del i noget nær frit fald fra 19% i 1970 til 8% i 2000 stod
        
        
          København som den helt store taber i de sidste årtiers dan-
        
        
          ske havneudvikling. Odense og Ålborg vandt ligesom
        
        
          Esbjerg markedsandele i løbet af 1970’erne, men satte siden
        
        
          gevinsten til og lå i 2000 under niveauet for 1970 i mod-
        
        
          sætning til Esbjerg, som set ud fra perioden som helhed for-
        
        
          måede at holde status quo. Kun to af de gamle store flerva-
        
        
          rehavne formåede at vinde og fastholde større markedsan-
        
        
          dele. Fredericias andel af markedet blev øget fra 10% i
        
        
          1970 til 22% i 2000, og Århus’ markedsandel voksede i
        
        
          samme tidsrum fra 6% til 10% af Danmarks søværts gods-
        
        
          omsætning.
        
        
          En ikke uvæsentlig del af baggrunden for den succesful-
        
        
          de udvikling i Fredericia og Århus er dybden i disse havne.
        
        
          Mens Århus kan fremvise dybder på op til 14 meter ved
        
        
          kajerne, ligger dybderne i Fredericia på 15 meter ved de
        
        
          dybeste godskajer og oliebroerne. I modsætning hertil kan
        
        
          København kun tilbyde dybder på op til 12 meter ved
        
        
          Prøvestenshavnens oliebroer og kun 10 meter ved de dybe-
        
        
          ste af de øvrige kajer. Også Ålborg og Esbjerg har kajer på
        
        
          godt 10 meters dybde, mens Odenses største dybde blot er
        
        
          7,5 meter
        
        
          6
        
        
          . Blandt de største danske flervarehavne er det i
        
        
          dag således alene Fredericia og Århus, der kan fremvise
        
        
          dybder, som tillader besejling af de største af nutidens skibs-
        
        
          typer, og denne infrastrukturelle fordel har naturligvis med-
        
        
          virket til at forrykke tyngdepunkterne for de danske havnes
        
        
          godsomsætning.
        
        
          Som Danmarks eneste Vadehavshavn har Esbjerg med
        
        
          hensyn til den søværts adgang særlige udfordringer, som
        
        
          ikke kendes tilsvarende i andre danske havne. Ved Grådybs
        
        
          72
        
        
          
            Tabel 3. Danmarks 10 største havne 1970-2000 - grupperet efter relativ markedsandel
          
        
        
          
            1970
          
        
        
          
            1980
          
        
        
          
            1990
          
        
        
          
            2000
          
        
        
          København 19%
        
        
          København 14%
        
        
          Fredericia 13%
        
        
          Fredericia 22%
        
        
          Gulfhavnen 13%
        
        
          Gulfhavnen  8%
        
        
          Århus 9%
        
        
          Statoilhavnen 13%
        
        
          Fredericia 10%
        
        
          Enstedværket 8%
        
        
          København 9%
        
        
          Århus 10%
        
        
          Essohavnen 9%
        
        
          Fredericia 8%
        
        
          Enstedværket 8%
        
        
          København 8%
        
        
          Århus 6%
        
        
          Essohavnen 7%
        
        
          Statoilhavnen 7%
        
        
          Esbjerg 5%
        
        
          Esbjerg 5%
        
        
          Århus 6%
        
        
          Gulfhavnen 7%
        
        
          Enstedværket 4%
        
        
          Ålborg 4%
        
        
          Esbjerg 6%
        
        
          Esbjerg 5%
        
        
          Portland 4%
        
        
          Odense 3%
        
        
          Ålborg 6%
        
        
          Ålborg 5%
        
        
          Ålborg 3%
        
        
          Rørdal 3%
        
        
          Asnæsværket 4%
        
        
          Asnæsværket 4%
        
        
          Asnæsværket 3%
        
        
          Rønne 2%
        
        
          Odense 4%
        
        
          Portland 3%
        
        
          Odense 2%
        
        
          Kilde:
        
        
          
            Danmarks Statistik - diverse årgange, afrundede tal - excl færger. Rørdal/Portland dækker samme specialhavn
          
        
        
          
            fra den nuværende Ålborg Portland Cementfabrik, ligesom Essohavnen/Statoilhavnen dækker samme oliehavn ved Ka-
          
        
        
          
            lundborg. Øvrige specialhavne på listen er Gulfhavnen ved Stigsnæsraffinaderiet og kraftværkskulhavnene ved Asnæs
          
        
        
          
            og Ensted