timore. Herfra gik
Mercandian Atlantic II
direkte til Ham-
borg for at indgå i en charter (udlejning) til firmaet Europa
Africa Line, som omdøbte fartøjet til
EAL Diamond
. Det er
almindelig praksis, at en charter omdøber skibet og eventu-
elt maler det i andre farver eller på anden måde ændrer ski-
bets udseende. Europa Africa Line nøjedes med at ændre
skibsnavnet og påmale bogstaverne EAL på skibssiden. Ski-
bets hjemsted forblev København.
I det følgende år sejlede
EAL Diamond
(ex.
Mercandian
Atlantic II
) i fast fart mellem Nordeuropa og vestafrikanske
havne fra Dakar til Douala, og på forlistidspunktet var ski-
bet på vej mod afslutningen af den 7. Afrika-rejse
3
.
Den sidste rejse
Den sidste rejse inden forliset var også planlagt til at være
den sidste tur for Europa Africa Line. Som ved de tidligere
rejser gik ruten fra forskellige europæiske havne til Vest-
afrika og retur. Den 18. februar 1990 var skibet i Hamborg
i Tyskland og var inde i Rotterdam i Holland og Le Havre i
Frankrig, inden det gik sydpå mod Afrika. Men inden da var
rejsens første uheld indtruffet. Tæt ved Le Havre ramte et lyn
skibet med et brag, og alle alarmer gik i gang. Radiostationen
blev alvorligt beskadiget og blev først repareret efter, at der
i Dakar i Vestafrika kom reservedele om bord. Rejsen syd-
over gik ellers roligt, og de første havneophold i Afrika for-
løb planmæssigt. Under tillastningen begyndte det hele dog
at blive lidt mere broget for overstyrmanden og kaptajnen.
Det er velkendt, at sejlads og havneophold i Vestafrika for
kaptajn og styrmænd kan være en prøvelse med et skær af
kaos, og denne rejse var ingen undtagelse. Under opholdet
i San Pedro i Elfenbenskysten begyndte der at indtræde væ-
sentlige uoverensstemmelser mellem ladningspapirernes op-
lysninger og skibets faktuelle last. Afskibernes oplysninger
om godset blev indtastet i skibets computer, den såkaldte
loadmaster
. Loadmasteren beregner stabiliteten og dybgan-
gen ud fra oplysningerne om vægt og placering af ladnin-
gen i skibet, men der viste sig at være uoverensstemmelse
mellem den beregnede dybgang og skibets faktiske dyb-
gang. Eller sagt på en anden måde - det hele tydede på, at
der var blevet lastet væsentligt mere end oplyst af afskiber-
ne. Da noget af lasten tilsyneladende vejede mere end angi-
vet, var der samtidig usikkerhed om skibets stabilitet, da det
var uklart, hvor højt i skibet den ekstra last var placeret. Et
skib som
Mercandian Atlantic II
(som vi for forståelsens
skyld fortsat vil kalde fartøjet i det følgende) har flere dæk
placeret meget højt i skibet, og der kan derfor let indtræde
120
Den 30. marts 1990 stak »Mercandian Atlantic II« i søen fra San
Pedro på sin sidste rejse, der fik en dramatisk afslutning den 7.
april, hvor skibet kæntrede og sank på en position cirka 350
sømil vest-sydvest af Gibraltar.
1...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...216