tagne gange forsøgt at få Esbjerg placeret i større rutenet og
feederlinjer til europæiske storhavne. Flere forsøg har været
kortlivede på grund af problemer med at skaffe tilstrække-
ligt med gods til ruterne - bl.a. som følge af intensiveret
konkurrence fra DFDS, der fra Esbjerg foruden Englands-
ruterne også driver en omfattende lastbilbaseret spedition.
Endelig er også priser et problem i sammenhængen.
Siden 1998 har det italienske Grimaldi Lines indarbejdet
Esbjerg som punkt i et rutenet, som forbinder havne i Nord-
søområdet med havne helt over til det østlige Middelhav.
Sidstnævnte rute benyttes foruden af kunder med tradi-
tionelt container-, Ro/Ro- og stykgods af store europæiske
bilfabrikker til eksport af biler til det danske marked. Gri-
maldis besejling af Esbjerg er vigtig for havnen, men for-
bundet med ekstra omkostninger for rederiet. I Esbjerg måt-
te rederiet i 2002 således betale godt 160.000 kr. for om-
kostninger til lods, slæbebåde, trossefører og skibsafgifter,
mens de tilsvarende omkostninger i Århus kun ville udgøre
omkring 80.000 kr. Baggrunden er dels Esbjergs oprensnings-
omkostninger som hentes ind via skibsafgifter, dels en dy-
rere lods- og bugsertjeneste. Århus har ikke oprensnings-
omkostninger, og Århus Havn har desuden egne lodser og
slæbebåde. Sidstnævnte er særegent i Danmark, hvor hav-
nene ellers ikke må drive lods- og bugseringsvirksomhed.
For ikke at miste Grimaldi-trafikken til Århus har Esbjerg
forsøgt at få lige vilkår med denne havn, men det er hidtil
blevet afslået af Trafikministeriet med henvisning til et kom-
mende EU-direktiv, som på dette område skulle give ens
betingelser i alle EU-havne. I Esbjerg tør man ikke vente
herpå, og havnemyndighederne har derfor udkastet en ide
om, at havnen skal yde et tilskud på 5-25% af rederiernes
bugseringsomkostninger ved besejlingen af Esbjerg Havn.
Dette har medført protester fra DFDS, der normalt ikke be-
nytter bugsering ved besejlingen af Esbjerg, og som derfor
ikke via højere skibsafgifter vil være med til at reducere
andre rederiers omkostninger hertil
9
. Forsøget på at finde en
konstruktiv løsning omkring prissætningen på levering af
nødvendig infrastruktur synes i Esbjerg således fastlåst i et
kompliceret spil mellem havnemyndigheder, rederier og den
danske stat.
At kunne bringe skibene sikkert, hurtigt og billigt til eg-
nede kajer er imidlertid kun første del af de infrastrukturelle
udfordringer, som skal løses i en trafikhavn. I næste om-
bæring handler det om godshåndtering og eventuel opbeva-
ring inden den videre forsendelse. Esbjerg er forsynet med
talrige Ro/Ro-anlæg, ligesom havnen også råder over såvel
faste som mobile containerkraner samt diverse nødvendigt
kranudstyr til håndtering af andet gods. Med en samlet kaj-
længde på 5,5 km rummer havnen desuden rigelig kajplads,
og de brede kajarealer giver mulighed for opmarchering af
gods og tilkørsel af biler og tog umiddelbart ved kajkanten.
På opfyldte arealer ved havnen findes områder, som både
giver mulighed for langtidslagring af forskelligt gods og
mulighed for at kunne håndtere store godsmængder, som i
løbet af kort tid skal bringes til og fra havnen ad søvejen. På
flere af disse arealer har man etableret et niveau på 5 meter
over havets overflade for at undgå oversvømmelse i tilfæl-
de af stormflod. Havnens effektivitet drejer sig dog ikke
alene om infrastrukturens fysiske rammer, men også om de
havnearbejdere, som skal udnytte dem
10
.
I 1960’erne havde mere end 400 havnearbejdere deres
virke på Esbjerg Trafikhavn, men i takt med containerise-
ring og rationaliseringer er antallet af havnearbejdere i Es-
bjerg trods øgede godsmængder efterhånden reduceret til
mellem en tredie- og en fjerdedel. Den løbende reduktion
har vakt utryghed og skabt utilfredshed blandt havnearbej-
derne. Da regeringen i 1983 indførte nye dagpengeregler,
som nedsatte understøttelsen til havnearbejderne med om-
kring 70 kr. om dagen, udbrød der i mange havne arbejds-
konflikter med strejker og blokader. Esbjerg blev en af de
hårdest ramte havne under denne konflikt, og i modsætning
til de øvrige danske havne fortsatte problemerne med ulov-
lige arbejdsnedlæggelser i Esbjerg op gennem 1980’erne I
1988 var der i Esbjerg således gennemsnitligt mere end én
konflikt om ugen, hvor havnearbejderne stoppede arbejdet
og krævede større akkorder. Disse konflikter medførte både
forsinkelser og fordyrelser for rederier og afskibere, og
niveauet for arbejdsomkostningerne ved godshåndtering i
Esbjerg lå efterhånden 25-30% højere end i f.eks. Frederi-
cia. Esbjergs omdømme led herunder, og flere firmaer om-
74
1...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...216