99
        
        
          
            Nye tider i Englandstrafikken
          
        
        
          
            På triptur med M/S Dana Sirena
          
        
        
          
            Af M. Hahn-Pedersen, L. Bisbjerg, L.A. Hansen, A.L. Jacobsen, R.T. Poulsen & M.K. Søndergaard
          
        
        
          
            I løbet af årene 2002 og 2003 gennemførte DFDS en mar-
          
        
        
          
            kant omstrukturering af sejladsen på Esbjerg-Harwich ruten.
          
        
        
          
            »Dana Anglia«, der gennem næsten et kvart århundrede
          
        
        
          
            havde været flagskib på DFDS’ Englandsruter fra Esbjerg,
          
        
        
          
            blev afløst af ny tonnage. Samtidig ændredes rutens koncept
          
        
        
          
            fra flydende hoteldrift til ro/pax-transport med højere vægt-
          
        
        
          
            ning af godselementet. En projektgruppe fra Center for Ma-
          
        
        
          
            ritime og Regionale Studier (Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syd-
          
        
        
          
            dansk Universitet) har fulgt denne proces på tæt hold. I
          
        
        
          
            efteråret 2002 foretog projektgruppen en dokumentation-
          
        
        
          
            stur med »Dana Anglia«, og efter omlægningerne har grup-
          
        
        
          
            pen i 2003 foretaget en tilsvarende rejse med rutens nye
          
        
        
          
            skib »Dana Sirena«. I denne artikel fortælles, hvordan be-
          
        
        
          
            sætning og passagerer har oplevet forandringerne på DFDS’
          
        
        
          
            Englandsrute fra Esbjerg.
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Den 30. september 2002 gled den gamle Englandsbåd
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          ud af havneindløbet i Esbjerg for sidste gang
        
        
          1
        
        
          . Foru-
        
        
          de ventede nye tider i Englandstrafikken. DFDS’ aktiviteter
        
        
          i Esbjerg blev flyttet fra Englandskajen til området ved re-
        
        
          deriets containerterminal og det gamle fiskepakhus, der kom
        
        
          til at fungere som ny passagerterminal. Samtidig indledte
        
        
          afløserskibet
        
        
          
            Dana Gloria
          
        
        
          passagerskibstrafikken på ruten
        
        
          til Harwich. I udgangspunktet var det tanken, at
        
        
          
            Dana Glo-
          
        
        
          
            ria
          
        
        
          kun skulle besejle ruten i et halvt år, hvorefter det »rig-
        
        
          tige« skib,
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          , skulle indsættes. Denne plan måt-
        
        
          te dog revideres, idet arbejdet med at klargøre
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          viste sig at tage længere tid end oprindeligt beregnet. Tek-
        
        
          nisk set blev skibet afleveret fra værftet i Szcecin allerede i
        
        
          november 2002, men skibets første tur gik dog kun den kor-
        
        
          te vej til Gdansk for ombygning hos Remontawa-værftet. I
        
        
          maj 2003 kunne DFDS sende en skibsbesætning til Gdansk
        
        
          for at hente det nye skib, der nu endelig stak i søen på vej
        
        
          mod sin kommende danske hjemhavn i Esbjerg
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          Den 17. juni 2003 invitererede DFDS til pressemøde i
        
        
          Esbjerg i anledning af, at der - som det hed i markedsfø-
        
        
          ringsmaterialet - var kommet en ny pige til byen. Ved den-
        
        
          ne lejlighed viste en tydeligt stolt foresiddende direktør for
        
        
          DFDS, Ole Frie, rundt på skibet og berettede om tekniske
        
        
          data samt de forbedringer, der var blevet gennemført i for-
        
        
          hold til søsterskibet
        
        
          
            Dana Gloria
          
        
        
          . Apteringen var øget fra
        
        
          en kapacitet på 300 personer til 600 fordelt i 196 kabiner,
        
        
          iberegnet 32 luksuskabiner i Commodore og Commodore
        
        
          de Lux klasse. På sidstnævnte klasse ville der som passager
        
        
          være mulighed for gratis drinks eller kaffe, mens man nød
        
        
          panoramaudsigten over Nordsøen. Til at dække passagerer-
        
        
          nes øvrige behov var der indrettet to restauranter med såvel
        
        
          a la carte retter som buffet, og desuden rummede skibet en
        
        
          café med let servering og mulighed for en hyggesnak. I for-
        
        
          hold til
        
        
          
            Dana Gloria
          
        
        
          var kapaciteten uforandret på de tre
        
        
          vogndæk, hvor der var plads til 150 trailere fordelt på 2.150
        
        
          lanemeter. Det blev dog påpeget, at
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          havde mu-
        
        
          lighed for at tage flere personbiler med om bord. Skibets
        
        
          servicefart lå omkring 22,5 knob, hvilket i forhold til
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          -perioden betød en afkortning af overfartstiden med
        
        
          cirka to timer.
        
        
          Med indsættelsen af
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          var omlægningen på
        
        
          Englandsruten fuldført. DFDS’ nye rutestrategi sigtede på
        
        
          en tilpasning til nutidens krav såvel passagermæssigt som