ten på egentlige efterforskningsboringer på Nordsøen i 1966
        
        
          fik behov for en egnet base for de søværts operationer.
        
        
          I udgangspunktet stillede man følgende infrastrukturelle
        
        
          fordringer til en eventuel base:
        
        
          · Den potentielle bases fysiske nærhed til de søværts ope-
        
        
          rationer
        
        
          · Baseområdets tilknytning til en god havn med dybt vand
        
        
          og brede kajer samt mulighed for store udendørs lager-
        
        
          områder
        
        
          · Baseområdets nærhed til minimum en heliport eller bed-
        
        
          re en lufthavn tilknyttet et net af ruteflyforbindelser
        
        
          · Baseområdets nærhed til værksteds- eller bedre industri-
        
        
          virksomheder med mulighed for at klare tekniske haste-
        
        
          opgaver af forskelligt omfang
        
        
          · Baseområdets nærhed til et større servicecenter med by-
        
        
          miljø, boliger, kontorfaciliteter, kommunikationsmulig-
        
        
          heder et cetera
        
        
          Grundet behovet for fysisk nærhed til borefelterne var
        
        
          det fra starten klart, at DUC’s landbase skulle placeres ved
        
        
          den jyske vestkyst, og valget faldt på Esbjerg, der allerede i
        
        
          udgangspunktet kunne opfylde samtlige behov med undta-
        
        
          gelse af en lufthavn med et bredt net af ruteforbindelser
        
        
          20
        
        
          .
        
        
          Med behovene for flymuligheder, tilstedeværelse af værk-
        
        
          steder/industri og nærhed til et større servicecenter går off-
        
        
          shore-branchens krav til infrastruktur betydeligt videre end
        
        
          kravene til en almindelig trafikhavn. Samtidig er kvalitet, sik-
        
        
          kerhed og rettidig levering nøgleord i den kapitalintensive
        
        
          branche, hvor man i pressede situationer ikke er bleg for at
        
        
          ofre en dyr flytransport for at have de rette komponenter på
        
        
          rette sted til rette tid.
        
        
          Dette øger presset på den del af havnens infrastruktur,
        
        
          som drejer sig om godshåndtering. I Esbjerg har man såle-
        
        
          des oplevet, at offshorefirmaerne i tilfælde af arbejdsned-
        
        
          læggelser blandt havnearbejderne har handlet konsekvent og
        
        
          uden hensyn til omkostninger med det samme overført for-
        
        
          syningen af rigge og platforme til andre Nordsøhavne.
        
        
          Bevidstheden om offshoreselskabernes konsekvens og rin-
        
        
          ge tolerance på dette område kan være en væsentlig årsag
        
        
          til ophøret af 1980’erne konstante uro blandt Esbjergs hav-
        
        
          nearbejdere.
        
        
          På havnefronten medførte offshorens komme oprindelig
        
        
          ikke de store ændringer. Håndteringen af forsynings- og
        
        
          vagtskibe blev indpasset på de havnearealer, hvor der var
        
        
          plads, ligesom branchen i de første år også fandt lagerkapa-
        
        
          citet i allerede eksisterende pakhuse. Fra starten i 1966 og
        
        
          frem til slutningen af 1970’erne handlede Esbjergs off-
        
        
          shoreaktiviteter da også kun om simple forsyningsopgaver i
        
        
          forhold til de dengang kun få rigge og det enlige produce-
        
        
          rende felt på den danske del af Nordsøen. I slutningen af
        
        
          1970’erne indledtes imidlertid en voldsom opbygning såvel
        
        
          antals- som kapacitetsmæssigt af felterne på dansk Nord-
        
        
          søsokkel. Aktiviteterne boomede i årene 1979-85 og fort-
        
        
          satte siden på et relativt højt niveau. Ved årtusindskiftet
        
        
          fandtes på den danske del af Nordsøen i alt 16 produceren-
        
        
          de felter, hvoraf de 14 blev opereret af Mærsk Olie- og Gas
        
        
          AS, mens de sidste to blev opereret af henholdsvis ameri-
        
        
          kanske Amerada-Hess og norske Statoil. År 2000 lå den
        
        
          danske kulbrinte-produktion på årsbasis på knap 18 mio.
        
        
          tons olie og godt 7 mia. kubikmeter naturgas, og der regnes
        
        
          fortsat med øget feltudbygning og kulbrinteindvinding på
        
        
          den danske Nordsø.
        
        
          I takt med denne udvikling har offshoreaktiviteterne sat
        
        
          stadig større præg på havnen. De største operatørselskaber
        
        
          har således indrettet sig med nybyggede og kajnære base-
        
        
          og lagerfaciliteter, ligesom havnen har nyanlagt eller udvi-
        
        
          det eksisterende kajer for at kunne klare den intensiverede
        
        
          trafik af forsyningsskibe til Nordsøfelterne. Et lokalt off-
        
        
          shorerelateret værft fra starten af 1980'erne er skudt op på
        
        
          arealer, som tidligere husede nogle mindre træskibsværfter.
        
        
          Flere virksomheder er dog aktive i produktion af offshore-
        
        
          moduler, og havnen har derfor også etableret særlige kaj-
        
        
          arealer til bygning og udskibning af sådanne moduler. Dis-
        
        
          se arealer har i løbet af 1990’erne desuden vist sig nyttige i
        
        
          forhold til det stigende antal ombygninger og reparationer
        
        
          af borerigge, som efterhånden finder sted i Esbjerg.
        
        
          I forbindelse med den store udbygning af de danske fel-
        
        
          ter i begyndelsen af 1980’erne etablerede det statsejede
        
        
          DONG (Dansk Olie- og Naturgasselskab) et omfattende rør-
        
        
          81