khavn:
        
        
          
            Beretning og regnskab 1998
          
        
        
          , Esbjerg 1999.
        
        
          
            14.
          
        
        
          Esbjerg Havn:
        
        
          
            Analysis of the potential development
          
        
        
          
            opportunities of the container traffic through the Port of
          
        
        
          
            Esbjerg and recommendations for specific initiatives -
          
        
        
          
            including identification of potential barriers
          
        
        
          , Esbjerg 2001.
        
        
          
            15.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Lewis R. Fischer (ed.):
        
        
          
            International Journal of Maritime History
          
        
        
          , Vol. VIII, No. 1,
        
        
          June 1996, p. 59ff, Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg
        
        
          2001, p. 167ff. Udover de i teksten nævnte faktorer havde
        
        
          omlægning af baconeksporten i forbindelse med nogle stør-
        
        
          re danske slagterifusioner i slutningen af 1980’erne også
        
        
          betydning i sammenhængen. Omvendt kan det dog absolut
        
        
          ikke udelukkes, at Esbjerg ved den lejlighed bl.a. blev for-
        
        
          bigået p.g.a. arbejdskampene og den besværlige landværts
        
        
          adgang til havnen i forhold til de placeringer, der blev valgt
        
        
          til de fusionerede slagterier. Ikke alle havnens vanskelighe-
        
        
          der skyldtes imidlertid infrastrukturelle forhold. F.eks. mis-
        
        
          tede Esbjerg således andele i omsætningen af næringsmid-
        
        
          ler, idet danske mejeriprodukter i 1980’erne fik øget kon-
        
        
          kurrence på det britiske marked. I nærværende papir har vi
        
        
          imidlertid valgt at se bort fra fluktuerende markedsforhold
        
        
          og alene fokuseret på forhold af relevans i infrastrukturel
        
        
          sammenhæng.
        
        
          
            16.
          
        
        
          Esbjerg Havn:
        
        
          
            Udkast til strategiplan - internt notat
          
        
        
          ,
        
        
          Esbjerg 2000.
        
        
          
            17.
          
        
        
          European Commission:
        
        
          
            European Transport Policy for
          
        
        
          
            2010, COM 2001/370
          
        
        
          , Bruxelles 2001.
        
        
          
            18.
          
        
        
          Statistiske Efterretninger/Transport 2001:22,
        
        
          
            Skibsfar-
          
        
        
          
            ten på danske havne 2000
          
        
        
          , Århus 2001, Morten Hahn-
        
        
          Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, p. 167ff, Per Rungholm
        
        
          (ed): Søfartens bog, København 1994, p. 44ff. Ifølge Dan-
        
        
          marks Statistiks opgørelser har antallet af passagerer på
        
        
          overfarten mellem Esbjerg og Fanø svinget mellem 1,4 mio.
        
        
          og 1,6 mio. i årene mellem 1970 og 2000. Tendensen har
        
        
          været jævnt stigende i takt med turismeudviklingen i det
        
        
          danske ferieland op gennem perioden. Mens godstrafikken
        
        
          mellem Esbjerg og Fanø i dansk statistik kontinuerligt har
        
        
          været indbefattet i færgestatistikkerne, har godstransporten
        
        
          i relation til de kombinerede passager- og godsruter mellem
        
        
          Esbjerg og England været indregnet under såvel skibsfarts-
        
        
          som færgestatistikker. Ifølge det danske Trafikministeriums
        
        
          havnedatabase var Esbjergs samlede godstrafik via færger i
        
        
          1983 oppe på et maximum på 872.000 tons, hvoraf mini-
        
        
          mum 800.000 tons må indregnes under Esbjergs almindeli-
        
        
          ge godsomsætning med England.
        
        
          
            19.
          
        
        
          Statistiske Meddelelser 1972:5,
        
        
          
            Danmarks skibe og skibs-
          
        
        
          
            fart 1970
          
        
        
          , København 1972, Statistiske Meddelelser
        
        
          1982:2,
        
        
          
            Danmarks skibe og skibsfart 1980
          
        
        
          , København
        
        
          1982, Statistiske Efterretninger/Samfærdsel og Turisme
        
        
          1991:8,
        
        
          
            Skibsfarten på danske havne 1990
          
        
        
          , Århus 1991,
        
        
          Statistiske Efterretninger/Transport 2001:22,
        
        
          
            Skibsfarten på
          
        
        
          
            danske havne 2000
          
        
        
          , Århus 2001 samt Morten Hahn-Peder-
        
        
          sen: op. cit., Esbjerg 2001, p. 167ff, Esbjerg Turistforening:
        
        
          
            Årsberetning 2001
          
        
        
          , Esbjerg 2002, M. Hahn-Pedersen, L.A.
        
        
          Hansen, A.L. Jacobsen, B. Poulsen, R.T. Poulsen & M.K.
        
        
          Søndergaard: »På triptur med Dana Anglia«,
        
        
          
            Sjæk’len -
          
        
        
          
            Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet i
          
        
        
          
            Esbjerg 2002
          
        
        
          , Esbjerg 2003, p. 57ff.
        
        
          
            20.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          
            A.P. Møller and the Danish Oil
          
        
        
          ,
        
        
          København 1999, p.26ff, Morten Hahn-Pedersen & Marit
        
        
          Jensen:
        
        
          
            Afledt effekt i Esbjerg Kommune og Ribe Amt af off-
          
        
        
          
            shoreaktiviteterne på Nordsøen
          
        
        
          , Esbjerg 2002, 21ff.
        
        
          Esbjerg havde allerede i 1966 en lufthavn, som kunne klare
        
        
          helikoptertrafikken til felterne, men i forbindelse med off-
        
        
          shorens komme satte man gang i byggeriet af en ny luft-
        
        
          havn, som fra 1971 og frem til slutningen af 1990’erne -
        
        
          hvor den faste forbindelse over Storebælt fjernede grund-
        
        
          laget herfor - også havde daglige flyforbindelser til Kastrup
        
        
          Lufthavn ved København. I forbindelse med primært off-
        
        
          shorebranchens behov er gennem årene yderligere opbyg-
        
        
          get faste flyforbindelser fra Esbjerg til Stavanger i Norge,
        
        
          Aberdeen i Skotland og London i England.
        
        
          
            21.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen: op. cit., København 1999, Mor-
        
        
          ten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, Morten Hahn-
        
        
          Pedersen & Marit Jensen: op. cit., Esbjerg 2002.
        
        
          
            22.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, p.151.
        
        
          
            23.
          
        
        
          Ibid. s.155.
        
        
          
            24.
          
        
        
          Poul Holm, Søren Byskov & Søren Toft Hansen:
        
        
          
            Prote-
          
        
        
          
            iner fra havet
          
        
        
          .
        
        
          
            Fiskemelsindustrien i Esbjerg 1948-1998
          
        
        
          .
        
        
          Esbjerg 1998.
        
        
          95