startede som mange andre dage om bord, når skibet var i
søen. Vagten på broen skiftede efter den sædvanlige rutine.
Klokken 8 overtog 2. styrmanden vagten som sædvanlig.
Styrmanden var travlt optaget af at holde øje med to andre
skibe i nærheden. Det ene var et stort norsk bilskib, som
hed
Hual Margarita
. Det norske skib havde kurs mod Gi-
braltarstrædet og sejlede lidt hurtigere end
Mercandian At-
lantic II
.
Efter morgenmaden var stewardesse Debbie Klockmann
sammen med messedrengen ved at rengøre nogle af skibets
kamre, som havde været brugt af blandt andet supercargo-
en på rejserne mellem havnene i Vestafrika. Kort før kaffe-
tid kl. 10 krængede skibet pludselig og ganske uventet ret
voldsomt og rettede sig ikke. Styrmanden havde ændret kurs
for ikke at komme for tæt på det norske skib, og denne kurs-
ændring udløste krængningen. Det norsk registrerede skib
burde som overhalende skib nok have gået af vejen for
Mercandian Atlantic II
, da der var kollisionsrisko. Det gjor-
de det bare ikke, og på et tidspunkt vurderede styrmanden,
at han så måtte ændre kurs for ikke at komme for tæt på det
norske skib.
Debbie og messedrengen kom hurtig op til kabyssen,
hvor det snart blev klart for dem, at det var alvor. Gryderne
på komfuret kunne ikke rigtig bestemme sig for, om de
122
Stewardesse Debbie Klockmann er ved at gøre klar til en rigtig dansk julemiddag i 1989 - tre måneder før forliset. Skibet var da på en af
de i alt syv rejser til Afrika.
1...,112,113,114,115,116,117,118,119,120,121 123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,...216