udløb i Nordsøen falder strømhastigheden drastisk, og i for-
        
        
          bindelse hermed aflejres sand på Grådyb Barre, hvis natur-
        
        
          lige dybde blot er 5 meter. For at sikre større skibes adgang
        
        
          til Esbjerg Havn begyndte man allerede i starten af det 20.
        
        
          århundrede at uddybe renden over Grådyb Barre. I dag hol-
        
        
          des en dybde på 10,3 meter midt i renden, men hvis tilsan-
        
        
          ding af renden skal undgås, er det nødvendigt med løbende
        
        
          oprensning. Op gennem 1990’erne  lå den årlige oprensning
        
        
          på Grådyb Barre i gennemsnit på 1,3 mio. kubikmeter sand,
        
        
          hvilket medførte en årlig udgift på mellem 8 og 10 mio. kr.
        
        
          på Esbjerg Havns driftsbudget
        
        
          7
        
        
          . Selvsagt er dette til ugunst
        
        
          for Esbjerg i konkurrencen med de andre danske trafikhav-
        
        
          ne, som ikke har et sådant tilsandingsproblem. Natur og
        
        
          økonomi sætter grænsen for, hvor dyb renden over Grådyb
        
        
          Barre kan graves - og trods alle anstrengelser må Esbjerg
        
        
          fortsat se de største skibe gå rundt Skagen til havnene i
        
        
          Århus og Fredericia.
        
        
          Olien fra de danske Nordsøfelter passerer også forbi Es-
        
        
          bjerg. Det sker i rørledninger, som i 1980’erne  blev anlagt
        
        
          fra DUC’s (Dansk Undergrunds Consortium) Nordsøfelter
        
        
          til DUC-partneren Shell’s raffinaderi ved Fredericia. Cirka
        
        
          tre fjerdedele af Fredericia Havns godsomsætning på godt
        
        
          16 mio. tons handler i virkeligheden alene om olie. Efter-
        
        
          som Esbjerg aldrig var nogen stor oliehavn, er det spørgs-
        
        
          målet, hvorvidt der i denne sammenhæng egentlig gik hav-
        
        
          nen særlig meget forbi i første omgang. Fredericia har dog
        
        
          brugt den rimelig sikre indkomst på olieomsætningen til at
        
        
          øge aktiviteterne på andre felter, og havnen omsætter i dag
        
        
          en mængde andet gods, som man qua havnenes indbyrdes
        
        
          afstand på blot ca. 80 km naturligt kæmper med Esbjerg om
        
        
          at få. Der er dog ikke tvivl om, at Århus på det vestdanske
        
        
          fragtmarked er en større konkurrent for Esbjerg, end Fre-
        
        
          dericia er. Selv om den danske containeralder startede i Es-
        
        
          bjerg, har Århus gennem de seneste år udnyttet havnens
        
        
          dybdefordele til at opbygge Danmarks største containerter-
        
        
          minal, som besejles af flere rederier, herunder Maersk Sea-
        
        
          land der benytter sine største containerskibe med en kapa-
        
        
          citet på op mod 8.000 TEU i besejlingen af Århus Havn.
        
        
          Foruden dybden har Århus i dette opbygningsarbejde haft
        
        
          fordel af den kontakt, som man qua sin gamle status som en
        
        
          af Danmarks to
        
        
          
            basehavne
          
        
        
          for linjetrafik (København er den
        
        
          anden) længe har haft til rederier engageret i oversøisk tra-
        
        
          fik
        
        
          8
        
        
          .
        
        
          Som det fremgår af Tabel 4, er Esbjerg med fokus på
        
        
          Ro/Ro-gods dog samlet set fortsat Danmarks næststørste
        
        
          containerhavn. Modsat situationen i Århus ligger langt ho-
        
        
          vedparten af containeromsætningen i Esbjerg koncentreret
        
        
          hos et enkelt rederi, DFDS, der har siddet tungt på havnens
        
        
          besejling siden 1870’erne, og som i 1960’erne også var pri-
        
        
          mus motor i opbygningen af Esbjergs containerterminal.
        
        
          Gennem de seneste tiår har Esbjergs havnemyndigheder og
        
        
          mæglerfirmaer i samarbejde med forskellige rederier gen-
        
        
          73
        
        
          
            Tabel 4. Danmarks største containerhavne 2000
          
        
        
          
            Århus
          
        
        
          
            Esbjerg
          
        
        
          
            København
          
        
        
          
            Fredericia
          
        
        
          
            Ålborg
          
        
        
          Containere i
        
        
          1.000 TEU-enheder
        
        
          291,2
        
        
          21,6
        
        
          117,7
        
        
          9,2
        
        
          47,2
        
        
          Ro/Ro-enheder i 1.000
        
        
          31,7
        
        
          97,7
        
        
          6,6
        
        
          10,8
        
        
          -
        
        
          Samlet omsætning
        
        
          i 1.000 tons
        
        
          2.545,8
        
        
          1.540,5
        
        
          959,0
        
        
          278,5
        
        
          193,0
        
        
          Kilde:
        
        
          
            Danmarks Statistik 2001