57
På havnen i Esbjerg opstod nye fabrikker, herunder A/S
Vestjysk Sildeolieindustri (1952) ogA/S Fiskemelsfabrikken
Vesterhavet (1960). Stadig flere fiskeskippere og kutterejere
riggede om til industrifiskeri, og en opgørelse over den sam-
lede redskabsværdi i esbjergflåden viser, at trawl overhale-
de snurrevod i 1964.
3
Pengene i industrifiskeriet blev i vid
udstrækning brugt til investeringer i større fartøjer samt ny
teknologi inden for fiskesøgning og redskaber. I 1950’erne
byggedes endnu stort set kun trækuttere med stadig større
tonnage, men i løbet af 1960’erne valgte fiskeskipperne i
industriflåden, som i vid udstrækning tiltrak de yngre fi-
skere, at skifte trækutterne ud med nybyggede stålfartøjer
med endnu større lasteevne. Den øgede lastekapacitet og
introduktionen af en række nye teknologiske hjælpemidler
i kutterfiskeriet, herunder ikke mindst hydraulik og synte-
tiske materialer („nylon”), gjorde industrifartøjerne stadig
mere effektive. I årene omkring 1970 nåede esbjergflåden
og fangsterne et foreløbigt højdepunkt med cirka 370 traw-
lere
4
(heraf 40 over 100 BRT) og årlige landinger på om-
kring ½ million tons industrifisk.
5
Der var imidlertid også en bagside af medaljen for
Esbjergs voksende industrifiskeri. På minussiden for fisker-
ne stod måske primært det forhold, at verdensmarkedet for
fiskemel- og olie viste sig at være særdeles omskifteligt. De
direkte konkurrenter inden for fiskeriet var det sydamerikan-
ske fiskeri efter de enorme forekomster af
anchoveta
langs
Sydamerikas vestkyst, og ligeledes var priserne på soyapro-
tein – fiskemelets største konkurrent i foderblandinger til
landbruget – afgørende for de afregningspriser, som esbjerg-
fiskerne kunne forvente at få. Disse faktorer udløste flere
gange meget store prisudsving, men hvad der på længere sigt
var nok så væsentligt for industrifiskeriets fremtidsperspek-
tiver var, at der efterhånden som fiskeriets omfang voksede,
viste sig negative miljøpåvirkninger – navnlig i fabrikkernes
nærmeste omgivelser – samt bekymring for fiskebestande-
nes bæredygtighed overfor det intensive fiskeri.
Allerede i de første år med fiskeri efter sild på Bløden
lød der kritik af fiskemelsfabrikkerne på grund af den om-
fattende stank, som bredte sig ud over Esbjerg by, når pro-
duktionen kørte på højtryk – især i sensommervarmen. Selv
om Esbjerg var vant til fiskelugt, så var „skidtfisk” og den
gennemtrængende lugt af fisk, som koges og presses til mel
og olie, noget nyt for esbjergenserne. Lugten skulle blive et
tilbagevendende emne for kritikken af fabrikkerne, ligesom
udledningen af spildevand i havnen og Vadehavet, hvor det
efterhånden stod klart for myndighederne, at der måtte gøres
noget for at beskytte miljøet. Hvad der også kom til at få stor
indvirkning på industrifiskeriet, var indførelsen af begræns-
ninger på fiskernes frihed til at jage de fiskebestande, som
kunne fiskes i Nordsøen. De første alvorlige prøver på dette
fandt sted i 1977, da der indførtes forbud mod industrifiskeri
efter den art, som havde dannet grundlag for hele opkomsten
af den esbjergensiske fiskemelsindustri, nemlig sild.
Sildefredning og tilpasning til nye vilkår
Perioden omkring midten af 1970’erne udgjorde et vende-
punkt for industrifiskeriet fra Esbjerg. Stigende afregnings-
priser havde i et par år lokket adskillige flere til at investere og
Andelssildeoliefabrikken på Esbjerg Havn, 1952.
1...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,...192