ledningssystem, som udover at give den danske stat kontrol
        
        
          med kulbrinteudvindingen havde til formål hurtigt og effek-
        
        
          tivt at føre kulbrinterne frem til enten forarbejdning eller
        
        
          forbrugere. Eksistensen af DUC-partneren Shell’s raffinade-
        
        
          ri ved Fredericia betød - som allerede nævnt - at den produ-
        
        
          cerede olie strømmede uden om Esbjerg, som også gik glip
        
        
          af gassen, der førtes til et nyanlagt DONG-anlæg længere
        
        
          oppe på Jyllands vestkyst. Esbjerg Havn fik dog udbytte af
        
        
          aktiviteterne i relation til rørlægningen. Via opfyldninger af
        
        
          gamle søområder i 1960’erne og 1970’erne havde Esbjerg
        
        
          kæmpe oplagringsarealer til rådighed, og her oplagredes ki-
        
        
          lometervis af rør i meterhøje stabler, mens de efter levering
        
        
          fra producenter i ind- og udland afventede coating i de til
        
        
          formålet indrettede fabrikker på området. Herefter gik turen
        
        
          den anden vej, når forsyningsskibe fragtede de coatede rør
        
        
          ud til de rørlægningsfartøjer, som etablerede rørledningerne
        
        
          til søs. Esbjerg Havn råder fortsat over nødvendige facilite-
        
        
          ter og arealer til sådanne specialopgaver, og i forbindelse
        
        
          med store rørlægningsarbejder mellem norske felter og Vest-
        
        
          europa har Esbjerg Havn i de senere år håndteret røropga-
        
        
          ver på op mod 1 mio. tons på årsbasis.
        
        
          Som et sidste offshoreafledt element i havnens infrastruk-
        
        
          turelle udbygning kan nævnes etableringen af en øvelses-
        
        
          platform, som anvendes af de maritime skoler og kursus-
        
        
          centre, der varetager sikkerhedsuddannelse af folk, som skal
        
        
          arbejde offshore. Infrastrukturelt har offshoren ikke blot
        
        
          påvirket Esbjerg Havn, men også byen og dens øvrige tra-
        
        
          fiktilbud. Allerede i 1971 fik Esbjerg en ny lufthavn. Fra
        
        
          den derværende heliport er der flere daglige ture til felter og
        
        
          rigge på Nordsøen, ligesom der er daglige flyafgange til an-
        
        
          dre oliebyer som Aberdeen og Stavanger. I byen medførte
        
        
          den øgede tilstrømning af oliefolk såvel en udvidelse af
        
        
          hotelkapaciteten som en overgang også drift af en internati-
        
        
          onal skole. I takt med en øget dansk deltagelse i offshore-
        
        
          aktiviteterne forsvandt grundlaget for denne skole, men den
        
        
          voksende danske kompetence på offshoreområdet førte i
        
        
          Esbjerg til gengæld til opkomsten af en egentlig offshore-
        
        
          sektor, som leverer produkter og ydelser i relation til aktivi-
        
        
          teterne på Nordsøen. Ved årtusindskiftet rummede Esbjerg
        
        
          godt 200 offshorerelatede virksomheder, hvis offshoreaf-
        
        
          ledte årsomsætning lå på godt 4,6 mia. kr. og gav fuldtids-
        
        
          beskæftigelse til mere end 3.500 personer. Anskuet i for-
        
        
          hold til omsætning og arbejdspladser har offshoren i løbet
        
        
          af de sidste to årtier af det 20. århundrede samlet tilført Es-
        
        
          bjerg mere, end der i samme periode gik tabt ved store struk-
        
        
          turomlægninger i fiskeriet
        
        
          21
        
        
          .
        
        
          82
        
        
          
            Ombygning, vedligehold og reparation af borerigge er en af de
          
        
        
          
            mange offshorerelaterede opgaver, som kan klares i Esbjerg Havn.