Sidst, men ikke mindst, er det kun en enkelt skibsassi-
        
        
          stent, som om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          deltager i lastningen af
        
        
          trailere, der fortsat ledes af én af skibets styrmænd. Om
        
        
          bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          var det i Harwich skibsassistenternes
        
        
          ansvar at sørge for bukke og forestå surringer, efterhånden
        
        
          som trailerne blev kørt om bord af havnearbejdernes tug-
        
        
          masters. Nu kræver dette arbejde som nævnt blot en enkelt
        
        
          skibsassistent, og hans opgave er som i Esbjerg alene at sør-
        
        
          ge for løbende forsyning af bukke og surringer, idet selve
        
        
          surringsarbejdet også i Harwich i dag alene udføres af de
        
        
          lokale havnearbejdere.
        
        
          Bortset fra disse ting er der ikke umiddelbart de store
        
        
          forandringer at spore i skibsassistenternes arbejde, som for-
        
        
          uden at gøre skibet søklar, består i søvagt, ankervagt, tjek at
        
        
          køletrailere, af- og tilsurring af porte, arbejde med landgang
        
        
          og fortøjninger, afferskning og klargøring af dæk, sætning
        
        
          og bjergning af flag samt diverse vedligehold.
        
        
          De fire skibsassistenter har ikke lige lang anciennitet ved
        
        
          rederiet, og de fungerer derfor ikke alle som lige nyttige
        
        
          vidner til en så omfattende forandringsproces, som over-
        
        
          gangen fra
        
        
          
            Dana Anglias
          
        
        
          færgekoncept til
        
        
          
            Dana Sirenas
          
        
        
          ro/pax-koncept i virkeligheden er.
        
        
          Jonni er den af de fire med den korteste anciennitet i re-
        
        
          deriet, idet han først startede som afløser hos DFDS i juli
        
        
          2003, og for ham er alt endnu nyt og spændende. Jonni be-
        
        
          gyndte at sejle i 1985 og har primært hentet sin maritime
        
        
          erfaring i tankfart og coasterfart. På tidspunktet for vores
        
        
          dokumentationstur har han kun været om bord på
        
        
          
            Dana Si-
          
        
        
          
            rena
          
        
        
          i fem uger, og han har ikke noget egentlig sammenlig-
        
        
          ningsgrundlag i forhold til passagerskibskonceptet. For Frans
        
        
          er situationen ikke meget anderledes. Han foretog i 1998 et
        
        
          karriereskift og tog en søfartsuddannelse. Herefter sejlede
        
        
          han en tid med adfærdsvanskelige unge om bord på et sejl-
        
        
          skib og gik herfra over i coasterfart, inden han i 2002 blev
        
        
          ansat i DFDS via søformidlingen i Aalborg. Han nåede nog-
        
        
          le få dage om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , inden han blev overført
        
        
          til
        
        
          
            Dana Gloria
          
        
        
          , hvor rederiet allerede i 2002 samlede ho-
        
        
          vedparten af den besætning, som siden skulle overtage det
        
        
          ombyggede søsterskib
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          .
        
        
          Birger og Kenneth var også blandt de besætningsmed-
        
        
          106
        
        
          
            Befaren skibsassistent Birger Folke Christiansen med den bær-
          
        
        
          
            bare styringsenhed, hvormed diverse spil på »Dana Sirena’s« for-
          
        
        
          
            dæk kan fjernstyres, når skibet lægger til kaj.