fragtmæssigt
        
        
          3
        
        
          . Hos rederiledelsen var forventningerne til det
        
        
          nye skib høje, og man var ikke bange for at sætte konkrete
        
        
          tal på disse forventninger. I det første års drift sigtede man
        
        
          således på at sælge omkring 100.000 passagerbilletter samt
        
        
          400.000 lanemeter på vogndækket
        
        
          4
        
        
          . Også hos besætning og
        
        
          passagerer var der spændte forventninger til, hvordan det nye
        
        
          koncept ville fungere, og det var ikke mindst besætningens
        
        
          og kundernes oplevelse af de gennemførte forandringer, der
        
        
          stod i fokus, da en projektgruppe fra Center for Maritime og
        
        
          Regionale Studier (Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syddansk Uni-
        
        
          versitet) fra den 4. til den 6. september 2003 foretog en
        
        
          dokumentationstur med
        
        
          
            Dana Sirena.
          
        
        
          Turen var led i et dokumentations- og forskningsprojekt,
        
        
          som blev indledt i 2002 med henblik på at belyse den foran-
        
        
          dringsproces, som DFDS dengang satte i gang med kon-
        
        
          ceptændringerne på Englandsruten fra Esbjerg. Projektets
        
        
          indhold og formål er beskrevet i forbindelse med afrappor-
        
        
          teringen af den første dokumentationstur med
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          ,
        
        
          som blev publiceret i
        
        
          
            Sjæk’len - Årbog for Fiskeri- og Sø-
          
        
        
          
            fartsmuseet 2002
          
        
        
          (Esbjerg 2003, p. 57ff), og skal derfor ik-
        
        
          ke gentages her. Her skal blot konstateres, at projektgruppe
        
        
          og arbejdsmetoder stort set var identiske på de to doku-
        
        
          mentationsture, der af hensyn til passagersammensætningen
        
        
          om bord begge fandt sted primo september
        
        
          5
        
        
          . Som ved 2002-
        
        
          turen blev projektgruppen særdeles godt modtaget om bord
        
        
          og fik den fornødne frihed til at bevæge sig rundt overalt på
        
        
          skibet i arbejdet med at foretage optegnelser, gennemføre
        
        
          interviews med besætningsmedlemmer og passagerer samt
        
        
          optage fotos og video undervejs. Det blev et par travle og
        
        
          udbytterige dage, inden projektgruppen den 6. september
        
        
          atter forlod
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          med knap 150 interviews, godt
        
        
          400 fotooptagelser, omkring en times videofilm samt be-
        
        
          sætnings- og passagerlister, leverandørfortegnelser (i det
        
        
          omfang sådanne forekom), vagtplaner, arbejdsinstrukser, or-
        
        
          ganisationsplaner og meget mere, som nu er sikret for efter-
        
        
          tiden.
        
        
          I lighed med
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          -dokumentationen blev også
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          belyst som arbejdsplads og som transportform,
        
        
          ligesom der forsøgtes tilvejebragt data til belysning af ski-
        
        
          bets afledte økonomiske effekt for Esbjerg. Selv om mate-
        
        
          rialet umiddelbart tillader det, skal der i nærværende artikel
        
        
          imidlertid ikke forsøges en parallel beskrivelse af forholde-
        
        
          ne om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          og
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          . Formålet er
        
        
          derimod at sætte fokus på de forandringer, som er sket med
        
        
          omlægningen fra et »flydende hotel« til et ro/pax-koncept
        
        
          og belyse, hvorledes ændringerne blev oplevet af besætnin-
        
        
          gen og passagererne om bord på DFDS’ nye skib på Eng-
        
        
          landsruten fra Esbjerg.
        
        
          Vi går om bord og følger reaktionerne på broen, i maski-
        
        
          nen, på dækket, i cateringafdelingen og blandt passagererne.
        
        
          
            På broen
          
        
        
          For navigatørerne om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          adskiller hver-
        
        
          dagen sig ikke markant fra arbejdet på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          6
        
        
          . Antal-
        
        
          let af navigatører er således uændret i forhold til
        
        
          
            Dana Ang-
          
        
        
          
            lia
          
        
        
          . Et par af
        
        
          
            Dana Sirenas
          
        
        
          officerer har tidligere sejlet på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , og kan derfor foretage en direkte sammenlig-
        
        
          ning mellem de to arbejdspladser. Hovedparten af arbejds-
        
        
          rutinerne er identiske i forhold til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . Det gælder
        
        
          således både søvagterne - den egentlige navigation - og man-
        
        
          ge af officerernes administrative opgaver.
        
        
          Den afgørende forandring er indførelsen af ro/pax-kon-
        
        
          ceptet.
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          medbragte ganske vist et mindre antal
        
        
          løstrailere, men godstransporten på Esbjerg-Harwich var ho-
        
        
          vedsageligt koncentreret i godsrederiet DFDS Tor Line ind-
        
        
          til 2002. Ro/pax-konceptet indebærer et øget samarbejde
        
        
          mellem fragt- og passagerrederierne i DFDS. En af naviga-
        
        
          tørerne fortæller, at der findes forskellige virksomhedskul-
        
        
          turer i DFDS Tor Line og passagerrederiet DFDS Seaways.
        
        
          På
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          må disse kulturer smelte sammen. Det er
        
        
          næppe heller tilfældigt, at den ene af
        
        
          
            Dana Sirenas
          
        
        
          kaptaj-
        
        
          ner kommer fra DFDS Tor Line, mens skibets anden kaptajn
        
        
          tidligere var beskæftiget i DFDS Seaways. Indførelsen af
        
        
          ro/pax-konceptet betyder også, at forskellige passager- og
        
        
          godshensyn må afvejes. Skibets kaptajn Søren Torbensen
        
        
          fortæller, at sejladsen nu i højere grad foregår »på fragtens
        
        
          præmisser«. Skibets afgangstidspunkt fra havn er således
        
        
          flyttet fra kl. 18 til kl. 19 i et forsøg på at imødekomme
        
        
          godskundernes ønsker. Noget der lader sig gøre grundet den
        
        
          kortere overfartstid. Et endnu senere afgangstidspunkt ville
        
        
          100