for at tiltrække disse aktiviteter. Dernæst vil der
        
        
          for fiskeriets vedkommende være behov for beddingsfacili-
        
        
          teter og virksomheder med speciale i servicering af fiske-
        
        
          fartøjer. Hos operatørerne inden for offshore kulbrinteind-
        
        
          vinding finder man tilsvarende et krav om, at basehavnen
        
        
          har en specialiseret og fleksibel serviceindustri, og desuden
        
        
          fordres der rummelige oplagringsarealer i tilknytning til
        
        
          havneområdet samt nærhed til et bycenter med diverse bo-
        
        
          muligheder og faciliteter og en lufthavn med minimum en
        
        
          heliport. Generelt gælder det desuden for denne type res-
        
        
          sourceudvinding, at der stilles krav til havnen og dens ser-
        
        
          vicevirksomheder om kvalitet og hurtig levering, før der
        
        
          stilles krav til prisbillighed. Navnlig offshoresektoren er
        
        
          særdeles kapitalintensiv, men også fiskeriet er i højsæsoner-
        
        
          ne afhængig af hurtig og effektiv servicering, fra hurtig los-
        
        
          ning til klargøring af fartøjet til næste togt.
        
        
          De maritime erhvervssektorers forskellige sæt af krav til
        
        
          havnens infrastruktur rummer i sig selv mulighed for ind-
        
        
          93
        
        
          
            DFDS Tor Lines »Dana Cimbria« under indsejling til Esbjerg.