99
Nye tider i Englandstrafikken
På triptur med M/S Dana Sirena
Af M. Hahn-Pedersen, L. Bisbjerg, L.A. Hansen, A.L. Jacobsen, R.T. Poulsen & M.K. Søndergaard
I løbet af årene 2002 og 2003 gennemførte DFDS en mar-
kant omstrukturering af sejladsen på Esbjerg-Harwich ruten.
»Dana Anglia«, der gennem næsten et kvart århundrede
havde været flagskib på DFDS’ Englandsruter fra Esbjerg,
blev afløst af ny tonnage. Samtidig ændredes rutens koncept
fra flydende hoteldrift til ro/pax-transport med højere vægt-
ning af godselementet. En projektgruppe fra Center for Ma-
ritime og Regionale Studier (Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syd-
dansk Universitet) har fulgt denne proces på tæt hold. I
efteråret 2002 foretog projektgruppen en dokumentation-
stur med »Dana Anglia«, og efter omlægningerne har grup-
pen i 2003 foretaget en tilsvarende rejse med rutens nye
skib »Dana Sirena«. I denne artikel fortælles, hvordan be-
sætning og passagerer har oplevet forandringerne på DFDS’
Englandsrute fra Esbjerg.
Indledning
Den 30. september 2002 gled den gamle Englandsbåd
Dana
Anglia
ud af havneindløbet i Esbjerg for sidste gang
1
. Foru-
de ventede nye tider i Englandstrafikken. DFDS’ aktiviteter
i Esbjerg blev flyttet fra Englandskajen til området ved re-
deriets containerterminal og det gamle fiskepakhus, der kom
til at fungere som ny passagerterminal. Samtidig indledte
afløserskibet
Dana Gloria
passagerskibstrafikken på ruten
til Harwich. I udgangspunktet var det tanken, at
Dana Glo-
ria
kun skulle besejle ruten i et halvt år, hvorefter det »rig-
tige« skib,
Dana Sirena
, skulle indsættes. Denne plan måt-
te dog revideres, idet arbejdet med at klargøre
Dana Sirena
viste sig at tage længere tid end oprindeligt beregnet. Tek-
nisk set blev skibet afleveret fra værftet i Szcecin allerede i
november 2002, men skibets første tur gik dog kun den kor-
te vej til Gdansk for ombygning hos Remontawa-værftet. I
maj 2003 kunne DFDS sende en skibsbesætning til Gdansk
for at hente det nye skib, der nu endelig stak i søen på vej
mod sin kommende danske hjemhavn i Esbjerg
2
.
Den 17. juni 2003 invitererede DFDS til pressemøde i
Esbjerg i anledning af, at der - som det hed i markedsfø-
ringsmaterialet - var kommet en ny pige til byen. Ved den-
ne lejlighed viste en tydeligt stolt foresiddende direktør for
DFDS, Ole Frie, rundt på skibet og berettede om tekniske
data samt de forbedringer, der var blevet gennemført i for-
hold til søsterskibet
Dana Gloria
. Apteringen var øget fra
en kapacitet på 300 personer til 600 fordelt i 196 kabiner,
iberegnet 32 luksuskabiner i Commodore og Commodore
de Lux klasse. På sidstnævnte klasse ville der som passager
være mulighed for gratis drinks eller kaffe, mens man nød
panoramaudsigten over Nordsøen. Til at dække passagerer-
nes øvrige behov var der indrettet to restauranter med såvel
a la carte retter som buffet, og desuden rummede skibet en
café med let servering og mulighed for en hyggesnak. I for-
hold til
Dana Gloria
var kapaciteten uforandret på de tre
vogndæk, hvor der var plads til 150 trailere fordelt på 2.150
lanemeter. Det blev dog påpeget, at
Dana Sirena
havde mu-
lighed for at tage flere personbiler med om bord. Skibets
servicefart lå omkring 22,5 knob, hvilket i forhold til
Dana
Anglia
-perioden betød en afkortning af overfartstiden med
cirka to timer.
Med indsættelsen af
Dana Sirena
var omlægningen på
Englandsruten fuldført. DFDS’ nye rutestrategi sigtede på
en tilpasning til nutidens krav såvel passagermæssigt som
1...,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98 100,101,102,103,104,105,106,107,108,109,...216