stabilitetsproblemer. Samtidig var skibsledelsen under tids-
pres. Charteren sendte på et tidspunkt en fax om, at man
ikke ville betale lejen af skibet på grund af forsinkelse i
afgangen fra den sidste havn i Vestafrika, og der har derfor
antagelig været hektisk aktivitet om bord op til afgangen.
Under hele opholdet langs Afrika-kysten havde
Mercan-
dian Atlantic II
også en supercargo fra Europa Africa Line
med om bord. Supercargoen var tysker, og han havde til op-
gave at have kontakten til afskiberne i land og udarbejde
lasteplaner i samarbejde med skibets navigatører. Heller ik-
ke supercargoen kunne forklare, hvor på skibet den for tun-
ge last var placeret. I forsøg på at finde ud af problemet var
blandt andet skibsassistent Per Sørensen med til at bore hul-
ler i nogle containere for at checke, hvorvidt indholdet sva-
rede til ladningspapirerne. Man fandt dog ingen forklaring
på den tilsyneladende overvægt, idet de undersøgte contai-
nere som anført i ladningspapirerne faktisk indeholdt tjære-
papir. Den 30. marts var skibet færdiglastet og lasten surret,
og
Mercandian Atlantic II
begav sig af sted fra San Pedro
med kurs mod Amsterdam.
Blandt den menige besætning var der ikke nogen viden
om, at skibet var overlastet og havde dårlig stabilitet. Den
4. eller 5. april var der dog nogle af de ombordværende,
som måske fik indtryk af, at ikke alt var, som det skulle
være. En skibsassistent øvede sig i at styre skibet med rat-
tet, hvorfor selvstyreren var frakoblet. På et tidspunkt kom
han til at lave en lidt drastisk kursændring, hvorved skibet
krængede ca. 10 grader over. Kaptajnen greb straks ind og
drejede rattet den anden vej, men der nåede at komme en
del vand ind gennem en af ramperne på hoveddækket. Det
blev herefter beordret, at der under runderingerne på vag-
terne skulle holdes øje med vandindtrængen, og det blev
besluttet at fylde en ballasttank. Skibet ville herved komme
til at ligge dybere og reelt yderligere overlastet, men stabi-
liteten blev forbedret ved den større vægt dybt nede i skibet.
Hændelsen kom frem ved søforhøret, men blev under sej-
ladsen fra Afrika mod Europa ikke diskuteret blandt de
menige besætningsmedlemmer.
Forliset
Lørdag den 7. april 1990 var skibet kommet op næsten på
højde med Gibraltar. Positionen var 35º 12’ nord, 12º 30’
vest - eller ca. 350 sømil vest-sydvest af Gibraltar
4
.
På overstyrmandens vagt fra klokken 4 til 8 var det be-
gyndt at blæse noget fra sydvest samtidig med, at der kom
dønninger ind nordfra. Lidt støvregn kom der også. Dagen
121
På rejserne til Afrika medbragte »Mercandian Atlantic II« styk-
gods. Som det er almindeligt i den fart, var der ofte brugte biler
med sydover til Afrika. Billedet er taget af stewardesse Debbie
Klockmann fra hendes kammer under et ophold i Hamborg.
1...,111,112,113,114,115,116,117,118,119,120 122,123,124,125,126,127,128,129,130,131,...216