ver mulighed for en afvekslende arbejdsdag, men er dog ik-
        
        
          ke udelukkende positivt. Flere af de mere faste rutiner bli-
        
        
          ver nedprioriteret. De almindelige vedligeholdelsesopgaver
        
        
          er der således kun sjældent tid til at varetage ordentligt.
        
        
          Holdningerne til de forandringer, der er kommet i skibets
        
        
          drift, kan med enkelte afvigelser bedst karakteriseres som
        
        
          afventende. Maskinbesætningen er for nuværende presset
        
        
          til det yderste, og flere lufter deres bekymring for, hvad
        
        
          fremtiden vil bringe. Især en eventuel indførelse af et sy-
        
        
          stem, hvor vagten tages med på kammeret, som det er kendt
        
        
          fra fragtfarten, vækker uro. Som en enkelt udtrykker det, så
        
        
          er det til forskel fra fragtfarten ikke kun en besætning på
        
        
          10-12 mand og en værdifuld last, der kan gå tabt. På et pas-
        
        
          sagerskib ligger der måske 300-400 mennesker og sover i
        
        
          deres køjer i tryg formodning om, at alt er under kontrol. En
        
        
          andet medlem af maskinbesætningen pointerer dog, at sy-
        
        
          stemet - såfremt det indføres - ikke udgør noget sikker-
        
        
          hedsproblem. Det relevante personale kan uden problemer
        
        
          nå i maskinrummet inden for den krævede tid.
        
        
          De forandringer, der er gennemført, og de, der måske
        
        
          står over for en indførelse, har alle spillet ind på forholdet
        
        
          til rederiledelsen. Især er det spørgsmål om sikkerhed i an-
        
        
          sættelsen og personalepleje, der optager sindene. Dette er
        
        
          ikke nye fænomener, der er opstået i kølvandet af koncept-
        
        
          104
        
        
          
            Maskinmekaniker Claus Jensen i gang med værktøjet i maskinrummet på »Dana Sirena«.