63
        
        
          præsenteret. Også forskellige anvendelsesmåder lige fra
        
        
          garnfiskeri i beskyttede, indre farvande til det havgående
        
        
          fiskeri er repræsenteret, ligesom der såvel type- som alders-
        
        
          mæssigt er en fin spredning. Typemæssigt strækker fartø-
        
        
          jerne sig lige fra den mindre bundgarnsjolle fra Sydsjælland
        
        
          via Øresunds krogbåde til de større snurrevodskuttere på
        
        
          Vestkysten.
        
        
          Det har desværre ikke været muligt at være så meget på
        
        
          forkant med udviklingen, at man har kunnet udtage fartøjer
        
        
          efter en prioriteret ønskeliste. Der har hidtil været tale om
        
        
          enkeltstående sager, enten hvor en fisker har ønsket at lade
        
        
          sit fartøj bevare, eller hvor privatpersoner har opsøgt en fis-
        
        
          ker med henblik på overtagelse af en båd. Yderst værdiful-
        
        
          de fartøjer er allerede gået tabt, bl.a. fordi ophugningsfir-
        
        
          maerne har haft mulighed for at henvende sig til fiskerne,
        
        
          næsten inden de selv havde fået besked om den tildelte støt-
        
        
          te. Fødevareministeriets embedsmænd har dog lovet, at Skibs-
        
        
          bevaringsfonden i forbindelse med kommende ophugnings-
        
        
          runder fremover vil blive orienteret i god tid, så muligheder-
        
        
          ne for rettidig aktion forbedres.
        
        
          Efter en artikel i et af formiddagsbladene i 2003 hen-
        
        
          vendte mere end 30 personer sig til Skibsbevaringsfonden
        
        
          med henblik på at overtage et udrangeret fiskefartøj. På bag-
        
        
          grund af disse henvendelser er der nu oprettet et kartotek
        
        
          Der skal udarbejdes en bevarings- og vedligeholdsplan for fartøjet, hvor intentioner og krav i disse retningslinier er ned-
        
        
          fældet. Indholdet af planen skal godkendes af
        
        
          
            Skibsbevaringsfonden.
          
        
        
          I forbindelse med restaurering af fartøjet kan der søges hjælp af
        
        
          
            Skibsbevaringsfondens
          
        
        
          konsulenter ligesom der kan sø-
        
        
          ges støtte til restaureringen af
        
        
          
            Skibsbevaringsfondens
          
        
        
          midler. Vejledning for ansøgere er vedlagt.
        
        
          Bevaringsværdighedserklæringen skal fornyes hver andet år, og overtrædelse af indgåede aftaler med
        
        
          
            Skibsbevarings-
          
        
        
          
            fonden
          
        
        
          vil betyde at bevaringsværdighedserklæringen trækkes tilbage. Dette vil blive meddelt Skibsregistret samt Mini-
        
        
          steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med deraf følgende tilbagebetaling af udbetalt støtte, alternativt ophugning af
        
        
          fartøjet.
        
        
          Den fremtidige brug af fartøjet sker i overensstemmelse med regler udfærdiget af Fødevareministeriet, og er således Skibs-
        
        
          bevaringsfonden uvedkommende.
        
        
          Ved at underskrive dette papir accepteres ovenstående betingelser for fremtid bevaring af fartøjet.
        
        
          Dato:
        
        
          Skibsbevaringsfonden
        
        
          Skibets ejer