stabilitetsproblemer. Samtidig var skibsledelsen under tids-
        
        
          pres. Charteren sendte på et tidspunkt en fax om, at man
        
        
          ikke ville betale lejen af skibet på grund af forsinkelse i
        
        
          afgangen fra den sidste havn i Vestafrika, og der har derfor
        
        
          antagelig været hektisk aktivitet om bord op til afgangen.
        
        
          Under hele opholdet langs Afrika-kysten havde
        
        
          
            Mercan-
          
        
        
          
            dian Atlantic II
          
        
        
          også en supercargo fra Europa Africa Line
        
        
          med om bord. Supercargoen var tysker, og han havde til op-
        
        
          gave at have kontakten til afskiberne i land og udarbejde
        
        
          lasteplaner i samarbejde med skibets navigatører. Heller ik-
        
        
          ke supercargoen kunne forklare, hvor på skibet den for tun-
        
        
          ge last var placeret. I forsøg på at finde ud af problemet var
        
        
          blandt andet skibsassistent Per Sørensen med til at bore hul-
        
        
          ler i nogle containere for at checke, hvorvidt indholdet sva-
        
        
          rede til ladningspapirerne. Man fandt dog ingen forklaring
        
        
          på den tilsyneladende overvægt, idet de undersøgte contai-
        
        
          nere som anført i ladningspapirerne faktisk indeholdt tjære-
        
        
          papir. Den 30. marts var skibet færdiglastet og lasten surret,
        
        
          og
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          begav sig af sted fra San Pedro
        
        
          med kurs mod Amsterdam.
        
        
          Blandt den menige besætning var der ikke nogen viden
        
        
          om, at skibet var overlastet og havde dårlig stabilitet. Den
        
        
          4. eller 5. april var der dog nogle af de ombordværende,
        
        
          som måske fik indtryk af, at ikke alt var, som det skulle
        
        
          være. En skibsassistent øvede sig i at styre skibet med rat-
        
        
          tet, hvorfor selvstyreren var frakoblet. På et tidspunkt kom
        
        
          han til at lave en lidt drastisk kursændring, hvorved skibet
        
        
          krængede ca. 10 grader over. Kaptajnen greb straks ind og
        
        
          drejede rattet den anden vej, men der nåede at komme en
        
        
          del vand ind gennem en af ramperne på hoveddækket. Det
        
        
          blev herefter beordret, at der under runderingerne på vag-
        
        
          terne skulle holdes øje med vandindtrængen, og det blev
        
        
          besluttet at fylde en ballasttank. Skibet ville herved komme
        
        
          til at ligge dybere og reelt yderligere overlastet, men stabi-
        
        
          liteten blev forbedret ved den større vægt dybt nede i skibet.
        
        
          Hændelsen kom frem ved søforhøret, men blev under sej-
        
        
          ladsen fra Afrika mod Europa ikke diskuteret blandt de
        
        
          menige besætningsmedlemmer.
        
        
          
            Forliset
          
        
        
          Lørdag den 7. april 1990 var skibet kommet op næsten på
        
        
          højde med Gibraltar. Positionen var 35º 12’ nord, 12º 30’
        
        
          vest - eller ca. 350 sømil vest-sydvest af Gibraltar
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          På overstyrmandens vagt fra klokken 4 til 8 var det be-
        
        
          gyndt at blæse noget fra sydvest samtidig med, at der kom
        
        
          dønninger ind nordfra. Lidt støvregn kom der også. Dagen
        
        
          121
        
        
          
            På rejserne til Afrika medbragte »Mercandian Atlantic II« styk-
          
        
        
          
            gods. Som det er almindeligt i den fart, var der ofte brugte biler
          
        
        
          
            med sydover til Afrika. Billedet er taget af stewardesse Debbie
          
        
        
          
            Klockmann fra hendes kammer under et ophold i Hamborg.