khavn:
Beretning og regnskab 1998
, Esbjerg 1999.
14.
Esbjerg Havn:
Analysis of the potential development
opportunities of the container traffic through the Port of
Esbjerg and recommendations for specific initiatives -
including identification of potential barriers
, Esbjerg 2001.
15.
Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Lewis R. Fischer (ed.):
International Journal of Maritime History
, Vol. VIII, No. 1,
June 1996, p. 59ff, Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg
2001, p. 167ff. Udover de i teksten nævnte faktorer havde
omlægning af baconeksporten i forbindelse med nogle stør-
re danske slagterifusioner i slutningen af 1980’erne også
betydning i sammenhængen. Omvendt kan det dog absolut
ikke udelukkes, at Esbjerg ved den lejlighed bl.a. blev for-
bigået p.g.a. arbejdskampene og den besværlige landværts
adgang til havnen i forhold til de placeringer, der blev valgt
til de fusionerede slagterier. Ikke alle havnens vanskelighe-
der skyldtes imidlertid infrastrukturelle forhold. F.eks. mis-
tede Esbjerg således andele i omsætningen af næringsmid-
ler, idet danske mejeriprodukter i 1980’erne fik øget kon-
kurrence på det britiske marked. I nærværende papir har vi
imidlertid valgt at se bort fra fluktuerende markedsforhold
og alene fokuseret på forhold af relevans i infrastrukturel
sammenhæng.
16.
Esbjerg Havn:
Udkast til strategiplan - internt notat
,
Esbjerg 2000.
17.
European Commission:
European Transport Policy for
2010, COM 2001/370
, Bruxelles 2001.
18.
Statistiske Efterretninger/Transport 2001:22,
Skibsfar-
ten på danske havne 2000
, Århus 2001, Morten Hahn-
Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, p. 167ff, Per Rungholm
(ed): Søfartens bog, København 1994, p. 44ff. Ifølge Dan-
marks Statistiks opgørelser har antallet af passagerer på
overfarten mellem Esbjerg og Fanø svinget mellem 1,4 mio.
og 1,6 mio. i årene mellem 1970 og 2000. Tendensen har
været jævnt stigende i takt med turismeudviklingen i det
danske ferieland op gennem perioden. Mens godstrafikken
mellem Esbjerg og Fanø i dansk statistik kontinuerligt har
været indbefattet i færgestatistikkerne, har godstransporten
i relation til de kombinerede passager- og godsruter mellem
Esbjerg og England været indregnet under såvel skibsfarts-
som færgestatistikker. Ifølge det danske Trafikministeriums
havnedatabase var Esbjergs samlede godstrafik via færger i
1983 oppe på et maximum på 872.000 tons, hvoraf mini-
mum 800.000 tons må indregnes under Esbjergs almindeli-
ge godsomsætning med England.
19.
Statistiske Meddelelser 1972:5,
Danmarks skibe og skibs-
fart 1970
, København 1972, Statistiske Meddelelser
1982:2,
Danmarks skibe og skibsfart 1980
, København
1982, Statistiske Efterretninger/Samfærdsel og Turisme
1991:8,
Skibsfarten på danske havne 1990
, Århus 1991,
Statistiske Efterretninger/Transport 2001:22,
Skibsfarten på
danske havne 2000
, Århus 2001 samt Morten Hahn-Peder-
sen: op. cit., Esbjerg 2001, p. 167ff, Esbjerg Turistforening:
Årsberetning 2001
, Esbjerg 2002, M. Hahn-Pedersen, L.A.
Hansen, A.L. Jacobsen, B. Poulsen, R.T. Poulsen & M.K.
Søndergaard: »På triptur med Dana Anglia«,
Sjæk’len -
Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet i
Esbjerg 2002
, Esbjerg 2003, p. 57ff.
20.
Morten Hahn-Pedersen:
A.P. Møller and the Danish Oil
,
København 1999, p.26ff, Morten Hahn-Pedersen & Marit
Jensen:
Afledt effekt i Esbjerg Kommune og Ribe Amt af off-
shoreaktiviteterne på Nordsøen
, Esbjerg 2002, 21ff.
Esbjerg havde allerede i 1966 en lufthavn, som kunne klare
helikoptertrafikken til felterne, men i forbindelse med off-
shorens komme satte man gang i byggeriet af en ny luft-
havn, som fra 1971 og frem til slutningen af 1990’erne -
hvor den faste forbindelse over Storebælt fjernede grund-
laget herfor - også havde daglige flyforbindelser til Kastrup
Lufthavn ved København. I forbindelse med primært off-
shorebranchens behov er gennem årene yderligere opbyg-
get faste flyforbindelser fra Esbjerg til Stavanger i Norge,
Aberdeen i Skotland og London i England.
21.
Morten Hahn-Pedersen: op. cit., København 1999, Mor-
ten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, Morten Hahn-
Pedersen & Marit Jensen: op. cit., Esbjerg 2002.
22.
Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, p.151.
23.
Ibid. s.155.
24.
Poul Holm, Søren Byskov & Søren Toft Hansen:
Prote-
iner fra havet
.
Fiskemelsindustrien i Esbjerg 1948-1998
.
Esbjerg 1998.
95
1...,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94 96,97,98,99,100,101,102,103,104,105,...216