ver mulighed for en afvekslende arbejdsdag, men er dog ik-
ke udelukkende positivt. Flere af de mere faste rutiner bli-
ver nedprioriteret. De almindelige vedligeholdelsesopgaver
er der således kun sjældent tid til at varetage ordentligt.
Holdningerne til de forandringer, der er kommet i skibets
drift, kan med enkelte afvigelser bedst karakteriseres som
afventende. Maskinbesætningen er for nuværende presset
til det yderste, og flere lufter deres bekymring for, hvad
fremtiden vil bringe. Især en eventuel indførelse af et sy-
stem, hvor vagten tages med på kammeret, som det er kendt
fra fragtfarten, vækker uro. Som en enkelt udtrykker det, så
er det til forskel fra fragtfarten ikke kun en besætning på
10-12 mand og en værdifuld last, der kan gå tabt. På et pas-
sagerskib ligger der måske 300-400 mennesker og sover i
deres køjer i tryg formodning om, at alt er under kontrol. En
andet medlem af maskinbesætningen pointerer dog, at sy-
stemet - såfremt det indføres - ikke udgør noget sikker-
hedsproblem. Det relevante personale kan uden problemer
nå i maskinrummet inden for den krævede tid.
De forandringer, der er gennemført, og de, der måske
står over for en indførelse, har alle spillet ind på forholdet
til rederiledelsen. Især er det spørgsmål om sikkerhed i an-
sættelsen og personalepleje, der optager sindene. Dette er
ikke nye fænomener, der er opstået i kølvandet af koncept-
104
Maskinmekaniker Claus Jensen i gang med værktøjet i maskinrummet på »Dana Sirena«.
1...,94,95,96,97,98,99,100,101,102,103 105,106,107,108,109,110,111,112,113,114,...216