at havnen ligger i den nordlige ende af det hollandsk/tysk/
danske Vadehav, som er et internationalt anerkendt natur-
område, udpeget til Ramsarområde og siden 1970’erne om-
fattet af både fredninger og andre naturbeskyttelsesforan-
staltninger. De klare politiske beslutninger om beskyttelse
af Vadehavets naturværdier har eksempelvis forhindret hav-
nen i at udvide arealet til containerterminal ud over et snæ-
vert defineret område, og i den daglige drift har havnen et
miljømæssigt problematisk behov for at deponere oprenset
materiale fra løb og bassiner (langt over en million m
3
år-
ligt) på særlige felter uden for de gængse sejlruter. Sådanne
aktiviteter er uomtvistelige indgreb i Vadehavets naturlige
processer, og det er yderligere problematisk i forhold til
miljøbeskyttelsen, at en del af det oprensede materiale fra
havnebassinerne gennem tiden har været stærkt belastet af
forurening med blandt andet tungmetaller fra beddingsare-
alet. Der har som en naturlig følge heraf heller ikke kunnet
etableres politisk opbakning til lempning af eksempelvis
spildevandsafgifter, og heri har den lokale fiskeindustri måt-
tet acceptere vanskeligere konkurrencevilkår end fiskeindu-
strier i de andre vest- og nordjyske fiskerihavne
41
.
Sammenfattende kan det konstateres, at de mange, som
har interesse i at udnytte Esbjerg Havn - og i at kontrollere
dens miljøpåvirkninger - kan få afgørende indflydelse på
dens fremtidige infrastrukturelle funktions- og konkurren-
cedygtighed. I korte træk står interesserne over for hinanden
på mindst fire måder: For det første mellem havnens aktører
indbyrdes vedrørende arealudnyttelse og tilrettelæggelse af
afgiftspolitik og investeringer. For det andet mellem anven-
delse af arealerne til traditionelle havne- og industrielle
funktioner og anvendelse til boliger, kontor- og turistvenli-
ge funktioner. For det tredje mellem havnens frie udviklings-
muligheder og graden af beskyttelse og kontrol af Vadeha-
vets naturværdier. Og for det fjerde mellem på den ene side
Esbjergs lokale og regionale interesse i at have en dynamisk
og overskudsgivende havn og på den anden side den over-
ordnede statslige planlægning af infrastrukturen i det øvri-
ge Danmark. Dertil skal naturligvis lægges hele spillet om
samarbejdet - og konkurrencen - med andre havne i Nordsø-
området og tilstødende farvande.
Afslutning
Ovenstående case study af havnen i Esbjerg dokumenterer
klart, at infrastruktur i havnesammenhæng er en sammensat
og kompleks størrelse, som omfatter meget andet end blot
havnens søværts og landværts forbindelsesmuligheder. Hav-
nens evne til at skabe en effektivt glidende godshåndtering
og skift mellem transportformer er lige så vigtig som god-
sets lettest mulige adgang til og afgang fra havnen, og sø-
transportens konkurrencesituation i forhold til diverse alter-
native transportformer er ligeledes en faktor, som ikke må
overses i sammenhængen. Endelig er det vigtigt at erkende,
at begrebet infrastruktur har varierende indhold alt efter ar-
ten af maritim virksomhed.
For godstrafikkens vedkommende er den søværts ad-
gangsmulighed - vanddybde i løb og bassiner - en afgørende
parameter, mens på landsiden faktorer som kraner, kajlæng-
der, oplagringsplads og landværts forbindelse med jernbane-
og vejnet spiller en tilsvarende afgørende rolle. I de sidste
årtier af det 20. århundrede har man måttet konstatere, at
adgang til motorvejsnettet er blevet en stadig vigtigere fak-
tor. Det er i denne sammenhæng interessant at iagttage,
hvorledes lastbiler og lettet adgang til europæiske storhav-
ne i løbet af 1980’erne og 1990’erne har øget konkurrencen
på mindre havne med regional eller lokal betydning. En vel-
proportioneret, fysisk infrastruktur såvel søværts som land-
værts er en nøgle til succes, men havnen må også råde over
en velfungerende lokal arbejdsstyrke, idet flaskehalse i eller
blokeringer af havnens godshåndtering hurtigt kan med-
føre, at havnen taber terræn i en stadig hårdere konkurren-
ce, hvor pris, effektivitet og leveringssikkerhed er afgøren-
de faktorer i lastejernes valg af transportvej.
Foruden gode søværts og landværts forbindelsesmulig-
heder føjer færgetrafik krav om opmarcharealer og facilite-
ter for ventende passagerer til havnens infrastrukturelle yde-
evne. Transporttid er i de sidste årtier af det 20. århundrede
blevet en væsentlig faktor i passagertrafikken. På korte ruter
står færgefarten fortsat stærkt, men inden for passagertrafik
over længere afstande har færgerne måttet se sig distanceret
af alternative transportformer. Forretningsrejsende har læn-
ge foretrukket de hurtigere fly, og fremvæksten af lavpris-
92
1...,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91 93,94,95,96,97,98,99,100,101,102,...216