kvemme afgangs- og ankomsttider. DFDS har - som talrige
andre selskaber - søgt at imødekomme dette ved at lade pas-
sagerer gå om bord flere timer før afsejling, fordi salg af
varer og tjenesteydelser samt eventuelle underholdningspro-
grammer om bord på denne vis kunne begynde, mens fær-
gen endnu lå i havn.
I længden holdt konceptet ikke på de relativt lange ruter
mellem Esbjerg og England. Allerede i 1990 var passager-
tallet nede på godt 300.000 passagerer, og ved årtusindskif-
tet var passagertallet yderligere dalet til omkring 250.000
på årsbasis. I takt med den forbedrede landværts infrastruk-
tur i Nordvesteuropa valgte mange potentielle bilpassagerer
den lange rute fra til fordel for kortere Englandsruter læn-
gere mod syd fra Tyskland, Holland, Belgien eller Frankrig.
Tid var vel også en afgørende faktor i mange forretningsrej-
sendes fravalg af Englandsfærgen til fordel for de dyrere,
men også betydeligt hurtigere flyrejser til Storbritannien, og
i slutningen af 1990’erne fjernede et EU-direktiv om bort-
fald af det toldfrie salg om bord også en væsentlig del af
grundlaget for konference- og tripture. I 2001 etablerede det
irske lavprisflyselskab, Ryan Air, en rute mellem Esbjerg
og London og nåede i løbet af den første sæsons kun godt
halve års flyvninger et passagertal på knap 90.000, mens
passagertallet på DFDS’ Englandsfærge fra Esbjerg om-
vendt blev reduceret til kun 160.000 på årsbasis. Det bevir-
kede overkapacitet og forringet økonomi hos rederiet på den-
ne rute, og i konsekvens heraf besluttede DFDS i 2002 at
overføre Englandsfærgen
Dana Anglia
med en kapacitet på
1.200 passagerer pr. tur fra Esbjergtrafikken til farten mel-
lem København og Gdansk i Polen, hvor man bl.a. kunne
genoptage den toldfri handel, da Polen endnu ikke var et
EU-land. På ruten fra Esbjerg til England blev erstatningen
79
Fanøfærgen »Menja« under afsejling fra sit leje i Færgehavnen i Esbjerg.
1...,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,...216