del af vejrdækket, da de her risikerer at blive ramt af salt-
vand. Parkeringen af personbiler må derfor foregå ud fra
dette hensyn, hvilket giver en del problemer i forhold til
lastning og losning. Navigatørerne håber dog, at der vil bli-
ve installeret et hængedæk til personbiler, hvorved de me-
ner, at problemet kan afhjælpes.
I mange af de interviews, vi gennemførte om bord på
Dana Anglia
i september 2002, var DFDS’ personalepolitik
et tilbagevendende tema. Det generelle spørgsmål var, hvad
konsekvenserne ville være af rederiets flådefornyelsespro-
gram, som købet af
Dana Gloria
og
Dana Sirena
var en del
af. Dengang udtrykte en del besætningsmedlemmer bekym-
ring over rederiets salg af ældre fartøjer. Salgene skabte
utryghed i ansættelsen, og mange frygtede for deres job.
Holdningen til disse spørgsmål har ændret sig i mellemti-
den. En af navigatørerne sammenligner situationen i efter-
året 2002 og 2003 og giver udtryk for, at stemningen blandt
besætningsmedlemmerne er forbedret i den mellemliggen-
de tid. En af officererne glæder sig således over, at strategi-
en ikke blot betød frasalg af ældre tonnage men også an-
skaffelse af en række nybygninger. Der har altså vist sig at
ligge handling bag rederiledelsens ord om flådefornyelse.
DFDS Tor Line får således leveret en række nybygninger
fra værft i Flensburg, hvoraf flere skal sejle under dansk flag.
Interviewene fra september 2003 giver imidlertid kun et
øjebliksbillede af medarbejdernes forhold til rederiledelsen.
De positive tilkendegivelser blandt navigatørerne primo
september afløses af fornyet usikkerhed knap to måneder
senere
7
. I slutningen af oktober offentliggør DFDS med kort
varsel salget af det 28 år gamle passagerskib
Prince of
Scandinavia
, der sejler på Newcastle-IJmuiden overfarten.
Salget er et led i rederiets langsigtede strategi for at ned-
bringe passagerflådens gennemsnitsalder til cirka 15 år for
at øge produktiviteten og sænke omkostningsniveauet
8
. I
2002 var gennemsnittet knap 22 år, men med de seneste fra-
salg vil det lykkes at nå målsætningen. Salget af
Prince of
Scandinavia
medfører en omrokering af passagerskibene i
DFDS’ flåde.
Duke of Scandinavia
ex.
Dana Anglia
over-
flyttes således til Newcastle-IJmuiden. Polens-ruten, hvor
passagertallet ellers oversteg forventningerne, bliver mid-
lertidig indstillet, indtil det lykkes DFDS at skaffe erstat-
ningstonnage
9
. Omrokeringerne resulterer i en række opsig-
elser. I pressen udtrykkes der udtalt utilfredshed med rede-
riets politik. En talsmand for navigatørerne efterlyser såle-
des klare udmeldinger fra rederiledelsen om håndteringen
af opsigelserne og beskriver situationen som »dybt frustre-
rende«
10
. Det er i øvrigt anden gang i løbet af to år, at DFDS
har vist sig villig til at sælge og omrokere tonnage med kort
varsel og midlertidig indstille en overfart, indtil erstatnings-
tonnage er blevet fundet.
Maskinen
I modsætning til forholdene for broens officerer, har de nye
driftsformer ført til flere forandringer for maskinbesætnin-
gen på
Dana Sirena
11
. Mandskabet er blevet reduceret med
næsten 30 %, hvilket betyder, at hvor der før var ti mand og
én maskinelev til at klare de nødvendige arbejdsopgaver, er
der nu kun syv mand. Der stilles nye krav til folkene i ma-
skinen, og derfor er hverdagen blevet mere stresset. Torben
Tranholm, første maskinmester på denne tur med
Dana Si-
rena
, fortæller, at det i høj grad er en nødvendighed at snak-
ke om tingene. Der skal snakkes henover fagskel og udvi-
ses fleksibilitet for at få tingene til at virke. Maskinassistent
Claus Jensen bekræfter dette udsagn, og understreger, at ge-
nerelt fungerer tingene godt, ikke mindst fordi kommunika-
tionen mellem de enkelte medlemmer af maskinbesætnin-
gen er god. Anden maskinmester Søren Gyde Jensen tilføjer,
at der i ny og næ kan komme en »kurre på tråden«, hvis tin-
gene ikke fungerer, men det er dog som oftest ikke noget,
der stikker ret dybt.
Den reduktion af maskinbesætningen, der har fundet sted,
har haft som konsekvens, at de enkelte maskinfolk har fået
en række nye arbejdsopgaver. Dette gælder navnlig for ma-
skinmekanikerne. Benny Gundorph, den ene af de to maskin-
mekanikere på
Dana Sirena
, nævner som en ny opgave, at
der skal afsurres lastbiler, når skibet nærmer sig land - både
den ene og den anden vej sker det omkring kl. 10.00. En an-
den ny opgave er funktionen som rorgænger. Maskinmeka-
nikerne er blevet en »all round« arbejdskraft, der kan bru-
ges til at varetage flere forskellige arbejdsopgaver. Det gi-
103
1...,93,94,95,96,97,98,99,100,101,102 104,105,106,107,108,109,110,111,112,113,...216