ud af statistikkerne, fordi svindende godsomsætning førte
til nedlæggelse som trafikhavn og en ny fremtid som f.eks.
marina.
I løbet af 1980’erne og 1990’erne begyndte motorvejs-
udbygningen at skabe problemer for Esbjerg. I disse år blev
udstrækningen af de danske motorveje noget nær fordoblet
efter en plan, som prioriterede en nord/syd-gående streng i
det østlige Jylland, en øst/vest-gående streng hen over Fyn
og Sjælland samt yderligere en nord/syd-gående streng fra
Lolland-Falster og op langs Østsjælland. Esbjerg Havns
største konkurrenter i Fredericia og Århus blev tidligt kob-
let på motorvejssystemet, hvorfra der til Esbjerg fortsat var
godt 70 kilometers træg kørsel ad en efterhånden helt utids-
svarende traditionel landevej. Der er ikke tvivl om, at det
var disse forhold i Esbjergs landværts infrastruktur, som i
forening med arbejdskampene på havnen primært bevirke-
de knækket på udviklingen i Esbjergs godsomsætning i
løbet af 1980’erne
15
.
Først i 1998 fik Esbjerg motorvejsforbindelse med det øv-
rige land. Dette har bragt optimismen tilbage på trafikhav-
nen i Esbjerg, hvor man på basis af motorvejen og den nye
faste forbindelse over Storebælt nu øjner mulighed for, at
havnen atter kan udnytte sin strategisk gode placering som
Danmarks eneste store havn mod vest. Den begrænsede
dybde i den søværts adgangsvej til Esbjerg vil fortsat være
et handicap i forhold til den internationale skibstrafiks stør-
ste fartøjer, men der er andre muligheder. I et udkast til stra-
tegiplan for den fremtidige udvikling satsede havneledelsen
foruden på Englandstrafikken i al fald fortsat på feeder- og
rutetrafik på Nord- og Vesteuropa med fartøjer på en dyb-
gang op til de omkring 10 meter, som havnen allerede ved
årtusindeskiftet kunne klare
16
. Man håber, at det også i frem-
tiden kan skabe en levedygtig havn - ikke mindst hvis der
kommer realiteter bag de politiske ønsker i EU om overfør-
sel af gods fra bil til bane og skib på grund af de voksende
miljø- og trængselsproblemer på de europæiske veje
17
.
77
Vekselladssystemet muliggør udveksling af containere mellem bil, tog og skib.
1...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...216