Sidst, men ikke mindst, er det kun en enkelt skibsassi-
stent, som om bord på
Dana Sirena
deltager i lastningen af
trailere, der fortsat ledes af én af skibets styrmænd. Om
bord på
Dana Anglia
var det i Harwich skibsassistenternes
ansvar at sørge for bukke og forestå surringer, efterhånden
som trailerne blev kørt om bord af havnearbejdernes tug-
masters. Nu kræver dette arbejde som nævnt blot en enkelt
skibsassistent, og hans opgave er som i Esbjerg alene at sør-
ge for løbende forsyning af bukke og surringer, idet selve
surringsarbejdet også i Harwich i dag alene udføres af de
lokale havnearbejdere.
Bortset fra disse ting er der ikke umiddelbart de store
forandringer at spore i skibsassistenternes arbejde, som for-
uden at gøre skibet søklar, består i søvagt, ankervagt, tjek at
køletrailere, af- og tilsurring af porte, arbejde med landgang
og fortøjninger, afferskning og klargøring af dæk, sætning
og bjergning af flag samt diverse vedligehold.
De fire skibsassistenter har ikke lige lang anciennitet ved
rederiet, og de fungerer derfor ikke alle som lige nyttige
vidner til en så omfattende forandringsproces, som over-
gangen fra
Dana Anglias
færgekoncept til
Dana Sirenas
ro/pax-koncept i virkeligheden er.
Jonni er den af de fire med den korteste anciennitet i re-
deriet, idet han først startede som afløser hos DFDS i juli
2003, og for ham er alt endnu nyt og spændende. Jonni be-
gyndte at sejle i 1985 og har primært hentet sin maritime
erfaring i tankfart og coasterfart. På tidspunktet for vores
dokumentationstur har han kun været om bord på
Dana Si-
rena
i fem uger, og han har ikke noget egentlig sammenlig-
ningsgrundlag i forhold til passagerskibskonceptet. For Frans
er situationen ikke meget anderledes. Han foretog i 1998 et
karriereskift og tog en søfartsuddannelse. Herefter sejlede
han en tid med adfærdsvanskelige unge om bord på et sejl-
skib og gik herfra over i coasterfart, inden han i 2002 blev
ansat i DFDS via søformidlingen i Aalborg. Han nåede nog-
le få dage om bord på
Dana Anglia
, inden han blev overført
til
Dana Gloria
, hvor rederiet allerede i 2002 samlede ho-
vedparten af den besætning, som siden skulle overtage det
ombyggede søsterskib
Dana Sirena
.
Birger og Kenneth var også blandt de besætningsmed-
106
Befaren skibsassistent Birger Folke Christiansen med den bær-
bare styringsenhed, hvormed diverse spil på »Dana Sirena’s« for-
dæk kan fjernstyres, når skibet lægger til kaj.
1...,96,97,98,99,100,101,102,103,104,105 107,108,109,110,111,112,113,114,115,116,...216