at havnen ligger i den nordlige ende af det hollandsk/tysk/
        
        
          danske Vadehav, som er et internationalt anerkendt natur-
        
        
          område, udpeget til Ramsarområde og siden 1970’erne om-
        
        
          fattet af både fredninger og andre naturbeskyttelsesforan-
        
        
          staltninger. De klare politiske beslutninger om beskyttelse
        
        
          af Vadehavets naturværdier har eksempelvis forhindret hav-
        
        
          nen i at udvide arealet til containerterminal ud over et snæ-
        
        
          vert defineret område, og i den daglige drift har havnen et
        
        
          miljømæssigt problematisk behov for at deponere oprenset
        
        
          materiale fra løb og bassiner (langt over en million m
        
        
          3
        
        
          år-
        
        
          ligt) på særlige felter uden for de gængse sejlruter. Sådanne
        
        
          aktiviteter er uomtvistelige indgreb i Vadehavets naturlige
        
        
          processer, og det er yderligere problematisk i forhold til
        
        
          miljøbeskyttelsen, at en del af det oprensede materiale fra
        
        
          havnebassinerne gennem tiden har været stærkt belastet af
        
        
          forurening med blandt andet tungmetaller fra beddingsare-
        
        
          alet. Der har som en naturlig følge heraf heller ikke kunnet
        
        
          etableres politisk opbakning til lempning af eksempelvis
        
        
          spildevandsafgifter, og heri har den lokale fiskeindustri måt-
        
        
          tet acceptere vanskeligere konkurrencevilkår end fiskeindu-
        
        
          strier i de andre vest- og nordjyske fiskerihavne
        
        
          41
        
        
          .
        
        
          Sammenfattende kan det konstateres, at de mange, som
        
        
          har interesse i at udnytte Esbjerg Havn - og i at kontrollere
        
        
          dens miljøpåvirkninger - kan få afgørende indflydelse på
        
        
          dens fremtidige infrastrukturelle funktions- og konkurren-
        
        
          cedygtighed. I korte træk står interesserne over for hinanden
        
        
          på mindst fire måder: For det første mellem havnens aktører
        
        
          indbyrdes vedrørende arealudnyttelse og tilrettelæggelse af
        
        
          afgiftspolitik og investeringer. For det andet mellem anven-
        
        
          delse af arealerne til traditionelle havne- og industrielle
        
        
          funktioner og anvendelse til boliger, kontor- og turistvenli-
        
        
          ge funktioner.  For det tredje mellem havnens frie udviklings-
        
        
          muligheder og graden af beskyttelse og kontrol af Vadeha-
        
        
          vets naturværdier. Og for det fjerde mellem på den ene side
        
        
          Esbjergs lokale og regionale interesse i at have en dynamisk
        
        
          og overskudsgivende havn og på den anden side den over-
        
        
          ordnede statslige planlægning af infrastrukturen i det øvri-
        
        
          ge Danmark. Dertil skal naturligvis lægges hele spillet om
        
        
          samarbejdet - og konkurrencen - med andre havne i Nordsø-
        
        
          området og tilstødende farvande.
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          Ovenstående case study af havnen i Esbjerg dokumenterer
        
        
          klart, at infrastruktur i havnesammenhæng er en sammensat
        
        
          og kompleks størrelse, som omfatter meget andet end blot
        
        
          havnens søværts og landværts forbindelsesmuligheder. Hav-
        
        
          nens evne til at skabe en effektivt glidende godshåndtering
        
        
          og skift mellem transportformer er lige så vigtig som god-
        
        
          sets lettest mulige adgang til og afgang fra havnen, og sø-
        
        
          transportens konkurrencesituation i forhold til diverse alter-
        
        
          native transportformer er ligeledes en faktor, som ikke må
        
        
          overses i sammenhængen. Endelig er det vigtigt at erkende,
        
        
          at begrebet infrastruktur har varierende indhold alt efter ar-
        
        
          ten af maritim virksomhed.
        
        
          For godstrafikkens vedkommende er den søværts ad-
        
        
          gangsmulighed - vanddybde i løb og bassiner - en afgørende
        
        
          parameter, mens på landsiden faktorer som kraner, kajlæng-
        
        
          der, oplagringsplads og landværts forbindelse med jernbane-
        
        
          og vejnet spiller en tilsvarende afgørende rolle. I de sidste
        
        
          årtier af det 20. århundrede har man måttet konstatere, at
        
        
          adgang til motorvejsnettet er blevet en stadig vigtigere fak-
        
        
          tor. Det er i denne sammenhæng interessant at iagttage,
        
        
          hvorledes lastbiler og lettet adgang til europæiske storhav-
        
        
          ne i løbet af 1980’erne og 1990’erne har øget konkurrencen
        
        
          på mindre havne med regional eller lokal betydning. En vel-
        
        
          proportioneret, fysisk infrastruktur såvel søværts som land-
        
        
          værts er en nøgle til succes, men havnen må også råde over
        
        
          en velfungerende lokal arbejdsstyrke, idet flaskehalse i eller
        
        
          blokeringer af havnens godshåndtering hurtigt kan med-
        
        
          føre, at havnen taber terræn i en stadig hårdere konkurren-
        
        
          ce, hvor pris, effektivitet og leveringssikkerhed er afgøren-
        
        
          de faktorer i lastejernes valg af transportvej.
        
        
          Foruden gode søværts og landværts forbindelsesmulig-
        
        
          heder føjer færgetrafik krav om opmarcharealer og facilite-
        
        
          ter for ventende passagerer til havnens infrastrukturelle yde-
        
        
          evne. Transporttid er i de sidste årtier af det 20. århundrede
        
        
          blevet en væsentlig faktor i passagertrafikken. På korte ruter
        
        
          står færgefarten fortsat stærkt, men inden for passagertrafik
        
        
          over længere afstande har færgerne måttet se sig distanceret
        
        
          af alternative transportformer. Forretningsrejsende har læn-
        
        
          ge foretrukket de hurtigere fly, og fremvæksten af lavpris-
        
        
          92