kvemme afgangs- og ankomsttider. DFDS har - som talrige
        
        
          andre selskaber - søgt at imødekomme dette ved at lade pas-
        
        
          sagerer gå om bord flere timer før afsejling, fordi salg af
        
        
          varer og tjenesteydelser samt eventuelle underholdningspro-
        
        
          grammer om bord på denne vis kunne begynde, mens fær-
        
        
          gen endnu lå i havn.
        
        
          I længden holdt konceptet ikke på de relativt lange ruter
        
        
          mellem Esbjerg og England. Allerede i 1990 var passager-
        
        
          tallet nede på godt 300.000 passagerer, og ved årtusindskif-
        
        
          tet var passagertallet yderligere dalet til omkring 250.000
        
        
          på årsbasis. I takt med den forbedrede landværts infrastruk-
        
        
          tur i Nordvesteuropa valgte mange potentielle bilpassagerer
        
        
          den lange rute fra til fordel for kortere Englandsruter læn-
        
        
          gere mod syd fra Tyskland, Holland, Belgien eller Frankrig.
        
        
          Tid var vel også en afgørende faktor i mange forretningsrej-
        
        
          sendes fravalg af Englandsfærgen til fordel for de dyrere,
        
        
          men også betydeligt hurtigere flyrejser til Storbritannien, og
        
        
          i slutningen af 1990’erne fjernede et EU-direktiv om bort-
        
        
          fald af det toldfrie salg om bord også en væsentlig del af
        
        
          grundlaget for konference- og tripture. I 2001 etablerede det
        
        
          irske lavprisflyselskab, Ryan Air, en rute mellem Esbjerg
        
        
          og London og nåede i løbet af den første sæsons kun godt
        
        
          halve års flyvninger et passagertal på knap 90.000, mens
        
        
          passagertallet på DFDS’ Englandsfærge fra Esbjerg om-
        
        
          vendt blev reduceret til kun 160.000 på årsbasis. Det bevir-
        
        
          kede overkapacitet og forringet økonomi hos rederiet på den-
        
        
          ne rute, og i konsekvens heraf besluttede DFDS i 2002 at
        
        
          overføre Englandsfærgen
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          med en kapacitet på
        
        
          1.200 passagerer pr. tur fra Esbjergtrafikken til farten mel-
        
        
          lem København og Gdansk i Polen, hvor man bl.a. kunne
        
        
          genoptage den toldfri handel, da Polen endnu ikke var et
        
        
          EU-land. På ruten fra Esbjerg til England blev erstatningen
        
        
          79
        
        
          
            Fanøfærgen »Menja« under afsejling fra sit leje i Færgehavnen i Esbjerg.