skib havde svært ved at navigere. Efter en times tid lykke-
        
        
          des det dog det norske skib at komme hen til flåderne igen.
        
        
          Skibets besætning satte en lodslejder ud, og folkene fra
        
        
          
            Mer-
          
        
        
          
            candian Atlantic II
          
        
        
          kunne en for en komme op på lodslej-
        
        
          deren, når flåden var på en bølgetop
        
        
          5
        
        
          . Op kom de og blev
        
        
          vel modtaget af en besætning, som bestod udelukkende af
        
        
          filippinere. Da alle var oppe på dækket, kunne de se over på
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          , som stadig holdt sig flydende med
        
        
          svær slagside. Kaptajnen på det norske skib havde travlt og
        
        
          ville straks videre. Besætningen fra
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          fik ham dog til at sejle en enkelt gang rundt om skibet,
        
        
          inden det gik videre mod Gibraltarstrædet
        
        
          6
        
        
          . Ved søforkla-
        
        
          ringen kom det frem, at man efter et par timers sejlads sta-
        
        
          dig kunne se ekkoet fra skibet på radaren. Hjemme på rede-
        
        
          rikontoret forsøgte man straks at iværksætte en bjærgnings-
        
        
          aktion i håbet om, at det kæntrede skib ville holde sig fly-
        
        
          dende. Det gjorde det ikke. Siden
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          forsvandt ud af
        
        
          
            Hual Margaritas
          
        
        
          radarbillede, har ingen no-
        
        
          gensinde set noget til skibet. På forlisstedet var dybden fle-
        
        
          re kilometer og enhver tanke om bjærgning derfor umulig.
        
        
          Besætningen fik en fin behandling om bord på
        
        
          
            Hual
          
        
        
          
            Margarita
          
        
        
          , som efter to døgn kom til Valencia i Spanien om
        
        
          morgenen den 9. april 1990. I Valencia fik alle udleveret
        
        
          joggingtøj og kondisko til hjemturen. Rederiet arrangerede
        
        
          flytransport hjem til København, hvor besætningen blev
        
        
          spredt for alle vinde. Trods den dramatiske oplevelse tog
        
        
          mange atter ud at sejle. Debbie Klockmann mistede heller
        
        
          ikke helt lysten til søen - omend hun med et arbejde på en
        
        
          olieplatform midt ude i Nordsøen i dag har lidt mere fast
        
        
          grund under fødderne.
        
        
          
            Efterspillet
          
        
        
          Besætningen fra
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          slap alle velbe-
        
        
          holdne fra forliset, men derved var sagen langtfra slut. Den
        
        
          21. maj 1990 kl. 10.00 startede søforklaringen, hvor skibets
        
        
          officerer og repræsentanter fra rederi, forsikringsselskaber og
        
        
          myndigheder var mødt op
        
        
          7
        
        
          .
        
        
          Det blev en søforklaring ud over det almindelige, da det
        
        
          var en særdeles kompliceret sag med mange involverede.
        
        
          Det blev dog hurtigt klart, at skibet ved afgang fra San Pe-
        
        
          dro i Vestafrika var overlastet og stabiliteten dårlig. Skibs-
        
        
          ledelsen var tilsyneladende klar over problemet.
        
        
          Søfartsstyrelsens opklaringsenhed vurderede også sagen
        
        
          og kom til en klar konklusion: Skibet var overlastet med op
        
        
          imod 800 tons gods og havde allerede ved starten af rejsen
        
        
          nordover en ret dårlig stabilitet
        
        
          8
        
        
          . Det daglige bunkersforbrug
        
        
          på 27 tons nedsatte graden af overlast men forværrede sta-
        
        
          biliteten, da bunkerolien lå i skibets bundtanke. På forlis-
        
        
          tidspunktet var stabiliteten så dårlig, at den pludselige kurs-
        
        
          ændring var nok til at få skibet til at kæntre. I virkeligheden
        
        
          var det måske held i uheld, at forliset skete allerede på det
        
        
          tidspunkt. Det fortsatte bunkersforbrug ville have forværret
        
        
          stabiliteten yderligere, og skibet var formodentlig forlist un-
        
        
          der alle omstændigheder. Var forliset sket om natten eller i
        
        
          rigtig dårligt vejr længere nordpå i et koldt Atlanterhav,
        
        
          kunne situationen hurtigt have udviklet sig særdeles kritisk
        
        
          for besætningen.
        
        
          For kommanditisterne i anpartsselskabet K/S Merc-Scan-
        
        
          dia XLIX, som ejede
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          , kom forliset
        
        
          måske ikke ganske ubelejligt
        
        
          9
        
        
          . Investeringerne i anparter hav-
        
        
          de langt fra været den guldgrube, som de var blevet stillet i
        
        
          udsigt, da de tegnede anparterne, og skibet kunne på forlis-
        
        
          tidspunktet slet ikke være solgt for forsikringsværdien på
        
        
          124
        
        
          
            Besætningen fra »Mercandian Atlantic II« vel om bord på det
          
        
        
          
            norsk registrerede skib »Hual Margarita«, som samlede dem op
          
        
        
          
            og bragte dem til Spanien.