timore. Herfra gik
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          direkte til Ham-
        
        
          borg for at indgå i en charter (udlejning) til firmaet Europa
        
        
          Africa Line, som omdøbte fartøjet til
        
        
          
            EAL Diamond
          
        
        
          . Det er
        
        
          almindelig praksis, at en charter omdøber skibet og eventu-
        
        
          elt maler det i andre farver eller på anden måde ændrer ski-
        
        
          bets udseende. Europa Africa Line nøjedes med at ændre
        
        
          skibsnavnet og påmale bogstaverne EAL på skibssiden. Ski-
        
        
          bets hjemsted forblev København.
        
        
          I det følgende år sejlede
        
        
          
            EAL Diamond
          
        
        
          (ex.
        
        
          
            Mercandian
          
        
        
          
            Atlantic II
          
        
        
          ) i fast fart mellem Nordeuropa og vestafrikanske
        
        
          havne fra Dakar til Douala, og på forlistidspunktet var ski-
        
        
          bet på vej mod afslutningen af den 7. Afrika-rejse
        
        
          3
        
        
          .
        
        
          
            Den sidste rejse
          
        
        
          Den sidste rejse inden forliset var også planlagt til at være
        
        
          den sidste tur for Europa Africa Line. Som ved de tidligere
        
        
          rejser gik ruten fra forskellige europæiske havne til Vest-
        
        
          afrika og retur. Den 18. februar 1990 var skibet i Hamborg
        
        
          i Tyskland og var inde i Rotterdam i Holland og Le Havre i
        
        
          Frankrig, inden det gik sydpå mod Afrika. Men inden da var
        
        
          rejsens første uheld indtruffet. Tæt ved Le Havre ramte et lyn
        
        
          skibet med et brag, og alle alarmer gik i gang. Radiostationen
        
        
          blev alvorligt beskadiget og blev først repareret efter, at der
        
        
          i Dakar i Vestafrika kom reservedele om bord. Rejsen syd-
        
        
          over gik ellers roligt, og de første havneophold i Afrika for-
        
        
          løb planmæssigt. Under tillastningen begyndte det hele dog
        
        
          at blive lidt mere broget for overstyrmanden og kaptajnen.
        
        
          Det er velkendt, at sejlads og havneophold i Vestafrika for
        
        
          kaptajn og styrmænd kan være en prøvelse med et skær af
        
        
          kaos, og denne rejse var ingen undtagelse. Under opholdet
        
        
          i San Pedro i Elfenbenskysten begyndte der at indtræde væ-
        
        
          sentlige uoverensstemmelser mellem ladningspapirernes op-
        
        
          lysninger og skibets faktuelle last. Afskibernes oplysninger
        
        
          om godset blev indtastet i skibets computer, den såkaldte
        
        
          
            loadmaster
          
        
        
          . Loadmasteren beregner stabiliteten og dybgan-
        
        
          gen ud fra oplysningerne om vægt og placering af ladnin-
        
        
          gen i skibet, men der viste sig at være uoverensstemmelse
        
        
          mellem den beregnede dybgang og skibets faktiske dyb-
        
        
          gang. Eller sagt på en anden måde - det hele tydede på, at
        
        
          der var blevet lastet væsentligt mere end oplyst af afskiber-
        
        
          ne. Da noget af lasten tilsyneladende vejede mere end angi-
        
        
          vet, var der samtidig usikkerhed om skibets stabilitet, da det
        
        
          var uklart, hvor højt i skibet den ekstra last var placeret. Et
        
        
          skib som
        
        
          
            Mercandian Atlantic II
          
        
        
          (som vi for forståelsens
        
        
          skyld fortsat vil kalde fartøjet i det følgende) har flere dæk
        
        
          placeret meget højt i skibet, og der kan derfor let indtræde
        
        
          120
        
        
          
            Den 30. marts 1990 stak »Mercandian Atlantic II« i søen fra San
          
        
        
          
            Pedro på sin sidste rejse, der fik en dramatisk afslutning den 7.
          
        
        
          
            april, hvor skibet kæntrede og sank på en position cirka 350
          
        
        
          
            sømil vest-sydvest af Gibraltar.