dog være uhensigtsmæssigt ud fra et passagersynspunkt.
Hvis skibet sejlede senere, ville en del af passagererne nem-
lig spise middag i land, hvorved DFDS ville miste vigtig
indtjening. Afgangsdagene fra Esbjerg - tirsdag, torsdag og
lørdag - er ligeledes fastlagt af hensyn til fragtkunderne.
Selvom officererne på broen ikke har ansvar for rederiets
kommercielle strategi, har de klare synspunkter om det nye
ro/pax-koncept. Navigatørerne giver samstemmende en po-
sitiv vurdering af DFDS’ kommercielle strategi. Overstyr-
mand Andreas Kristensen, der tidligere sejlede på
Dana
Anglia
, beskriver
Dana Anglia
som et »spøgelsesskib«
uden for højsæsonen.
Dana Anglias
kapacitet var ganske
enkelt alt for høj for Esbjerg-Harwich overfarten, og uden
for de tre sommermåneder var salonerne om bord ofte men-
nesketomme. Omvendt vurderer Andreas Kristensen, at
Da-
na Sirenas
passagerkapacitet er utilstrækkelig i den mest
travle sommersæson. Set hen over hele året betegner han
imidlertid
Dana Sirena
som det ideelle fartøj for ruten. Fle-
re af officererne forventer, at kombinationen af gods- og
passagertransporten på
Dana Sirena
vil give DFDS et bed-
re økonomisk afkast, end tilfældet var for
Dana Anglia
. En
enkelt navigatør undrer sig samtidig over, at DFDS var
langsom til at indføre ro/pax-konceptet i sammenligning
med andre rederier. Mange rederier introducerede således
ro/pax-tonnage allerede i midten af 1990’erne. Navigatøren
vurderer desuden, at de indhøstede erfaringer med ro/pax-
konceptet på
Dana Sirena
kan udnyttes af DFDS på andre
overfarter.
Officererne på broen giver generelt en positiv teknisk
vurdering af
Dana Sirena
. Inden skibet blev indsat på Es-
bjerg-Harwich gennemgik det, som nævnt indledningsvist,
en ombygning i Polen. Officererne betegner ombygningen
som vellykket. Søren Torbensen, der selv var involveret i
ombygningen af skibet, påpeger, at skibet fik installeret sta-
bilisatorer ved ombygningen. Dette var en afgørende for-
bedring af passagerkomforten. Driftserfaringerne har lige-
ledes været positive. Navigatørerne fortæller, at det største
problem hidtil har været en uhensigtsmæssig indretning af
skibets bildæk. Store dele af
Dana Sirena’s
øverste vogn-
dæk er åbent. Personbilerne må ikke parkeres på den åbne
102
Overstyrmand Andreas Kristensen overvåger, at fortøjningerne
kastes. Om få øjeblikke er der afsejling.
1...,92,93,94,95,96,97,98,99,100,101 103,104,105,106,107,108,109,110,111,112,...216