forbindelsesmuligheder? Stiller forskellige typer af mariti-
        
        
          me erhverv også forskellige infrastrukturelle krav til hav-
        
        
          nen og dens bagland? Hvem kan udover havnemyndigheder
        
        
          og maritime erhverv have mulighed for at påvirke udviklin-
        
        
          gen på havnefronten og dermed havnens infrastruktur?
        
        
          Formålet med nærværende artikel er at tilvejebringe et
        
        
          overblik over det sæt af faktorer og aktører, som er i spil i
        
        
          det, man kunne kalde »infrastrukturens kompleksitet«. Ar-
        
        
          tiklen har karakter af et case study, idet vi som udgangs-
        
        
          punkt for vor behandling af de nævnte problemstillinger har
        
        
          valgt Esbjerg Havn.
        
        
          
            Esbjerg Havn
          
        
        
          Anlæggelsen af Esbjerg Havn blev vedtaget af den danske
        
        
          Rigsdag i 1868. Havnen var oprindelig alene tænkt som tra-
        
        
          fikhavn med transport af gods og passagerer til Storbritanni-
        
        
          en som hovedformål, men i slutningen af det 19. århundre-
        
        
          de blev havnen også hjemsted for en betydelig fiskerflåde.
        
        
          Op gennem det 20. århundrede blomstrede havnens skibs-
        
        
          fart, færgetrafik og fiskeri, og i 1960’erne blev havnen des-
        
        
          uden base for først efterforskning efter og siden også ind-
        
        
          vinding af kulbrinter fra den danske del af Nordsøen. Side-
        
        
          løbende med denne udvikling voksede bag havnen byen Es-
        
        
          bjerg op og blev efterhånden Danmarks femte største by
        
        
          med alt, hvad dertil hører af blandt andet erhvervs- og kul-
        
        
          turliv. Havnen hører i dag til blandt Danmarks største, men
        
        
          konkurrencen fra såvel nordeuropæiske storhavne som spe-
        
        
          cialhavne er gennem de seneste årtier blevet absolut følelig,
        
        
          ligesom voldsomme strukturforandringer i fiskeriet har sat
        
        
          sit præg på by og havn. Esbjerg Havn var anlagt af den dan-
        
        
          68
        
        
          
            Esbjerg Havn åbnede officielt for besejling i 1874. Med sine direkte jernbaneforbindelser mod øst og nord havde den nye havn efter
          
        
        
          
            tidens forhold en udmærket landværts infrastruktur.