dog være uhensigtsmæssigt ud fra et passagersynspunkt.
        
        
          Hvis skibet sejlede senere, ville en del af passagererne nem-
        
        
          lig spise middag i land, hvorved DFDS ville miste vigtig
        
        
          indtjening. Afgangsdagene fra Esbjerg - tirsdag, torsdag og
        
        
          lørdag - er ligeledes fastlagt af hensyn til fragtkunderne.
        
        
          Selvom officererne på broen ikke har ansvar for rederiets
        
        
          kommercielle strategi, har de klare synspunkter om det nye
        
        
          ro/pax-koncept. Navigatørerne giver samstemmende en po-
        
        
          sitiv vurdering af DFDS’ kommercielle strategi. Overstyr-
        
        
          mand Andreas Kristensen, der tidligere sejlede på
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          , beskriver
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          som et »spøgelsesskib«
        
        
          uden for højsæsonen.
        
        
          
            Dana Anglias
          
        
        
          kapacitet var ganske
        
        
          enkelt alt for høj for Esbjerg-Harwich overfarten, og uden
        
        
          for de tre sommermåneder var salonerne om bord ofte men-
        
        
          nesketomme. Omvendt vurderer Andreas Kristensen, at
        
        
          
            Da-
          
        
        
          
            na Sirenas
          
        
        
          passagerkapacitet er utilstrækkelig i den mest
        
        
          travle sommersæson. Set hen over hele året betegner han
        
        
          imidlertid
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          som det ideelle fartøj for ruten. Fle-
        
        
          re af officererne forventer, at kombinationen af gods- og
        
        
          passagertransporten på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          vil give DFDS et bed-
        
        
          re økonomisk afkast, end tilfældet var for
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . En
        
        
          enkelt navigatør undrer sig samtidig over, at DFDS var
        
        
          langsom til at indføre ro/pax-konceptet i sammenligning
        
        
          med andre rederier. Mange rederier introducerede således
        
        
          ro/pax-tonnage allerede i midten af 1990’erne. Navigatøren
        
        
          vurderer desuden, at de indhøstede erfaringer med ro/pax-
        
        
          konceptet på
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          kan udnyttes af DFDS på andre
        
        
          overfarter.
        
        
          Officererne på broen giver generelt en positiv teknisk
        
        
          vurdering af
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          . Inden skibet blev indsat på Es-
        
        
          bjerg-Harwich gennemgik det, som nævnt indledningsvist,
        
        
          en ombygning i Polen. Officererne betegner ombygningen
        
        
          som vellykket. Søren Torbensen, der selv var involveret i
        
        
          ombygningen af skibet, påpeger, at skibet fik installeret sta-
        
        
          bilisatorer ved ombygningen. Dette var en afgørende for-
        
        
          bedring af passagerkomforten. Driftserfaringerne har lige-
        
        
          ledes været positive. Navigatørerne fortæller, at det største
        
        
          problem hidtil har været en uhensigtsmæssig indretning af
        
        
          skibets bildæk. Store dele af
        
        
          
            Dana Sirena’s
          
        
        
          øverste vogn-
        
        
          dæk er åbent. Personbilerne må ikke parkeres på den åbne
        
        
          102
        
        
          
            Overstyrmand Andreas Kristensen overvåger, at fortøjningerne
          
        
        
          
            kastes. Om få øjeblikke er der afsejling.