heder og forskelle mellem passagererne på de to færger samt
gives et kort indblik i passagernes oplevelse af det nye kon-
cept.
Dana Sirena
lykkes det projektgruppen at lave inter-
views med godt 120 af de i alt 818 passagerer om bord. Til
formålet benyttes det samme spørgeskema, som tidligere er
blevet brugt på dokumentationsholdets tur om bord på
Da-
na Anglia
15
. Formålet med at bruge et næsten identisk ske-
ma er, at informationerne efterfølgende vil kunne lægges
ind i en fælles database og dermed give det bedst mulige
sammenligningsgrundlag
16
.
Ligesom det året før var tilfældet på
Dana Anglia
, er
langt størstedelen af de interviewede passagerer også denne
gang på vej til eller fra ferie, familie- eller vennebesøg. Det
nye skibskoncept taget i betragtning er det måske ikke over-
raskende, at andelen af passagerer på minicruise også kal-
det minitrippere er faldet betydeligt sammenlignet med si-
tuationen om bord på
Dana Anglia
. I alt benytter kun ca.
16% af de adspurgte ferierejsende sig af dette tilbud på
turen. Heraf er langt størstedelen danskere, som har været i
eller skal til England. Over halvdelen af disse er i selskab
med deres partner eller venner og familie, mens enkelte
også medbringer børn. Halvdelen af minitripperne bor des-
uden i Commodore kahytter. Som nævnt i indledningen har
man på
Dana Sirena
valgt at opdele disse kahytter i en
Commodore Standard- og en Commodore de Lux-kategori
- til forskel fra på
Dana Anglia
, hvor katagorien Commo-
dore udelukkende dækkede over de mest eksklusive kahyt-
ter på øverste dæk. Med begge følger faciliteter, som ikke
er tilgængelige i almindelige standardkahytter, men har
man booket sig ind i en Commodore de Lux kahyt, har man
endvidere adgang til en privat lounge på øverste dæk.
Minitripperne tegner sig umiddelbart for et relativt be-
skedent forbrug om bord. 14 af de i alt 20 interviewede mi-
nitrippere angiver at have brugt op til 500 kr. pr. person,
mens de resterende har brugt mellem 500 og 1000 kr. Lige-
som på
Dana Anglia
kan dette tal dog ikke betragtes som
fuldstændigt dækkende, da mange har bestilt middag i re-
stauranten som del af en pakketur, og de tæller derfor ikke
denne udgift med i det samlede beløb.
Samtlige minitrippere har besøgt restauranten, knap halv-
delen har brugt cafeteriet, mens 16 har opholdt sig i Colum-
bus Loungen, og 14 har besøgt butikken. Vi bad de mini-
trippere, der tidligere havde foretaget samme form for rejse
med
Dana Anglia
om at sammenligne aktivitets- og under-
holdningsudbuddet på de to færger. Ikke overraskende er
resultatet, at langt de fleste finder udbuddet for lille. Kun et
enkelt par finder niveauet passende, men parret bor også i
en Commodore de Lux kahyt og har udelukkende benyttet
sig af den ovenfor omtalte private lounge, da de, som de si-
ger, alligevel aldrig gør brug af underholdningen om bord
17
.
Der synes ikke umiddelbart at være stor forskel på mini-
trippernes og de almindelige passagerers forbrug om bord
på færgen. Blandt de almindelige rejsende har ca. 65%
brugt op til 500 kr., mens resten har brugt op til 1.250 kr. -
dog med enkelte undtagelser. Et par blev f.eks. nægtet ad-
gang til Storbritannien, da de havde medbragt en kat uden
at kende til briternes strenge karantæneregler for hunde og
katte. Således måtte parret tage turen tilbage igen med det
samme og angiver derfor at have brugt mere end 2.000 kr.
pr. person om bord på færgen
18
.
Også blandt de almindelige passagerer har langt de fle-
ste besøgt butikken eller spist i restauranten. Herudover har
alle adspurgte besøgt Columbus Loungen. At der ikke er
større forskel på de to passagergruppers brug af faciliteter-
ne om bord, kan naturligvis meget vel skyldes, at udbuddet er
mere begrænset på
Dana Sirena
, end det var på
Dana Anglia
.
Der bliver derfor nemmere en tendens til, at passagererne kon-
centrerer sig omkring de faciliteter, der findes. Stillet over for
spørgsmålet om, hvordan de vurderer underholdningsud-
buddet på
Dana Sirena
, fordeler gruppen af almindelige rej-
sende sig med et lille overtal af personer, som finder udbud-
det passende eller underordnet. Ligesom på
Dana Anglia
kan
det hænge sammen med, at denne passagergruppe først og
fremmest ser overfarten som en transportform, der tillader
dem at medbringe bil, mens de ikke i så høj grad som minitrip-
perne ser skibet som et flydende hotel. Én ting er de to
grupper dog generelt enige om. Et stort antal af de adspurgte
savner biografen, som fandtes om bord på
Dana Anglia
- og-
så selvom de ellers finder underholdningsudbuddet passende.
111
1...,101,102,103,104,105,106,107,108,109,110 112,113,114,115,116,117,118,119,120,121,...216