nes at have tiltrukket en del af sidstnævnte gruppe som
        
        
          minitrippere, er gruppen dog skrumpet betydeligt sammen-
        
        
          lignet med situationen om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , hvor den
        
        
          udgjorde næsten halvdelen. Endvidere kunne minitrippernes
        
        
          utilfredshed med underholdningsudbuddet om bord pege i
        
        
          retning af, at denne rejseform - i hvert fald for
        
        
          
            Dana Sire-
          
        
        
          
            na’s
          
        
        
          vedkommende - efterhånden må vige til fordel for den
        
        
          rene transportrejse.
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          Hvilke erfaringer kan man drage af den konceptmæssige
        
        
          ændring på DFDS’ Englandsrute fra Esbjerg?
        
        
          Et af de mest markante fællestræk efter omlægningen er,
        
        
          at næsten samtlige besætningsgrupper giver udtryk for, at
        
        
          hverdagen er blevet mere stresset. En del af denne udvik-
        
        
          ling lader sig formentlig forklare med, at der endnu er me-
        
        
          get nyt, som ikke er blevet indarbejdet i de faste rutiner.
        
        
          Større betydning har den relativt kraftige reduktion af visse
        
        
          besætningsgrupper dog antagelig haft. I visse afdelinger har
        
        
          det medført, at basale opgaver som f.eks. vedligeholdelse
        
        
          har måttet skubbes til side til fordel for den daglige drift, og
        
        
          det har sine steder medført frustrationer. Den reducerede
        
        
          besætningsstørrelse opfattes dog ikke udelukkende nega-
        
        
          tivt. På tværs af faggrupperne beretter flere besætnings-
        
        
          medlemmer således om et mindre hierarkisk system end
        
        
          tidligere - og om en bedre social stemning om bord. Med
        
        
          den nye driftsform er man blevet mere afhængige af hinan-
        
        
          den, og som noget særligt fremhæves forholdene med fæl-
        
        
          les messe og opholdsrum, der af alle opfattes som et stort
        
        
          fremskridt i forhold til tidligere tiders separate afdelinger
        
        
          for officerer og menige. Ligeledes ser mange indkøringspe-
        
        
          rioden om bord på
        
        
          
            Dana Gloria
          
        
        
          som et særdeles fornuftigt
        
        
          træk fra rederiledelsens side.
        
        
          Selv om mange elementer i omlægningens proces og
        
        
          resultater således opleves ens, er der også nogle punkter,
        
        
          hvor meningerne er mere delte. Det gælder særligt, når ta-
        
        
          len falder på personalepolitik og den interne kommunikati-
        
        
          on med rederiet. Overordnet set deler meningerne sig her i
        
        
          tre grupper: åbenlys kritik af de gældende forhold, enighed
        
        
          i hovedlinjerne, og så en stor mellemgruppe, hvor tingene
        
        
          forsøges set fra begge sider. Blandt kritikerne synes de pri-
        
        
          mære argumenter at være mangel på sikkerhed i ansættel-
        
        
          sen og mangel på klare udmeldinger fra rederiets side. Om-
        
        
          vendt afviser tilhængerne disse synspunkter og fastholder,
        
        
          at kommunikationen mellem rederi og skib fungerer på
        
        
          bedste vis. Disse meningsforskelle afholder dog ikke de
        
        
          selv samme personer for i fællesskab at rose DFDS’s nye
        
        
          strategiske satsning med indsættelsen af
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          . Det-
        
        
          te er i øvrigt et udsagn, der går igen over alt på skibet - vis-
        
        
          se steder endog med den tilføjelse, at det burde man have
        
        
          gjort forlængst.
        
        
          Blandt passagererne er holdningerne til det ny koncept
        
        
          også delte. Passagerer, der primært ser overfarten som en
        
        
          nem måde at medbringe egen bil, synes glade for den kor-
        
        
          tere overfartstid og lægger mindre vægt på komforten om
        
        
          bord. Omvendt er det blandt mange passagerer med tripturs-
        
        
          erfaring fra
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          generelt holdningen, at der om
        
        
          bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          er for få underholdningstilbud, og
        
        
          særlig savnet er biografen, som for mange af passagererne
        
        
          var et fast element, når de rejste med
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . Denne
        
        
          mangel vil dog efter al sandsynlighed snart blive udbedret -
        
        
          i hvert fald har der været forlydender fremme om, at rede-
        
        
          riet vil udvide med en biograf om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          .
        
        
          Efter et par dage om bord er man ikke i tvivl om, hvor
        
        
          opmærksom besætningen er på passagerernes forhold og
        
        
          reaktioner. Der er en stærk bevidsthed om kundernes betyd-
        
        
          ning for den videre udvikling, og det har på tværs af alle
        
        
          besætningsgrupper bevirket et stærkt samspil med fokus på
        
        
          at tilpasse ro/pax-konceptet til at være en holdbar og attrak-
        
        
          tiv løsning for såvel passager- som godstrafik. Som partner
        
        
          i disse bestræbelser indgår også rederiledelsen, der træffer
        
        
          beslutninger til forbedringer ud fra den kommunikation,
        
        
          som man modtager i form af ris og ros til det nye koncept.
        
        
          Dette fælles engagement om konceptudviklingen skal
        
        
          naturligvis ses i lyset af, at indførelsen af ro/pax ikke bare
        
        
          er et forsøg på at bedre økonomien i Englandstrafikken,
        
        
          men derimod et koncept, der - rigtigt udviklet - vil kunne
        
        
          nyttiggøres på mange andre DFDS-ruter, og dermed stille
        
        
          rederiet stærkere i den internationale skibsfarts stadig mere
        
        
          intensive konkurrence. De observationer, som er gjort på
        
        
          113