detailhandel. Som hovedargument for en sådan udvikling
nævnes »nødvendigheden af at binde by og havn nærmere
sammen« - et tema, som er blevet et varmt emne i den loka-
le politiske debat.
I henseende til byens ønske om alternativ udnyttelse af
havnefaciliteterne faldt den første »mur« allerede, mens hav-
nen endnu var statshavn. Det største havnebassin i konsum-
fiskerihavnen lå efter 1990’ernes strukturomlægninger og
ophugningsrunder i fiskeriet ofte hen som en stort set ube-
nyttet havnefacilitet, hvor blot en halv snes fartøjer lå spredt
i et bassin med plads til mange gange flere. Efter flere års
pres lykkedes det turist- og fritidslivets repræsentanter i Es-
bjerg at få havnens accept af at lade indrette en stor del af
dette bassin til maritime turismeprægede, fritidskulturelle
og sportslige aktiviteter.
Denne udvikling har givet forskellige entreprenører an-
ledning til at forsøge at få frigivet plads til flere aktiviteter,
som kunne udvikle Esbjerg Havn til et attraktivt område for
såvel forretningslivet som for byens fritidsliv og turisme.
Man møder i debatten om havnens fremtid ofte sammenlig-
89
I 2003 erhvervede kredsen bag Beddingsselskabet en flydedok i Tyskland og stiftede et nyt selskab, Esbjerg Dock Services A/S.
1...,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88 90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,...216