Færgefart og passagertrafik
          
        
        
          Siden havnens start har færgefart og passagertrafik været en
        
        
          del af Esbjerg Havns aktivitetsfelt. Trafikken har i denne
        
        
          sammenhæng været koncentreret om to områder, nemlig
        
        
          England på den anden side Nordsøen samt den nærliggen-
        
        
          de ø, Fanø, i blot en god kilometers afstand af Esbjerg.
        
        
          Mens Fanøtrafikken gennem årene havde været betjent af
        
        
          tidstypiske småfærger, blev DFDS’s passagertrafik på Eng-
        
        
          land helt frem til 1960’erne drevet via konventionelle fragt-
        
        
          skibe, som blot var blevet tilføjet et passagerafsnit. I løbet
        
        
          af 1960’erne  begyndte såvel bilismen som turismen at vok-
        
        
          se, og det stillede nye fordringer til både havnens infrastruk-
        
        
          tur og til færgerne fra Esbjerg.
        
        
          I såvel trafikken på Fanø som på England var der tale om
        
        
          kombineret transport af gods og passagerer, og en sådan
        
        
          transport må på forskellig måde nødvendigvis tillempes de
        
        
          faktorer, der påvirker trafikken. Blandt disse er overfartstid,
        
        
          den indsatte tonnages udformning, gods- og passagerbehov
        
        
          samt geografisk placering.
        
        
          På korte ruter som mellem Esbjerg og Fanø står kombi-
        
        
          nationskonceptet stærkt, idet det primære for såvel gods
        
        
          som passagerer altid vil være den kortest mulige overfarts-
        
        
          tid. På skibssiden kræver det for det første pendulfart og for
        
        
          det andet høj afgangsfrekvens. På havnesiden kræver det
        
        
          passende opmarcharealer til ventende biler samt et rimeligt
        
        
          udbud af kiosker og andre faciliteter, hvormed de ventende
        
        
          kan fordrive ventetiden. Op gennem årene har såvel Es-
        
        
          bjerg Havn som på rederisiden først P&T, siden DSB og
        
        
          senest Scandlines løbende forsøgt at tilvejebringe tidssva-
        
        
          rende opmarcharealer og faciliteter. Sideløbende hermed
        
        
          har man fra rederiside søgt at imødekomme transportbeho-
        
        
          vet for såvel øens fastboende som den stigende mængde til-
        
        
          rejsende turister til Fanø gennem indsættelse af nye færger
        
        
          på ruten. I 1964 indsatte man således større færger med
        
        
          bedre bilkapacitet, og da presset efterhånden blev for stort,
        
        
          udvirkede havn og rederi i forening i 1993/94 udgravning
        
        
          af en ny sejlrende på ruten, som forkortede sejltiden og
        
        
          øgede afsejlingsfrekvensen. Endelig i 1998 indsatte man
        
        
          nye og større færger med øget kapacitet, så man kunne
        
        
          håndtere de omkring 1,6 mio passagerer og ca. 50.000
        
        
          tons gods, der årligt passerer mellem Esbjerg og Fanø
        
        
          18
        
        
          .
        
        
          I trafikken mellem Esbjerg og Fanø er der intet alterna-
        
        
          tiv til færgerne, og denne trafik vil derfor støt kunne fort-
        
        
          sætte lige så længe, som øboerne fortsat formår at bekæm-
        
        
          pe alle tanker om en fast forbindelse over farvandet mellem
        
        
          Fanø og Esbjerg. På ruten til England er der derimod efter-
        
        
          hånden kommet mange alternative muligheder, hvilket i de
        
        
          senere år har bevirket et markant øget konkurrencemæssigt
        
        
          pres på denne trafik.
        
        
          For at kunne klare sig i konkurrencen om den øgede turist-
        
        
          mængde udskiftede DFDS i 1960’erne den hidtidige tonna-
        
        
          ge af tilpassede fragtskibe på passagerruterne til England
        
        
          og gik med nybygget tonnage i to tempi fuldstændig over til
        
        
          færgeprincippet. Fra havnens side nødvendiggjorde dette
        
        
          princip etablering af faste ramper med broklap til håndte-
        
        
          ring af biler og trailere på Englandskajen, hvor der foruden
        
        
          store opmarcharealer til ventende biler også var direkte til-
        
        
          kørsel med lyntoget fra København. Sideløbende hermed
        
        
          opførte DFDS en ny passagerterminal på Englandskajen.
        
        
          Den nye passagertrafiks bekvemmeligheder startede i land
        
        
          og fortsatte om bord på skibene. Konceptet var en art fly-
        
        
          dende hoteldrift, som ud over befordring bød på godt køk-
        
        
          ken, bar, danserestaurant, natklub og ikke mindst toldfrit
        
        
          supermarked.
        
        
          Konceptet blev godt modtaget, og i 1970 nåede DFDS’s
        
        
          Englandsfærger fra Esbjerg op på 140.000 passagerer. Det
        
        
          animerede i løbet af 1970’erne på ny DFDS til indsættelse
        
        
          af nye og større færger, og i 1980 var man oppe på knap
        
        
          470.000 passagerer på ruterne mellem Esbjerg og England.
        
        
          Højdepunktet blev nået i første halvdel af 1980’erne med en
        
        
          samlet overførsel på årsbasis af mere end 500.000 passage-
        
        
          rer. På længere ruter kan kombinationen af gods og passa-
        
        
          gerer imidlertid være problemfyldt. For de fleste aftagere af
        
        
          dette tilbud er den egentlige transport hovedformålet med
        
        
          rejsen, og afgangs- og ankomsttider tilpasses derfor primært
        
        
          godstrafikkens behov, så lastbiler kan nå målet og losse/
        
        
          laste i løbet af dagen uden at komme for sent til returfær-
        
        
          gen. For passagerer, der primært benytter færgen til for-
        
        
          nøjelses- eller konferenceture - hvor transporten i sig selv
        
        
          ikke er afgørende - kan dette være ensbetydende med ube-
        
        
          78