62
        
        
          
            Eksempel. Rammeaftale for bevaring af fiskefartøj SE 110 HANSA, XPCD af Årsdale
          
        
        
          SE 110
        
        
          
            Hansa
          
        
        
          er i henhold til Bekendtgørelse nr. 1013 af 16. november 2000 taget ud af fiskeri med fuld ophugnings-
        
        
          støtte under forudsætning af at skibet bevares som kulturhistorisk minde.
        
        
          Skibet må således ikke ombygges, så det i det ydre fremtræder som lystfartøj. Original aptering skal bevares, men
        
        
          lastrum kan uden restriktioner ombygges til opholdsrum.
        
        
          Skibet kan forblive som det er, når det ophører med at fiske, men det vil være muligt, at udstyr ex. trawltromler og
        
        
          trawlgalger, der har været benyttet i nyere tid, kan afmonteres.
        
        
          Fremtidige arbejder i forbindelse med skibets bevaring/restaurering skal udføres udfra følgende principper :
        
        
          1. Fartøjets drift og vedligehold skal som overordnet mål have at sikre det som et varigt kulturminde, så den kulturhisto-
        
        
          riske værdi ikke bliver forringet eller går tabt.
        
        
          2. Restaurering skal ske efter principper, der klart varetager fartøjets oprindelige kvaliteter udfra en nærmere doku-
        
        
          menteret epoke i dets historie. Til grund for al istandsættelse på fartøjet skal ligge en detaljeret restaureringsplan, som
        
        
          bygger på en historisk dokumentation af fartøjet.
        
        
          3.
        
        
          
            Arbejdet skal være virkelighedstro.
          
        
        
          Det betyder, at fartøjet i det ydre kommer til at fremstå som netop dette fartøj eller
        
        
          denne skibstype har set ud i en nærmere defineret periode af dets historie. Motor- og andre tekniske installationer skal
        
        
          tilpasses sådan, at de forstyrrer fartøjets kulturhistoriske fortælleværdi mindst muligt.
        
        
          4.
        
        
          
            Arbejdet skal være materialetro.
          
        
        
          Dette betyder, at al istandsættelse bliver udført som eksakt kopi af de eksisterende
        
        
          eller oprindeligt eksisterende løsninger, og  der skal, hvis muligt, bruges materialer af samme type: Eg skal erstattes
        
        
          af eg, beg og værk af beg og værk, messingskruer med messingskruer, firkantmøtrik med firkantmøtrik osv.
        
        
          5.
        
        
          
            Arbejdet skal være håndværkstro
          
        
        
          . Dette betyder, at alle detaljer i skrog, overbygninger, rigning eventuel oprindelig
        
        
          aptering i størst mulig grad er udført med tidstypisk form, bearbejdelse og overfladebehandling. Udskiftede dele skal
        
        
          være eksakte kopier af de gamle og med de samme dimensioner.
        
        
          6.
        
        
          
            Fartøjet skal vedligeholdes forsvarligt.
          
        
        
          Arbejdet skal udføres med traditionelle, håndværksmæssige metoder og i
        
        
          størst mulig udstrækning med historisk korrekte materialer. Arbejdsteknikken skal harmonere med den periode far-
        
        
          tøjet repræsenterer. Dette betyder at en håndhøvlet overflade ikke skal vedligeholdes med el-værktøj. Linoliemaling
        
        
          skal ikke overmales med plastmaling. Naturlige råvarer skal ikke byttes ud med kemiske osv.