søen, bevarede Esbjerg en andel på 4-5% af den danske sø-
        
        
          værts godsomsætning frem til slutningen af 1930’erne.
        
        
          På dette tidspunkt havde Esbjerg forlængst suppleret jern-
        
        
          banen med lastbiltransport, og i byen - der nu var blevet
        
        
          Danmarks femte største -  fandtes flere slagterier og mejerier
        
        
          foruden engrosfirmaer og en opvoksende industri. Imid-
        
        
          lertid betød den langvarige minerydning ud for Esbjerg efter
        
        
          2. verdenskrigs totale lukning for handel med Storbritan-
        
        
          nien, at landbrugseksporten til dette marked i vidt omfang
        
        
          blev overtaget af andre danske havne. Først efter etablerin-
        
        
          gen af den første danske containerterminal i Esbjerg i mid-
        
        
          ten af 1960’erne vandt havnen for alvor det tabte tilbage.
        
        
          DFDS samlede sin Englandstrafik i Esbjerg, og i 1970 hav-
        
        
          de havnen genvundet en andel på knap 5% af den samlede
        
        
          danske godsomsætning. Storbritannien var med 36% af den
        
        
          totale godsomsætning det største enkeltmarked for trafik-
        
        
          ken på Esbjerg, men Tyskland, Holland og Belgien var med
        
        
          i alt 18% af omsætningen også vigtige markeder for Esbjerg
        
        
          Havn
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          Infrastrukturelt stod Esbjerg i 1970 godt med container-
        
        
          terminal, udvidelsesplads som følge af opfyldninger af si-
        
        
          deliggende havnearealer, udbygning af terminaler og pak-
        
        
          husfaciliteter, et velfungerende lods- og bugserbådssystem,
        
        
          god farvandsafmærkning og rimelige dybdeforhold i de sø-
        
        
          værts adgangsveje samt efter tidens forhold let adgang til
        
        
          vej- og jernbanenet. Hertil kom, at den industrielle vækst i
        
        
          Danmark i de følgende år primært fandt sted i områderne
        
        
          vest for Storebælt (jvf. Tabel 1). Forskydningen af tyngde-
        
        
          punktet for Danmarks beskæftigelse og omsætning fra øst
        
        
          mod vest medførte nemlig en tilsvarende forskydning af
        
        
          70
        
        
          
            Med åbningen af containerterminalen i 1967 kunne Esbjerg Havn honorere en ny tids infrastrukturelle krav.