119
        
        
          
            Det største danske skibsforlis i nyere tid
          
        
        
          
            »Mercandian Atlantic II’s« forlis på Atlanten den 7. april 1990
          
        
        
          
            Af Henrik L. Hansen, Olaf C. Jensen og Fabienne Knudsen
          
        
        
          
            Den 7. april 1990 kæntrede og sank det 164 meter lange
          
        
        
          
            fragtskib »Mercandian Atlantic II« ude i Atlanterhavet på
          
        
        
          
            rejse fra Vestafrika til Europa. Det er det største danske
          
        
        
          
            skib, der er forlist siden begyndelsen af 1970’erne. Besæt-
          
        
        
          
            ningen på 17 personer kom i flåderne og blev hurtigt sam-
          
        
        
          
            let op uden, at nogen kom alvorligt til skade. Forliset vakte
          
        
        
          
            ikke megen opmærksomhed hjemme i Danmark. Det skete
          
        
        
          
            nemlig samme dag, som passagerskibet »Scandinavian Star«
          
        
        
          
            med katastofale følger brændte i Kattegat. I denne artikel
          
        
        
          
            berettes om skibet, rejserne, besætningen, forliset og tiden
          
        
        
          
            derefter. Oplysningerne stammer fra en række forskellige
          
        
        
          
            kilder, herunder skibets daværende stewardesse Debbie
          
        
        
          
            Klockmann, som i dag bor i Esbjerg, samt skibsassistent
          
        
        
          
            Per Sørensen fra Møn
          
        
        
          
            1
          
        
        
          
            . Historien om »Mercandian Atlantic
          
        
        
          
            II« er ikke kun en beretning om et forlis, hvor værdier for
          
        
        
          
            omkring
          
        
        
          
            1
          
        
        
          
            /
          
        
        
          
            2
          
        
        
          
            milliard  kroner gik tabt. Det er også en beskri-
          
        
        
          
            velse af nogle af de problemstillinger, som danske søfolk på
          
        
        
          
            visse farter kunne blive udsat for i begyndelsen af 1990’erne.
          
        
        
          
            Skibet
          
        
        
          Mercandia-rederierne startede tilbage i 1964, hvor skibsre-
        
        
          der Per Henriksen i Marstal fik bygget sit første skib,
        
        
          
            Mer-
          
        
        
          
            cantic
          
        
        
          . Skibene blev hurtigt større, og
        
        
          
            Mercandian Atlantic
          
        
        
          
            II
          
        
        
          var sammen med to søsterskibe de største, der har indgået
        
        
          i Mercandia-flåden. I forhold til de første Mercandia-skibe
        
        
          var
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          også et stort skib. Det blev byg-
        
        
          get i 1987 og havde en længde på 164 meter samt en bred-
        
        
          de på 24
        
        
          1
        
        
          /
        
        
          2
        
        
          meter. Det kunne laste 14.000 tons og var byg-
        
        
          get som et roll on/roll off-skib (ro/ro), der var indrettet med
        
        
          to meget store agterramper og en siderampe, som blev
        
        
          brugt, når skibet skulle lastes eller losses. Skibet kunne
        
        
          laste op til 725 containere, og der var også mulighed for at
        
        
          medtage kølecontainere. Maskinen om bord var på 9.000
        
        
          hestekræfter og kunne give en fart på 16 knob (små 30 km
        
        
          i timen). Der var således tale om et alsidigt, effektivt skib
        
        
          med mange anvendelsesmuligheder. Som de øvrige af Mer-
        
        
          candia’s skibe var det ejet af et anpartsselskab, medens det
        
        
          praktiske med bemanding, vedligehold og befragtning var
        
        
          overladt til Mercandia-rederierne
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          På den sidste rejse var der påmønstret 17 besætnings-
        
        
          medlemmer. Til forskel fra mange andre danske skibe var
        
        
          Mercandia’s skibe hovedsagelig bemandet med danskere.
        
        
          Ud over kaptajnen var der tre styrmænd, tre maskinmestre,
        
        
          fire befarne skibsassistenter, en letmatros, en kok, en mes-
        
        
          sedreng, en motormand, en telegrafist og endelig stewar-
        
        
          dessen Debbie Klockmann.
        
        
          
            Farterne
          
        
        
          Det alsidige skib havde som den første opgave at sejle
        
        
          krigsmateriel for den engelske hær i forbindelse med en stor
        
        
          øvelse. Den 22. september 1987 afsejlede
        
        
          
            Mercandian At-
          
        
        
          
            lantic II
          
        
        
          på sin jomfrurejse fra Kalundborg til Southhamp-
        
        
          ton i Sydengland. De store ramper gjorde skibet anvendeligt
        
        
          til hurtigt at laste og losse tunge køretøjer. Efter et par må-
        
        
          neders sejlads i nordeuropæisk farvand med krigsmateriel
        
        
          gik det i slutningen af november 1987 sydpå til Santos og
        
        
          Rio de Janeiro i Brasilien. Derfra gik det nordpå til Balti-
        
        
          more i USA, og skibet gik herefter ind i en fast fart mellem
        
        
          Brasilien og USA frem til marts 1989.
        
        
          Den 23. marts dette år kom skibet for sidste gang til Bal-