ændringen på Englandsruten, men derimod frustrationer ak-
kumuleret over de sidste ti år. De seneste ændringer har blot
været med til at udstille problemerne yderligere. Et af de
punkter, der bliver peget på flere gange, er, at den åbenhed,
der er defineret som en af DFDS fem såkaldte kerneværdi-
er, set fra besætningens side ikke synes at være til stede.
Som eksempel herpå nævner en af maskinfolkene, at det
næsten er umuligt at få noget at vide om ens fremtid i rede-
riet; forespørgsler til personaleafdelingen besvares med hal-
ve svar eller tavshed. Det er dog ikke alle, der deltager i
denne kritik. Flere peger således på, at kommunikationen
med rederiledelsen faktisk fungerer fint.
Trods den stedvis kritiske holdning til rederiledelsens
prioriteringer er der generel enighed om, at den nye strate-
giske satsning med
Dana Sirena
er et skridt i den rigtige ret-
ning. Både første maskinmester Torben Tranholm og anden
maskinmester Søren Gyde Jensen giver således positive
udsagn om initiativet. Førstnævnte udtrykker i forlængelse
heraf håb om, at passagererne efterhånden også må finde ud
af, at
Dana Sirena
ikke bare er en fragtbåd med passager-
aptering. Sidstnævnte tilføjer, at han er sikker på, at de
fremsatte planer om at udvide passagerafdelingen med bl.a.
en biograf vil vinde flere passagerer for det nye koncept.
Maskinchef Jørn Johansen mener også, at det nye koncept
er vejen frem, og tilføjer med et glimt i øjet, at det er dét
søfolkene fra Esbjerg altid har sagt. En kommentar som
mange om bord formentlig kan nikke genkendende til, såle-
des også folkene på dækket.
På dækket
Dæksbesætningen om bord på
Dana Sirena
består af fire
mand
12
. De fire skibsassistenter - det som tidligere kaldtes
matroser - på denne tur er: Jonni Andersen (36 år, bosidden-
de i Hue i Vietnam, ubefaren skibsassistent, går 12-4-vag-
ten), Birger Folke Christiansen (54 år, bosiddende i Esbjerg,
befaren skibsassistent, går 4-8-vagten), Kenneth Jørgensen
(41 år, bosiddende i Frederikshavn, befaren skibsassistent,
apteringsdagmand) og Frans Sørensen (46 år, bosiddende i
København, befaren skibsassistent, går 8-12-vagten).
Når man på turen følger disse fire besætningsmedlemmer
i deres daglige dont gennem et par døgn, synes der i forhold
til sidste års
Dana Anglia
-dokumentation ikke umiddelbart
at være den store forskel på indholdet af de arbejdsopgaver,
som udføres af dagmand og diverse vagter på to fartøjer med
så forskellige koncepter som netop
Dana Anglia
og
Dana
Sirena
.
Og dog. Om bord på
Dana Anglia
var der seks skibsas-
sistenter på dækket, mens der om bord på
Dana Sirena
kun
er fire. Selv om passagerkapaciteten om bord på
Dana Sire-
na
er halveret i forhold til
Dana Anglia
, kan dette ikke
umiddelbart forklare den reducerede dæksbesætning - slet
ikke når fragtkapaciteten samtidig er øget. Spørgsmålet er,
hvor man har hentet de rationaliseringsgevinster, som kan
retfærdiggøre reduktionen med to skibsassistenter fra det ene
skib til det andet.
Det første svar kommer i forbindelse med arbejdet med
fortøjningerne ved
Dana Sirena’s
afsejling fra Esbjerg. Om
bord på
Dana Anglia
blev dette job udført af fem skibsassi-
stenter og en styrmand - altså i alt seks personer - mens det
om bord på
Dana Sirena
blot udføres af fem mand. Der er
stadig en styrmand i spil, men han befinder sig nu på agter-
dækket, hvor han i direkte radiokontakt med broen leder
dæksarbejdet, som udføres af apteringsdagmanden supple-
ret med en maskinmekaniker. På fordækket er der i mod-
sætning til
Dana Anglia’s
tre mand - styrmand og to skibs-
assistenter - nu kun de to skibsassistenter tilbage. Om bord
Dana Sirena
kan diverse spil fjernstyres af en erfaren
matros, som er i direkte radiokontakt med broen. Ny teknik
og større arbejdsfleksibilitet blandt folkene i maskinen er
altså årsag til, at der trods reduktionen på to skibsassisten-
ter fra
Dana Anglia
til
Dana Sirena
ved dette arbejde fort-
sat er én skibsassistent tilbage, som kan fungere som ror-
gænger ved afsejlingen.
Under indsejlingen til Harwich kommer det næste svar
på rationaliseringsgevinsten, idet det nu ikke - som på
Dana
Anglia
- alene er skibsassistenterne som sørger for afsurring
af trailere og diverse biler og andet gods. Her deltager lige-
ledes maskinmekanikerne, og på denne vis er der også her
en skibsassistent fri til tjansen som rorgænger under indsej-
lingen.
105
1...,95,96,97,98,99,100,101,102,103,104 106,107,108,109,110,111,112,113,114,115,...216