på et punkt finder arbejdet problematisk. Set fra skibsassi-
        
        
          stenternes side består problemet nemlig i, at dæksbesætnin-
        
        
          gen ved konceptændringen er skåret så langt ned, at der
        
        
          ikke er ordentlig tid til vedligeholdsarbejde, og det kan -
        
        
          som én af dem udtrykker det - godt »være temmelig fru-
        
        
          strerende for en gammel sømand«. Hvis skibet ikke skal
        
        
          forfalde, må man ifølge skibsassistenterne enten revurdere
        
        
          dæksbesætningens antal eller hyre arbejdskraft udefra til
        
        
          vedligeholdsopgaver. For skibsassistenterne synes lejlighed-
        
        
          vist hyret mandskab ikke at være en ideel løsning, idet så-
        
        
          danne folk næppe vil have helt samme loyalitet over for
        
        
          skib og arbejde som en fast besætning.
        
        
          Som gamle passagerskibsfolk har de to skibsassistenter
        
        
          også øje for den service, som tilbydes passagererne. Selv-
        
        
          følgelig ligger det i selve grundkonceptet, at man om bord
        
        
          på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          ikke vil finde helt tilsvarende passagertil-
        
        
          bud og bekvemmeligheder, som man gjorde på
        
        
          
            Dana Ang-
          
        
        
          
            lia
          
        
        
          . Ifølge skibsassistenterne udtrykker nogle ældre passa-
        
        
          gerer dog glæde herover, idet de finder det nye skib mere
        
        
          roligt end
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , men med Birgers ord er det jo ale-
        
        
          ne »et spørgsmål om temperament«.
        
        
          Èn ting er dog forskellen til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , hvor
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Sirenas
          
        
        
          koncept er anderledes tænkt, men en anden er for-
        
        
          skellen på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          og konceptprøveskibet
        
        
          
            Dana Glo-
          
        
        
          
            ria
          
        
        
          på passagersiden. Efter ombygningen er passagerkapa-
        
        
          citeten om bord på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          , som nævnt i indledningen,
        
        
          blevet fordoblet i forhold til situationen på søsterskibet, og
        
        
          det har i den første driftsfase afsløret nogle flaskehalspro-
        
        
          blemer, som også dæksbesætningen er blevet opmærksom
        
        
          på. Ved lastning af biler er skibsassistenterne engagerede
        
        
          med at anvise pladser og har i denne sammenhæng noteret
        
        
          sig, at parkerings- og tilkørselsforhold i Esbjerg rummer en
        
        
          række udfordringer - ikke mindst i relation til det større
        
        
          antal personbiler, som kan medtages om bord på
        
        
          
            Dana Sire-
          
        
        
          
            na
          
        
        
          . Der er ikke plads nok på parkeringspladsen, og lastnin-
        
        
          gen går langsomt, fordi bilerne ikke bare kan køre lige ind.
        
        
          Hertil kommer, at de passagerer, som sendes på nederste
        
        
          dæk, med børn og kufferter skal klemme sig vej frem mel-
        
        
          lem kæmpetrailere og derpå to etager op ad trapper, før de
        
        
          kommer til den første elevator. Endelig har man noteret sig
        
        
          et markant højsæsonpres på skibets restaurant, som ikke har
        
        
          den fornødne kapacitet i forhold til passagertallet.
        
        
          Man gør sig sine erfaringer og må så drage nogle konse-
        
        
          kvenser. Ifølge skibsassistenterne må konsekvensen af dis-
        
        
          se ting blive en eller anden form for ombygning af adgangs-
        
        
          forhold og skib, således at man kan levere den bedst muli-
        
        
          ge service for publikum. Alle om bord er klar over vigtig-
        
        
          heden af tilfredse kunder - det gælder for folkene på dæk-
        
        
          ket, det gælder for maskinfolkene og for officererne på bro-
        
        
          en, og sidst, men ikke mindst, gælder det personalet i cate-
        
        
          ringafdelingen, som i deres daglige arbejde er i tæt berøring
        
        
          med kunderne.
        
        
          
            Catering
          
        
        
          Netop i cateringafdelingen har omlægningen af driften så-
        
        
          vel praktisk som administrativt ført til store forandringer
        
        
          13
        
        
          .
        
        
          Den største forandring er, at passagerkapaciteten er blevet
        
        
          skåret ned fra 1.250 personer på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          til de nu-
        
        
          værende 600 passagerer, og at der som følge heraf er
        
        
          foretaget en reduktion i cateringpersonalet fra 59 til 42 be-
        
        
          sætningsmedlemmer. Samtidig er der kommet nye arbejds-
        
        
          opgaver til. Således har stewarder og stewardesser overtaget
        
        
          al rengøring og klargøring af passagerkabinerne - et arbej-
        
        
          de, der før i tiden blev foretaget af rengøringspersonale fra
        
        
          land, mens skibet lå i havn.
        
        
          Passagermæssigt har omlægningen imidlertid været en
        
        
          stor succes. I højsæsonen har belægningen ligget på 90-100
        
        
          %, og man forventer, at belægningen vil vedblive med at
        
        
          være relativ høj også uden for sæsonen. Undervejs i inter-
        
        
          viewene nævner flere af cateringfolkene imidlertid, at rede-
        
        
          riets reklame over for passagerne efter deres mening er for-
        
        
          kert. Skibet markedsføres som et almindeligt passagerskib,
        
        
          og passagerne har derfor ofte for høje forventninger til ski-
        
        
          bets standard. Derudover har man i cateringafdelingen en
        
        
          oplevelse af, at passagerkapaciteten er sat for højt i forhold
        
        
          til skibets og besætningens størrelse. Den høje belægning
        
        
          har virket stressende for personalet, der som resultat af fo-
        
        
          kuseringen på fragtkapacitet har skullet kæmpe ikke blot
        
        
          med for lidt plads, men også med at udvikle og indarbejde
        
        
          nye arbejdsrutiner. I det hele taget er arbejdstempoet og
        
        
          108