på et punkt finder arbejdet problematisk. Set fra skibsassi-
stenternes side består problemet nemlig i, at dæksbesætnin-
gen ved konceptændringen er skåret så langt ned, at der
ikke er ordentlig tid til vedligeholdsarbejde, og det kan -
som én af dem udtrykker det - godt »være temmelig fru-
strerende for en gammel sømand«. Hvis skibet ikke skal
forfalde, må man ifølge skibsassistenterne enten revurdere
dæksbesætningens antal eller hyre arbejdskraft udefra til
vedligeholdsopgaver. For skibsassistenterne synes lejlighed-
vist hyret mandskab ikke at være en ideel løsning, idet så-
danne folk næppe vil have helt samme loyalitet over for
skib og arbejde som en fast besætning.
Som gamle passagerskibsfolk har de to skibsassistenter
også øje for den service, som tilbydes passagererne. Selv-
følgelig ligger det i selve grundkonceptet, at man om bord
Dana Sirena
ikke vil finde helt tilsvarende passagertil-
bud og bekvemmeligheder, som man gjorde på
Dana Ang-
lia
. Ifølge skibsassistenterne udtrykker nogle ældre passa-
gerer dog glæde herover, idet de finder det nye skib mere
roligt end
Dana Anglia
, men med Birgers ord er det jo ale-
ne »et spørgsmål om temperament«.
Èn ting er dog forskellen til
Dana Anglia
, hvor
Dana
Sirenas
koncept er anderledes tænkt, men en anden er for-
skellen på
Dana Sirena
og konceptprøveskibet
Dana Glo-
ria
på passagersiden. Efter ombygningen er passagerkapa-
citeten om bord på
Dana Sirena
, som nævnt i indledningen,
blevet fordoblet i forhold til situationen på søsterskibet, og
det har i den første driftsfase afsløret nogle flaskehalspro-
blemer, som også dæksbesætningen er blevet opmærksom
på. Ved lastning af biler er skibsassistenterne engagerede
med at anvise pladser og har i denne sammenhæng noteret
sig, at parkerings- og tilkørselsforhold i Esbjerg rummer en
række udfordringer - ikke mindst i relation til det større
antal personbiler, som kan medtages om bord på
Dana Sire-
na
. Der er ikke plads nok på parkeringspladsen, og lastnin-
gen går langsomt, fordi bilerne ikke bare kan køre lige ind.
Hertil kommer, at de passagerer, som sendes på nederste
dæk, med børn og kufferter skal klemme sig vej frem mel-
lem kæmpetrailere og derpå to etager op ad trapper, før de
kommer til den første elevator. Endelig har man noteret sig
et markant højsæsonpres på skibets restaurant, som ikke har
den fornødne kapacitet i forhold til passagertallet.
Man gør sig sine erfaringer og må så drage nogle konse-
kvenser. Ifølge skibsassistenterne må konsekvensen af dis-
se ting blive en eller anden form for ombygning af adgangs-
forhold og skib, således at man kan levere den bedst muli-
ge service for publikum. Alle om bord er klar over vigtig-
heden af tilfredse kunder - det gælder for folkene på dæk-
ket, det gælder for maskinfolkene og for officererne på bro-
en, og sidst, men ikke mindst, gælder det personalet i cate-
ringafdelingen, som i deres daglige arbejde er i tæt berøring
med kunderne.
Catering
Netop i cateringafdelingen har omlægningen af driften så-
vel praktisk som administrativt ført til store forandringer
13
.
Den største forandring er, at passagerkapaciteten er blevet
skåret ned fra 1.250 personer på
Dana Anglia
til de nu-
værende 600 passagerer, og at der som følge heraf er
foretaget en reduktion i cateringpersonalet fra 59 til 42 be-
sætningsmedlemmer. Samtidig er der kommet nye arbejds-
opgaver til. Således har stewarder og stewardesser overtaget
al rengøring og klargøring af passagerkabinerne - et arbej-
de, der før i tiden blev foretaget af rengøringspersonale fra
land, mens skibet lå i havn.
Passagermæssigt har omlægningen imidlertid været en
stor succes. I højsæsonen har belægningen ligget på 90-100
%, og man forventer, at belægningen vil vedblive med at
være relativ høj også uden for sæsonen. Undervejs i inter-
viewene nævner flere af cateringfolkene imidlertid, at rede-
riets reklame over for passagerne efter deres mening er for-
kert. Skibet markedsføres som et almindeligt passagerskib,
og passagerne har derfor ofte for høje forventninger til ski-
bets standard. Derudover har man i cateringafdelingen en
oplevelse af, at passagerkapaciteten er sat for højt i forhold
til skibets og besætningens størrelse. Den høje belægning
har virket stressende for personalet, der som resultat af fo-
kuseringen på fragtkapacitet har skullet kæmpe ikke blot
med for lidt plads, men også med at udvikle og indarbejde
nye arbejdsrutiner. I det hele taget er arbejdstempoet og
108
1...,98,99,100,101,102,103,104,105,106,107 109,110,111,112,113,114,115,116,117,118,...216