ændringen på Englandsruten, men derimod frustrationer ak-
        
        
          kumuleret over de sidste ti år. De seneste ændringer har blot
        
        
          været med til at udstille problemerne yderligere. Et af de
        
        
          punkter, der bliver peget på flere gange, er, at den åbenhed,
        
        
          der er defineret som en af DFDS fem såkaldte kerneværdi-
        
        
          er, set fra besætningens side ikke synes at være til stede.
        
        
          Som eksempel herpå nævner en af maskinfolkene, at det
        
        
          næsten er umuligt at få noget at vide om ens fremtid i rede-
        
        
          riet; forespørgsler til personaleafdelingen besvares med hal-
        
        
          ve svar eller tavshed. Det er dog ikke alle, der deltager i
        
        
          denne kritik. Flere peger således på, at kommunikationen
        
        
          med rederiledelsen faktisk fungerer fint.
        
        
          Trods den stedvis kritiske holdning til rederiledelsens
        
        
          prioriteringer er der generel enighed om, at den nye strate-
        
        
          giske satsning med
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          er et skridt i den rigtige ret-
        
        
          ning.  Både første maskinmester Torben Tranholm og anden
        
        
          maskinmester Søren Gyde Jensen giver således positive
        
        
          udsagn om initiativet. Førstnævnte udtrykker i forlængelse
        
        
          heraf håb om, at passagererne efterhånden også må finde ud
        
        
          af, at
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          ikke bare er en fragtbåd med passager-
        
        
          aptering. Sidstnævnte tilføjer, at han er sikker på, at de
        
        
          fremsatte planer om at udvide passagerafdelingen med bl.a.
        
        
          en biograf vil vinde flere passagerer for det nye koncept.
        
        
          Maskinchef Jørn Johansen mener også, at det nye koncept
        
        
          er vejen frem, og tilføjer med et glimt i øjet, at det er dét
        
        
          søfolkene fra Esbjerg altid har sagt. En kommentar som
        
        
          mange om bord formentlig kan nikke genkendende til, såle-
        
        
          des også folkene på dækket.
        
        
          
            På dækket
          
        
        
          Dæksbesætningen om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          består af fire
        
        
          mand
        
        
          12
        
        
          . De fire skibsassistenter - det som tidligere kaldtes
        
        
          matroser - på denne tur er: Jonni Andersen (36 år, bosidden-
        
        
          de i Hue i Vietnam, ubefaren skibsassistent, går 12-4-vag-
        
        
          ten), Birger Folke Christiansen (54 år, bosiddende i Esbjerg,
        
        
          befaren skibsassistent, går 4-8-vagten), Kenneth Jørgensen
        
        
          (41 år, bosiddende i Frederikshavn, befaren skibsassistent,
        
        
          apteringsdagmand) og Frans Sørensen (46 år, bosiddende i
        
        
          København, befaren skibsassistent, går 8-12-vagten).
        
        
          Når man på turen følger disse fire besætningsmedlemmer
        
        
          i deres daglige dont gennem et par døgn, synes der i forhold
        
        
          til sidste års
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          -dokumentation ikke umiddelbart
        
        
          at være den store forskel på indholdet af de arbejdsopgaver,
        
        
          som udføres af dagmand og diverse vagter på to fartøjer med
        
        
          så forskellige koncepter som netop
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          og
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Sirena
          
        
        
          .
        
        
          Og dog. Om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          var der seks skibsas-
        
        
          sistenter på dækket, mens der om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          kun
        
        
          er fire. Selv om passagerkapaciteten om bord på
        
        
          
            Dana Sire-
          
        
        
          
            na
          
        
        
          er halveret i forhold til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , kan dette ikke
        
        
          umiddelbart forklare den reducerede dæksbesætning -  slet
        
        
          ikke når fragtkapaciteten samtidig er øget. Spørgsmålet er,
        
        
          hvor man har hentet de rationaliseringsgevinster, som kan
        
        
          retfærdiggøre reduktionen med to skibsassistenter fra det ene
        
        
          skib til det andet.
        
        
          Det første svar kommer i forbindelse med arbejdet med
        
        
          fortøjningerne ved
        
        
          
            Dana Sirena’s
          
        
        
          afsejling fra Esbjerg. Om
        
        
          bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          blev dette job udført af fem skibsassi-
        
        
          stenter og en styrmand - altså i alt seks personer - mens det
        
        
          om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          blot udføres af fem mand. Der er
        
        
          stadig en styrmand i spil, men han befinder sig nu på agter-
        
        
          dækket, hvor han i direkte radiokontakt med broen leder
        
        
          dæksarbejdet, som udføres af apteringsdagmanden supple-
        
        
          ret med en maskinmekaniker. På fordækket er der i mod-
        
        
          sætning til
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          tre mand - styrmand og to skibs-
        
        
          assistenter - nu kun de to skibsassistenter tilbage. Om bord
        
        
          på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          kan diverse spil fjernstyres af en erfaren
        
        
          matros, som er i direkte radiokontakt med broen. Ny teknik
        
        
          og større arbejdsfleksibilitet blandt folkene i maskinen er
        
        
          altså årsag til, at der trods reduktionen på to skibsassisten-
        
        
          ter fra
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          til
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          ved dette arbejde fort-
        
        
          sat er én skibsassistent tilbage, som kan fungere som ror-
        
        
          gænger ved afsejlingen.
        
        
          Under indsejlingen til Harwich kommer det næste svar
        
        
          på rationaliseringsgevinsten, idet det nu ikke - som på
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          - alene er skibsassistenterne som sørger for afsurring
        
        
          af trailere og diverse biler og andet gods. Her deltager lige-
        
        
          ledes maskinmekanikerne, og på denne vis er der også her
        
        
          en skibsassistent fri til tjansen som rorgænger under indsej-
        
        
          lingen.
        
        
          105